Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3767 ggr
Castiel.
0

Emetfobi (emetofobi?)

Behöver lite hjälp om någon är vaken såhär dags… Sitter inne på toaletten med latexhandskar, håret uppsatt och i en tröja som jag knappt bryr mig om. Ett glas med resorb står redo inne i sovrummet. Har en tryckande känsla i magområdet, bränner lite i halsen, fryser och skakar, känns som en rap ska komma upp men den kommer aldrig, men mår inte illa. Ändå känns det som att jag ska spy när som helst och jag vill inte. Vill verkligen inte. Vågar inte somna om även fast jag är dödstrött. Jag har haft dessa symptomer tidigare men kan inte minnas om det var magsjuka (har inte varit magsjuk sen 2008 *peppar peppar*) eller om det var magkatarren. Tog en Omeprazol ( en tablett räcker i typ 12-14 timmar eller något) igår kväll samt en värktablett. Hjälp en panikslagen tjej? Vill verkligen inte spy :(

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
0

Så nu är det morgon. Hoppas du klarade dig från att spy.

/Maria

Castiel.
0

Jag klarade mig, men fick ligga på vänster sida för att inte bli spyfärdig, kunde absolut inte ligga på rygg eller på höger sida. Men jag spydde aldrig så jag antar att det var min magkatarr som krånglade rejält.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Castiel.
0

Jag är tveksam om jag ska dricka en Actimel innan jag går och lägger mig, vet liksom inte om allting kommer komma upp senare inatt. Hatar att vara paranoid :(

Lill-Kisse
0

#2 Det där med att ligga på vänster sida om magen krånglar, ska visst vara ett bra trick, för då hamnar magmunnen på ovansidan av magsäcken. (Något jag hört eller läst någon gång.) Jag misstänker att det minskar risken för att något ska läcka ut i det läget.

Rent generellt rekommenderas man att inte äta något precis innan man lägger sig. Exakt vad Actimel innehåller, vet jag inte, men bör väl räknas till mat och kan passa bra att ta till frukost. Magen bör få vila medan man sover. Lite vatten, mjölk eller te bör vara mindre påfrestande.

Castiel.
0

Nu har det gått tre dagar sen jag misstänkte att jag hade blivit smittad av magsjukan, så nu kan jag slappna av lite mer. Inatt vid 2 tiden så vaknade jag av att jag hade en brännande känsla och molande värk (ungefär som mensvärk) i magmunnen och i magsäcken, så nu vet jag att det är magkatarren som dummar sig igen.

Ska på undersökning på Tisdag för att kolla hur det ser ut i magsäcken, och den här veckan har jag varit utan medicin så det har varit väldigt svårt för mig då vi nästan bara äter stekt och friterat hemma hos oss, det är sällan vi äter något som är kokt. Har varit tvungen att ta två mediciner den här veckan pga att jag haft så ont i magen.

[TanatosNyx]
0

Det är bättre att underhållsmedicinera med omeprazol då det är långtidsverkande. Dvs ta medicinen varje dag, även om du känner att magen är okej.

Jag har levt större delen av mitt liv med kronisk magkatarr så jag känner igen det där helvetet allt för väl.

Ett tips om du drabbas av akut illamående: ät något som suger upp mycket magsaft, t.ex. några mackor vitt bröd. Det hjälper ofta snabbt.

Castiel.
0

Jag har fått Omeprazol utskrivet 3 gånger nu, och alla har varit för 3 månader. Läkaren som ska undersöka min magmun och magsäck sa åt mig att inte ta medicin veckan före undersökningen. Men jag klarar inte av smärtan (har spytt en gång pga smärtan) eller illamåendet så jag var illa tvungen att ta medicin två gånger den här veckan + lite Novalucol här och där.

Jag har bara ätit vitt bröd den här veckan, och det känns bra för tillfället men jag misstänker att min magsaft är såpass stark så att jag måste äta ofta och mycket för att hålla magen i schack. Mamma och min styvpappa klagar hela tiden på att jag äter så ofta, men jag kan liksom inte rå för det?

[TanatosNyx]
1

Nej, du kan inte rå för att du behöver äta ofta, det blir så när man har jobbig magkatarr. Man behöver ha något i magen hela tiden för att lindra.

Prova att sov lite halvsittandes, om magmunnen är glapp eller det finns ett bråck där så kommer magsaft upp i strupen och fräter, då hjälper det att ligga lite högt med överkroppen.

JohannaEkroth
0

Prova att dricka ett glas Samarin när du mår sådär. Skulle tro att det kan vara halsbränna.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Castiel.
0

Samarin är boven i det här dramat så min läkare har total förbjudit mig att använda Samarin. Jag missbrukade Samarin i flera år och det ledde till min magkatarr samt massor med stress.

Maria
0

#10 Det låter märkligt att Samarin skulle orsakat din magkatarr då Samarin neutraliserar magsyra.

Vad som kan hända om man överdoserar är att man kan få i sitt för mycket salt (natrium).

/Maria

Castiel.
0

Jag vet inte hur det gick till, men Samarin var första orsaken till min magkatarr, den fick liksom en annan effekt på mig efter flera år av missbruk, salt kan dock orsaka magkatarr.