Kan man se rakt igenom vid röntgen?
Det här är nog en jättekonstig fråga men jag undrar om man kan se rakt igenom hela kroppen vid en röntgen.
Typ om man röntgar övre ryggen kan man då även se tex om man har ngt fel i hjärtat när man tar bilder på den del av ryggen som är bakom hjärtat?
Och om man röntgar nedre delen av ryggen kan man då se om patienten skulle ha en tumör eller ngt liknande i magen?
Hoppas ni förstår frågan
Det finns olika sorters röntgen som magnetröntgen ,skelettröntgen och datortomografi.
Man kan också se olika delar med eller utan kontrastvätska.
Ofta har man ju en specifik frågeställning när man gör en röntgen och jag gissar att man då koncentrerar sig på det.
/Maria
Nej på vanlig slätröntgen syns inte organen utan skelettet. Man behöver konstrast och lite mer avancerad röntgenapparat för att se annat. Så man ser inte i förbifarten så som du frågar, nej.
Olika röntgenmetoder är bra för olika saker. Om du röntgas i en datortomografi där det tas snittbilder, då ser man rakt igenom kan man säga. Men annars som det redan har sagt är det lättare att hitta något om man har någon frågeställning på vad läkaren vill titta efter men det kan ju hända att läkaren upptäcker annat på bilden.
Lite rättelse: Det heter magnetkamera/magnetresonans och består inte av röntgenstrålar. 😎Med vanlig slätröntgen syns inte organen så bra men det går att röntga ändå t.ex. lungor, hjärta, tarmar. Friska lungor är svarta på en slätröntgenbild eftersom att de innehåller luft.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#3 Du har rätt. Däremot brukar man i dagligt tal kalla det magnetröntgen men det är som du säger inga vanliga röntgenstrålar.
/Maria
#4 Jo, jag sa också så förut men jag vet att i röntgenvärlden gillar man det inte alls haha.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg