Ont i tungroten
Hej!
Jag har så ont i "tungroten" och vet inte vad det beror på. Den är öm (som en muskel med träningsvärk) och lite svullen och jag har som gula fläckar i svalget (obs: endast på tungan inte på halsmandlarna). Har försökt googla lite men hittar inget!
Jag har varit väldigt förkyld (+ feber) nu i en sisodär fem dagar och det onda kom först efter två-tre dagar. Det började i lymfkörtlarna och nu har det spridit sig runt i hela svalget (Dock är halsmandlarna bara pyttelite svullna).
Kan nämna att jag har jättedåligt immunförsvar just nu eftersom jag över julen blev extremt sjuk (Körtelfeber) och blev inlagd på sjukhus. Har inte hämtat mig helt än.
Snälla, kan någon ge mig ett hum på om jag borde vara orolig och söka läkare (igen…)? 😢
Du kan ju ha fått halsfluss eller någon annan infektion. Har du haft feber i 5 dagar så tycker jag absolut du ska kontakta vården.
Eller börja med att ringa sjukvårdsupplysningen.
/Maria
#2 Har också funderat på halsfluss men är osäker eftersom mina halsmandlar verkar vara helt okej? Går det att bara få symptom i tungan?
Det är ju svårt att diagnostisera själv och ännu svårare att svara så här på ett forum.
Jag tycker du ska kontakta din läkare som sagt. Du har ju ganska nyligen varit sjuk.
/Maria
#3 Sant. Har aldrig haft halsfluss heller så vet inte riktigt hur det är :/ Tack för kloka ord!
Hoppas du snart blir bättre🙂
/Maria