Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1283 ggr
Freddy20
2014-03-31 11:27
0

Tom mage

Jag har ett problem som brukar uppstå när jag har hälsat på hos min pojkvän som bor några timmar bort. Då tar jag sista tåget hem, som går vid 19, och brukar då äta middag när jag sitter på tåget. Vid det laget känner jag mig väldigt hungrig, och så äter jag vanlig mat (typ pasta och köttbullar/korv) plus en eller två risifrutti. Men trots det så känns magen jättetom efteråt, och blir gasig. Sen brukar det hålla i sig i ungefär tre timmar. Är det någon som har någon ide på varför det blir såhär? Det är ganska jobbigt för jag kan inte njuta av resan.

Maria
2014-03-31 11:30
2

Det känns som om du äter ganska mycket och så sitter man ju stilla på tåg.

Kan inte du och din pojkvän försöka äta middag innan du åker tåget och så kan du kanske eventuellt ta EN risifrutti på resan hem?

/Maria

Sjöstjärna
2014-03-31 11:31
0

Det låter som om du kan vara känslig för gluten och/eller laktos.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Freddy20
2014-03-31 11:59
0

#1 Jag äter lite mer än vanligt eftersom magen känns så tom, det känns som jag borde fylla den mer. (Första gången jag åkte hade jag knappt nån mat och då kändes magen också tom, därav min tanke att jag måste få i mig mer när den känns tom.) Jo jag ska prova det nästa gång, det blir bara så nära lunch men så får det väl bli. Tack för svaret. #2 Tog blodprov för ett och ett halvt år sen och det var inte nåt glutenproblem. Om jag var känslig för laktos så känns det som jag skulle ha problem oftare iom att jag dricker mjölk och äter fil varje dag. Men tack för svar.

Sjöstjärna
2014-03-31 12:42
0

Man kan ha problem med gluten även om inte proverna visar något. Symtomen du beskriver är ganska typiska.

/Sjöis

Freddy20
2014-03-31 23:23
0

#4 Okej, men borde jag inte få problem varje gång jag äter pasta?

Sjöstjärna
2014-04-01 08:42
0

Det kan vara väldigt lurigt ibland och svårt att se samband. Du kan prova att utesluta gluten ett par veckor och se om du märker någon skillnad. För att tarmarna ska läka helt behöver man äta glutenfritt i sex månader, men ofta kan man känna skillnad på magen redan efter någon vecka.

/Sjöis

mongu
2014-04-01 09:27
0

Hur äter du i vanliga fall på dagarna? Äter du regelbundet med frukost, lunch, middag och några mellanmål?

Det är bättre att du och pojkvännen äter nåt i lugn och ro innan du ska åka. Sen på tåget kan du ta en risifrutti eller kanske nån frukt istället.

Både mat och två risifrutti är väldigt mycket mat så inte konstigt att du känner dig konstig i magen och gasig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

dementia
2014-04-01 10:02
0

Jag får samma problem när jag inte äter regelbundet och samtidigt sitter still… väldigt jobbigt och gör ontontont i magen. Ännu värre blir det om jag sovit dåligt.

Prova att äta flera lättare mål om dagen, och inte så mycket bröd, då blir det iaf bäst för mig.

Maria
2014-04-01 10:06
1

Jag tror absolut inte det handlar om någon intolerans när det enbart händer vid just tågresan.

Hur många gånger blir man inte uppblåst och får ont i magen vid flygresor t.ex. Det är som gjort för magknip😉

/Maria

Lill-Kisse
2014-04-01 12:26
0

Att äta middag så sent som kl 19.00 och dessutom på tåg låter inte optimalt. Ät middag innan du åker. Vila och smält maten på tåget. Sedan kan du äta något lätt som kvällsmat, sedan du kommit hem.

Freddy20
2014-04-03 21:22
1

#7 Ja jag brukar äta ganska regelbundet. Okej jag ska testa det nästa gång. #9 Nej jag tänkte också det, för det brukar ju inte hända annars. #10 Jag brukar äta vid den tiden, men kanske inte så optimalt på tåg nej. Okej jag testar det. Tack alla för svar!