Magproblem?
Jag har ständigt problem med magen. smärta, illamående, lös i den osv. men på sista tiden har det blivit värre. I flera år har jag mått illa ca 3-7 dagar i månaden, och har inte sett något samband med mens. Men på sista tiden har jag mått illa i snart 2 veckor. Och jag mår riktigt dåligt! Det känns omöjligt att äta, men jag försöker ändå. Allt som är starkt utesluts helt samt koffein, nikotin och alkohol, men det gör ingen skillnad. Sitter och dricker ett "avslappnings"-te nu och det känns som att det kommer komma upp när som helst… Det konstiga är att jag aldrig kräks (även om jag inte klagar så vore det skönt att få upp det och sen må bättre en liten stund..)
Jag har försökt prata med läkare, men får mest höra att de inte kan göra något mot illamående. Vet om att jag är laktosintolerant och är testad för gluten. Min mens är regelbunden, så graviditet känns osannolikt. Är inte märkbart stressad… bör jag tjata på läkarna eller bara bita ihop? Vad hade ni gjort i mitt fall? Tacksam för alla svar och allt stöd jag kan få då detta driver mig till vansinne!! (visste inte var jag skulle lägga detta… hoppas det blev rätt!)
Medarbetare på Skor iFokus
Du borde kanske göra en gastroskopi.
/Maria
En vaddå? :o
Läste på om det och det låter jätte läskigt men samtidigt måste jag få reda på vad det är min mage… dock är jag förvånad över att ingen läkare tagit upp det tidigare!
Håller med #1 en ordentlig undersökning och troligtvis gastroskopi vore en god idé så man förhoppningsvis får lite klarhet i vad det kan vara för något…
Jag håller med ovanstående. Kolla upp det!
Läkaren tror säkert att det kommer att gå över snart och vill därmed inte undersöka det. Det är ditt jobb att de förstår på riktigt vilka obehagskänslor du har, hur länge det har pågått och hur det påverkar ditt dagliga liv. Se till att de lyssnar!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
fick en tid idag, några timmar efter att jag ringt, och blev undersökt. De tog blodprover och läkaren hittade inga tecken på inflammation, men är rätt säker på att det är något som sitter i magsäcken. De ska ta avföringsprov för bl.a. salmonella och magsårsbakterie, och så utgår vi därifrån. Tills dess ska jag äta Omeprazol för att förhoppningsvis lindra besvären!
Vad skönt att du verkligen får det uppkollat i alla fall! Hoppas att ni får bukt med vad det är och att medicinen hjälper med illamåendet tills dess!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
#6 Det låter bra att man tar tag i problemet.
/Maria
Idag dubblade jag dosen på medicinen (läkaren sa att jag skulle börja med 1 tablett, hjälper det inte kan jag ta 2 istället) och hoppas att det hjälper. Dock upptäckte jag att mensvärk hjälper bra mot mitt illamående! Har jag ont kan jag inte tänka på om jag mår illa! Skämt åsido så mår jag fortfarande illa och sitter och väntar på provsvar, men det lär nog ta upp mot en vecka. Hoppas de hittar något!
Hur har det gått? Har du fått svar på dina prover?
det har bara blivit värre. Fått en ny medicin som vi ska dubbla nu, och de tar om proverna. De vill inte göra en gastroskopi och sjukskrivning känns som en evighet iväg… Mådde så dåligt 2 gånger att jag funderat på att åka in till akuten, men det hade ändå inte hjälpt… nu letar de efter tarmsjukdomar och jag ska ev. röntga tarmen.
Känner mig hopplöst sjuk och som en börda på min familj, så det är skönt att äntligen få skriva av sig här igen. Varför ska läkarna vara så envetna med sjukskrivningar?! 😕 Har varit hemma i varje dag i typ 3 veckor och äter dåligt och är slut i kroppen… usch!
Jag har en vän som hade stora problem med sin mage, men hon kräktes. Direkt på morgonen så fort hon stigit upp ur sängen. Åt knappt, fick inte behålla det, mådde illa. detta pågick i månader och startade efter en maginfluensa så de trodde det var någon bakterie så hon fick penicillin och magsårsmedicin. Blev inte bättre, ny penicillinkur, ingen bättring. Sen ville hon ha en annan läkare, när denne undrade om hon VERKLIGEN var sjuk=han trodde hon hittade på allt!!!
Fick göra en gastro och då såg de ett bråck som orsakade alla hennes besvär. Hennes går inte att operera, men hon fick en del tips o råd hur hon ska bli lite bättre iallfall.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Liten uppdatering:
Det har, om något, blivit sämre. Och jag saknar kaffe såpass mycket att ingen får dricka det i min närhet längre (börjar inse att det nog är lite bra ändå..). Proverna visar fortfarande inget, och läkaren vill ge upp eftersom hon inte kan komma på fler mediciner att ge. Tillslut fick jag en remiss för en gastroskopi, så förhoppningsvis är den inte för långt iväg…
Jag har precis som dig! Fast det blir alltid bättre när jag utesluter yup koffein, gluten, kasein och socker. men råkat jag få i mig något av det blir jag alltid sämre en vecka efteråt. Tycker att du borde testa att äta rent iallafall i en vecka och se om tarmen läker sig. lycka till :)
jag hade lite liknande symptom och sedan tog det ultra och hittade gallsten, så kanske det kunde vara det?
Jag trodde aldrig att jag skulle få gallsten i 22 års åldern och trodde inte symptomen skulle syfta på det, men nu väntar jag på operation som äger rum den 15.4.
Hoppas du får reda på vad felet är så du får bukt på problemet!
Lchf! Sök på det och läs om alla fantastiska historier om magsmärtor som blivit bättre och mkt annat :)
Jag har haft magproblem så länge jag kan minnas och äntligen i januari 2013 fick jag min diagnos Crohns!
Stå på dig! Många med kroniska tarmsjukdomar (vilket är väldigt vanligt!) tar lång tid till att få sin diagnos, tyvärr.
En tarmsjukdom som inte "syns" men som absolut finns är IBS! Kan vara värt att kolla upp lite så man kan stå på sig själv så man verkligen utesluter allt! :)
Eftersom jag såg att du ska göra en gastroskopi så vill jag bara tipsa om att man har rätt att kräva att bli sövd! Många vet inte om det för att läkarna säger inte det heller utan erbjuder bara lugnande. Men många får väldigt ont under dessa gastroskopier/endoskopier m.m och får ibland avsluta innan kollen är klar. Så jag rekommenderar att bli sövd! Bara säg till i god tid så du inte kommer samma dag du ska in ;)
Hoppas det blir bättre för dig och uppdatera gärna hur det går! :)
Nu har jag sagt ifrån att jag ska pausa från skola och praktik, ifall det blir värre av stress! Vill minimera obehaget ju! Idag är det 1 vecka kvar till min gastroskopi, ska begära lugnande och bedövning (det verkar inte vara standard på den kliniken med bedövning ens… konstigt…). Jag har tröttnat på att bråka med läkare och alla sånna människor nu, så jag är så tacksam att jag har en pojkvän som tänker se till att ringa och prata och göra så jag får lugnande!
#18 Skönt att det bara är en vecka kvar! Jag var på gastro förra veckan och var livrädd innan och bad om att få sova/starka lugnande. Fick sprutor med "sömnmedel" eller vad tusan det nu var, sov gjorde jag iaf i 15 minuter och kände inte någonting efteråt! Inte ens det minsta lilla ont i halsen. Är dock väldigt nål- och spruträdd så det var egentligen den värsta biten i det hela ;)
Ja, jag har tur! Ska definitivt ha lugnande och bedövning i alla fall, men jag klarar nog att vara vaken!