Nekad utdragning av tand
Idag var jag som lider av en enorm tandläkarrädsla till en ny tandläkare (nyinflyttad) pga av tandvärk. Jag misstänkte redan innan att tanden var bortom räddning.
Väl där så berättade jag om min fobi och att jag är svårbedövad. Hon röntgade och sa då att tanden behövde rotfyllas. Det har jag gjort en gång i mitt liv och personligen skulle jag hellre grilla mina bröst för att senare köra dom i mixern än att plågas så igen. Utöver det så håller inte mina tänder mer än någon vecka efter rotfyllningen, precis som det varit för min mamma samt hennes mor.
Tandläkaren vägrade att dra tanden som jag bad om, jag bryr mig inte om jag har en löstand, jag är inte petig på det sättet, utan tar det mest logiska alternativet baserat på mina behov.
Tandläkaren påstod att hon inte får det enligt socialstyrelsen och ville sätta en temporär lagning, varpå jag till slut bara reste mig och gick därifrån. Väl hemma ringde jag socialstyrelsen och de hade inte hört om att man inte fick dra tänder på rak arm, så de ska höra av sig. Dock påpekade de att det står att vården ska anpassas efter individen.
Så vad jag undrar är om någon kanske vet om det finns någon sådan paragraf, eller var detta en tandläkare som gärna plågar tandvårdsfobiker med en massa extrasessioner för att kunna krama ur så mycket pengar som möjligt ur dom?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Dagen innan min mammas begravning fick jag tandvärk. Åkte till en akuttandläkare och bad att få tanden utdragen men han ville först inte för det var bara ett litet hål men jag var livrädd för att få tandvärk på begravningen.
Han gav med sig och drog tanden som satt ganska långt in i munnen. Jag kanske överreagerade och borde lagat men det är mina tänder😉
Jag har aldrig hört att det ska vara några problem.
/Maria
#1 Som jag misstänkte. Tack för ditt svar.
Har nu varit i kontakt med ägaren till företaget, han var trevlig och speciellt hans son som jag råkade ringa först.
Letade reda på honom efter att tandläkaren ringde och sa att jag inte var välkommen mer, efter att jag bett få veta vilken paragraf som hindrade henne från att dra min tand.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om tandläkaren sa att du inte är välkommen mer efter att du ställt en fråga - byt! Jag skulle inte kunna lita på den människan mer och hon/han ska faktiskt vara i din mun och rota och känna. Och en tandläkare ska man veta var man har, man ska kunna lita på den.
#3 Jag kan inte släppa detta, då det inte är för min skull jag gör detta, utan den patienten som inte kan säga emot.
Hon är bara anställd som jag förstått, så jag kan tänka mig en annan tandläkare på samma klinik. Då de öppnar kliniken på helger och kvällar om det är akut.
Det var det dummaste jag hört tror jag. Jag har dragit fullt friska tänder utan krusiduller från tandläkaren. Min mun, mitt beslut. Ge dom på nöten, stå på dig. /En annan tandläkarfobiker.
#5 Har du dragit ut "fullt friska tänder"???
Varför då???
Jag fattar ingenting, alltså…
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#6 Ett exempel är att behandlingen är mer plågsam än en utdragning.
#7 Men "fullt friska tänder" som hos TanatosNyx behöver väl ingen plågsam behandling? Dom behöver väl ingen behandling överhuvudtaget, annat än daglig borstning. Nej, jag fattar fortfarande ingenting.
#7 Exakt.
Den klämde tandköttet hos en tand som växte fram så jag fick återkommande infektioner. Jag orkade inte vänta på att det skulle gå över så jag röck skiten.
#10 Aj aj du, det lät inte så skönt, men då förstår jag lite bättre vad det handlade om. Vilken tand var det som du drog ut? En visdomstand kanske, för dom har ju en tendens att krångla till allt har jag hört talas om.
Tja om man är fattig o har typ försörjningsstöd o bor i Sigtuna kommun o har problem med tandvärk t ex så är utdragning det enda som bjuds.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En tandläkare som arbetar professionellt vill först och främst göra vad som går för att rädda en tand. Att bara dra ut en tand för att någon kommer och ber om det när man kan bli av med problemet genom att rotbehandla tanden är inte ett seriöst sätt att arbeta på. Sen finns det ett flertal faktorer som spelar in och det kan vara svårt att väga vad som är rätt att göra och vad patienten önskar. Många som har värk vill bara bli av med värken snabbast möjligt och stirrar sig blinda på att tanden måste tas bort och vill inte höra andra alternativ. Om man då direkt går med på det och drar ut tanden trots att den faktiskt kan räddas så finns risken för en anmälan från patienten i framtiden, när den kommer på att det hade varit bättre att spara tanden. Förståeligt vill man skydda sitt rykte och inte riskera förlora sin tandläkarlegitimation.
#11 Ja
#13 Vad är det man ska spara på när patienten tydligen inte har tänder som håller för rotfyllning? Ska man inte individanpassa behandlingen?
#15 De flesta tandläkare anser nog att det alltid är bättre att försöka rädda en tand än att ge upp utan att ha provat. Sen att vissa människor har tänder som inte alls klarar rotfyllning är nog inte vanligt förekommande. Jag har iaf aldrig hört talas om det tidigare. Visst är risken större att tänder spricker när de är rotfyllda men det kan man inte veta i förväg. Om man får tanden att hålla i några år till så tycker nog de flesta tandläkare att det är en vinst för patienten.
Men om du har gått hos samma tandläkare sedan många år och ni har gjort flera rotfyllningar tidigare där tänderna efter kort tid har spruckit utan att man har haft möjlighet att förhindra detta så är jag beredd att hålla med dig om att det nog faktiskt kan vara bättre att dra ut tanden med en gång.
#16 Fast rotfyllning har ju provats. Ska patienten uthärda detta igen enbart för att denne har flyttat?
Ska en tandläkare utgå ifrån att patienten ljuger?
#17 Det är som sagt en svår balansgång med att göra det patienten önskar och det som är etiskt riktigt inom yrket. Om du inte varit hos tandläkaren innan och om du inte har tagit med dina tidigare journaluppgifter har tandläkaren bara ditt ord på att tänderna går sönder med en gång efter rotfyllning. Och eftersom det är något ganska ovanligt så kan jag förstå att tandläkaren drar sig för att tro på det med en gång och med bästa välvilja inte vill dra ut tanden som första alternativ. Så trots att man vill patientens bästa så måste man även tänka på sin legitimation. Tyvärr så finns det de som ljuger och som sedan ångrar sig och stämmer sin tandläkare som bara har gjort det den kunnat för att patienten ska bli nöjd. Och om då tandläkaren har gjort ett ingrepp som kanske inte var det första/bästa att rekommendera så är det stor risk att man får en varning eller i värsta fall får indragen legitimation.
Det du kan göra är att se till att din nya tandläkare får tillgång till dina tidigare journaluppgifter så att den vet vad du har gått igenom tidigare och att det har varit problem vid just rotfyllningar. En ny tandläkare får inte automatiskt dina tidigare journaluppgifter utan det är du själv som måste kontakta din förra tandläkare och be dem skicka över uppgifterna.
#18 Du svarade inte på frågan om huruvida man ska utgå ifrån att patienten ljuger.
#19 Om du läser igen så finns det inbäddat i texten. Jag kan inte svara på det bättre än så.
#20 Vill du inte svara på frågan? Ett enkel ja eller nej duger bra.
#21 Om du läser #20 igen så skriver jag att jag har svarat på din fråga så gott jag kan. Det är inte så enkelt som ett ja eller ett nej, jag trodde det utgick av vad jag skrev i #18. Om du inte är nöjd med det så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
#22 Då tar jag det som att du inte vill svara på frågan, för jo, det är en enkel fråga att svara på.
#23 Jag förstår inte vad du tjafsar om när jag har gett dig ett svar. Och varför måste det vara ett ja eller ett nej? Är det så svårt att förstå att allt inte alltid är svart eller vitt? Ber då om ursäkt att jag har lagt ner tid på att försöka hjälpa dig att se ditt problem ur en vårdgivares perspektiv. Du kanske hellre skulle ringa din tandläkare och kräva en förklaring istället för att fråga på ett forum när du uppenbarligen inte uppskattar att folk lägger ner tid på att försöka hjälpa dig med dina problem. Tack för mig.
#24 Jag har redan ringt företaget, vilket du ser om du läser tidigare svar. Sedan är det bra att svara på frågorna, istället för att kringgå dom. Själv har jag ett antal år i ryggen inom vården i chefsposition och jag skulle definitivt kunna svara på den frågan.

Kan tänka mig att för en tandläkare är det också viktigt att försöka hjälpa sin patient att ha kvar så bra tandstatus som det bara går. Tänderna är viktiga för att kunna äta m.m.
Då är inte utdragning första steget man gör.
Sen undrar jag när jag läser om det är dig det gäller eller nån annan person?
I trådens början skrev du att du varit hos tandläkare och att du gått därifrån. Men i inlägg 3 är det inte dig det gäller utan en annan person?
Sen kräver du ett svar av Rumelle men läs hennes inlägg # 18 så har du ett svar. Det är inte alltid det går att svara ja eller nej på saker för allt är inte svart eller vitt. Det finns en enorm gråskala däremellan. Kan inte på nåt sätt se att Rumelle kringgår din fråga utan försöker svara på bästa sätt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#25 Du kanske får ge dig lite. Du har fått väldigt bra svar från rumelle vad jag kan läsa mig till och det är nog inte en så enkel fråga om hur en tandläkare ska agera.
Jag personligen hade förmodligen rena rama turen när jag tänker efter.
Att du har jobbat i vården i en chefsposition är ganska ovidkommande eller snarare så kanske du då borde känna till alla regler man som vårdgivare har att förhålla sig till.
/Maria
Tycker det är bra att tandläkare inte drar tänder hur som helst.
Hela ens bett kan bli fel när tändetna börjar flytta på sig.
#28 Och en tand som sedan ramlar ut av sig själv efter en vecka motverkar det på vilket sätt? Inget alls. Hela proceduren blir bara mer kostsam och plågsam via rotfyllning.
Uppdatering: Chefen på kliniken ringde aldrig tillbaka, tandläkaren vägrar uppge vilken paragraf hon stödjer sig på via mejl och idag ringde socialstyrelsen och sa att det finns verkligen inte någon sådan paragraf, dock en om att tandläkaren ska anpassa vården om möjligt till vad patienten vill.
Så jag ringde IVO för att upprätta en anmälan, tyvärr kommer inte tandvårdsansvarige tillbaka förrän på måndag.
28 ens tänder kan vara av olika kvalité. Att det inte gått med några tänder betyder inte att det inte går med nästa.
#30 Så tre generationer med exakt samma problematik är inte något att dra slutsatser ifrån? Min mor och mormor är sådana som gör det tandläkaren säger, så de har inte bara varit med om detta en gång.
31 Kanske bör ni fundera på titanskruvar om ni har så dåluga tänder i er familj.
#32 Varför skulle vi skaffa det när vi enbart har problem med döda tänder? Som alla vet vanligen blir skörare efter de dött, våra blir bara otroligt sköra.
" de har inte bara varit med om detta en gång. "
Låter som det hänt flera gånger. Då borde det vara flera tomrum som väntar dig också eftersom det varit så i tre generationer. Med titanskruvar slipper man att tänderna flyttar sig.
#34 Och man rotfyller enbart för att tänderna har karies/någon tandsjukdom då eller? Det kan aldrig vara så att man gör det p.g.a trauman på tanden som bettskador eller felväxande visdomständer?
Tackar för att du oroar dig så för mina tänder, men jag har bara haft tre hål i mitt liv och inte en enda sjukdom.