Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5209 ggr
Emelie-E
0

Vad är detta för utslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta sitter nedanför halsen ungefär vid nyckelbenet på min treåriga son. Han har haft det där flera månader men inte tänkt så mycket på det förrän nu när jag tycker att det har växt och det även nu även kommit lite på axeln. Någon som har en idé om vad det kan vara?

ljungensjenka
0
Emelie-E
0

Han har inget mer på sig utom kläder. Kan det fortfarande vara det?

VildaVittra
1

Kläder är inte helt ofarliga de heller, bomull som exempel är mer eller mindre giftig som ny.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Tvättmedel och mjukmedel kan ge kontaktexem de med ifall man är känslig.

Emelie-E
0

#3 men borde det inte försvinna efter ett tag i så fall om de beror på nya kläder? Senast han fick kläder var i februari och då vet jag att han redan hade utslaget. Gången innan det var julafton men då fick han bara en tjockare tröja som han alltid har haft en t-shirt under. Och jag är osäker på om han hade märket då eller inte. Men om det beror på nya kläder, vad kan man göra åt det då? #4 vi använder neutrals tvätt och sköljmedel till honom redan då han lider av torr hud och eksem på armar och ben.

VildaVittra
1

#5 Det man kan göra är att köpa begagnat eller ekologiskt. Sedan är sköljmedel allergent (även de parfymfria) och dessutom helt onödigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
1

Ättika funkar utmärkt som sköljmedel ifall man vill ha kläderna något mjukare och det brukar vara allergivänligare än butikernas sköljmedel (+tvättmaskinen mår bättre av ättika än sköljmedel)

Man bör tvätta kläderna flera gånger innan man ger nya kläder till barn för att få bort det mesta av kemikalierna, kanske några extra gånger ifall barnet har allergi annars är ju begagnat väldigt bra till barn för då är de ju redan tvättade flera gånger.

Intehärutandär
0

Vintereksem? Det fick min son då han var 5-6 år och det kom tillbaka 3-4 vintrar. Första åren fick jag hemska salvor av BVC (idomin t ex), de hjälpte inget. Så körde jag på olivolja och det försvann efter en vecka. Prova det, kan inte skada i vilket fall.

Emelie-E
0

Upptäckte igår kväll att det har dykt upp på ett nytt ställe så känns inte som kontakteksem längre. Nya kläder var det längesedan han fick och jag använder inte sköljmedel alla gånger jag tvättar ändå. Och jag har dessutom använt neutral sen han föddes. Varför reagerar han på det nu om det är kontakteksem? #8 kanske, får testa med olivolja :) Någon annan som kan ha en idé om vad det kan vara då det nu dyker upp på fler ställen?

Maria
1

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen eller BVC eftersom det dyker upp på fler ställen.

/Maria

Emelie-E
0

#10 jo får nog göra det. Det värsta är att han hade detta märke redan när vi var hos läkaren med hans eksem i slutet på januari, men hade som sagt inte en tanke på det då :/

Maria
1

Har han eksem redan?

Då har det nog med största sannolikhet med det att göra men som sagt det är bäst att någon läkare får titta på det.

/Maria

Emelie-E
0

#12 ja, det har han, men de eksemen kliar och sitter på armar och ben. Detta kliar inte och han verkar inte ha ont av det alls. Men det kanske har något samband ändå. Men jag får ta honom till en läkare :)

mongu
0

Tycker också att en läkare ska titta på detta. Håll inte på med en massa salvor osv utan kolla först.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Aniara14
1

Tyvärr är det många tvättmaskiner som är väldigt dåliga på att skölja ur tvättmedlet ordentligt. Dom använder bara en liten slatt kallt vatten på botten av trumman, och dessutom sköljer dom alltför få gånger.

Du kan ju testa om det är tvättmedel kvar i sonens kläder efter att du tvättat dom. Spola upp ca 40-45 grader varmt vatten i en hink eller liten balja, ta sen ett av hans plagg ur tvättmaskinen, lägg det i det varma vattnet och krama ur och rör runt det ordentligt. Om det då bildas mycket lödder och ett vitt skikt på vattenytan, så betyder det att det finns kvar mycket tvättmedelsrester i plagget, och det är absolut inte nyttigt för huden. Om det är ordentligt ursköljt så ska det inte bli nåt lödder eller vitt ytskikt alls.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Emelie-E
0

#14 Absolut, det enda jag har smörjt in honom med är med hans vanliga hudkräm för hans torra hud (det har för övrigt inte hjälpt alls), har en del kortison i olika styrkor hemma men det vill jag såklart inte ta på innan jag vet vad det beror på. Helst vill jag att utslaget ska bero på något jag kan göra något åt. Vill inte behöva smörja in honom mer än vad jag redan måste. #15 det ska jag testa! Vi flyttade hit i höstas så kan ju mycket väl bero på något sådant. Tack för tipset! :)