Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7462 ggr
Wendy 1000
2014-03-27 22:02
0

tandkött

På mina framtänder i underkäken så har jag VÄLDIGT lite tandkött.Jag borstar mycket löst och har en extra mjuk borste.Men jag har tandställning så jag har lite panik över att det är den som håller mina tänder på plats.Att mina tänder kommer låsna när dom tar ut den.Hur ska jag få tandköttet att växa? MVH W1 P.s Jag vet att tänderna hålls fast av rötterna mäst.

Bella Bengtsson

Maria
2014-03-28 09:01
0

Jag gissar att du är ung då du har tandställning och det är extremt ovanligt med tandlossning när man är ung.

Dessutom går du ju hos tandläkare eftersom du har din ställning och det hade han/hon märkt direkt.

Angående det här med tandköttet så tycker jag du ska fråga nästa gång du gör ett besök.

Människor ser väldigt olika ut i munnen och våra tandfästen sitter olika också. En del verkar ha mycket synligt tandkött medan andra har mindre.

Har ditt tandkött "krympt"? I så fall ska du ta upp det med tandläkaren.

/Maria

[rumelle]
2014-03-28 10:27
0

Som #1 säger så är det väldigt ovanligt med tandlossning om du är ung, och speciellt att det skulle ha gått så långt att tänderna börjar bli lösa. 
Om tandköttet har dragit sig tillbaka kan det bero på hur du borstar tänderna. Om du borstar med stora kraftiga skurande drag kan det vara en orsak, man brukar rekommendera att gnugga löst med små drag ungefär som när man suddar. Tandkött som drar sig tillbaka kan också bero på belastning, att man t.ex. gnisslar eller pressar tänder nattetid. Om du är orolig ska du absolut ta upp detta med din tandläkare. Ett tandkött som dragit sig nedåt växer inte upp igen, men vid extrema fall kan man göra en slags transplantation där man tar tandkött från gommen och täcker området. Har själv sett en ung kille som gjort detta och resultatet blev riktigt snyggt.

[Thiah]
2014-03-28 14:40
0

Jag har också väldigt lite tandkött på mina främre nedre tänder. Jag minns att det var problem att fästa tandställningen då mina framtänder går ganska långt ner på nedre tänderna när jag har munnen stängd. 

Tandläkaren har aldrig sagt att mina tänder mår dåligt av det lilla tandkött jag har där dock.

Wendy 1000
2014-03-28 15:52
0

Okej tack för svaren. Jag ska fråga min tandläkare nästa gånh och tills däss borsta ännu mjukare. MvH W1

Bella Bengtsson