Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 16629 ggr
dogiiee
3

Ena ögat större än andra

Värför är ena ögat större än det andra på vissa? Det är så för mig, man märker inte det så mycket i verkligheten (hoppas jag iaf) men på bilder sysn det och det ser as konstigt ut för mitt ena öga är mycket större än det andra :( kan man göra något åt det?

Halvdansken
0

Inget konstigt alls. Hela min vänstersida är aningen större än den högra. Inte så att man ser det, men jag själv märker det när det gäller tex skor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Thiah]
0

Mina ögon har en tydlig storlekskillnad om jag inte har mascara på mig. Det är helt normalt. 

Tror vi skulle se ganska lustiga ut om hela kroppen skulle vara helt symetrisk.

Maria
0

Helt rätt. Kroppar är ofta osymmetriska framförallt våra ansiktshalvor som brukar vara ganska olika.

Det går inte att göra något åt det utan det ä bara att gilla läget.

/Maria

mollyt
0

Det beror såklart på hur stor skillnad du har mellan ögonen. En liten skillnad skulle jag säga är normalt - ofta beror det snarare på att det ena ögonlocket täcker mer av ögat än vad det andra gör. Ett hängande ögonlock, så kallad ptos, kan alltså göra att det andra ögat ser större ut. 

Man kan också få utstående ögon av så kallad struma eller om man har en tumör som trycker ut ögat ur globen. Detta är dock inte vanligt. Om du är orolig eller om detta uppkommit senaste tiden tycker jag att du ska söka hjälp hos optiker eller hos läkare.

/ Specialutbildad optiker