Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 5481 ggr
tezzanr1
0

Vitiligo Hjälp och tips??

Tips och råd om detta?

Någon som har blivit av med denna hudsjukdom?

Någon som har haft detta eller haft??Bra vitaminer??

Hur mår ni av detta!?

Experter om detta?

mm

Tacksam för svar

Maria
1

Du kan också vända dig till Svenska Vitiligoförbundet.

/Maria

tezzanr1
0

NYA TIPS!?

plutopellis
0

Tror inte man kan bli av med den, men det är heller inget farligt. Fast det allra bästa är att gå till en hudläkare. För att få veta att det verkligen är vitiligo behöver man ta biopsi från drabbat område samt friskt för att jämföra med.

Allt2
1

Hej nu skriver jag långt efter att denna tråd är skapad men jag lever med vitiligo och har gjort det i princip hela mitt liv, man ska inte bli av med den, jag har dock märkt att mina fläckar flyttas runt dock blir dom ständigt fler. 

Jag mår relativt bra i nuläget, jag är nu 20 år och jag har fått det genom min pappa som också har det, så har haft stöd då fler i min släkt har vitiligo och jag ser det inte som en sjukdom i sig utan något mer eller mindre "normalt".

Det viktiga är att man måste smörja sig för att inte bränna sig i solen, annars finns det inte så  mycket mer att göra åt det. 

Jag kommer gärna i kontakt med andra som har vitiligo, då även om jag mår bra nu kan vara skönt att prata av sig ibland och utbyta allmänna tips om kanske tex sminkning osv,

Tralle3
0

All vi har olika sjukdomar eller är mindre normala på ett eller annat vis.

Maria
1

#5 Vad menar du?

/Maria

Allt2
0

#5 #6 Undrar samma sak, då normal är ett begrepp som jag anser att inte finnas. Men som per definition är väldigt diffust då olika kulturer, etniciteter och samhällen ser begreppet normal och dess normer som olika ( om detta begrepp nu existerar vill säga) Men jag är nyfiken på hur du ser på det och varför det var en relevant kommentar i denna tråd?

Maria
3

Tralle3 har fått skrivförbud på iFokus så vi får nog inga svar🙂

/Maria

Allt2
0

#8 Nej, vi lär nog inte få det 😊

tezzanr1
0

jag var medlem i svenska vitiligo förbundet men tyckte inte man fick några som helst tips där mer än man kan läsa på nätet!!!

Inte många som vågar skriva om denna hudsjukdom…Jag har ju detta och haft sen hösten 2007…Jag har vart i Uppsala på klinik mm…

Inga som har några tips på bra hjälp vitaminer mm…???Har ju läst endel blitt bättre av vissa

Maria
0

#10 Det är nog bara att prova sig fram då det inte finns någon "bot"

Dessutom så är ju Vitiligo ganska olika hos olika personer.

/Maria

tezzanr1
0

Tips och råd hur andra har det är ändå intressant att höra!!

Allt2
0

#10 Jag gick precis med där o ska på vitiligodagen, tyckte du inte att den var bra? Där får man ju tips o testa produkter samt prata med andra vad jag har hört

tezzanr1
0

Jag fick inga tips eller hjälp på den sidan!!var ändå medlem länge!fast jag har inte vart på deras dagar!!Hoppas du kommer tycka om de!!kul om man får mer tips

Allt2
0

Tack :) Nej sidan i sig tror jag inte är så mycket hjälp är nog dagarna mest!