Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1500 ggr
Moast
0

ont i foten

Hej! Igår i omkläddningsrummet innan gympan så skulle jag ta av mig mina trånga byxor. Jag liksom börjar dra med med högra ben medan jag håller i dem, plötsligt åker byxorna av ifrån benet och foten åker in i bänken som jag satt på, bara för att jag tog i så mycket och att dem plötsligt gick av. Det var hälen som åkte rakt in i bänken och det typ dundrade till i hela bänken. Jag fick väldigt ont så att jag började skrika typ. Jag prövade att gå och det gjorde rätr ont. Men jag tvingade mig själv att vara med på gymnastiken. Vi hade staffet då vi skulle hoppa på ett ben, jag kan knappt hoppa med vänster benet efter som jag är höger hänt/benad. Så jag började hoppa runt på benet som jag nyss slagit i. Men jag ramlade… efter gympan så gjorde det väldigt ont, det började liksom göra ondare och ondare. Så jag haltade omkring resten av dagen. Nu en dag efter gör det fortfarande ont… kan det vara att jag slagit i hälsenan eller hälbenet? Det är väldigt ömt precis där hälbenet slutar och hälsenan börjar och det är nog lite svullet med. Vad kan detta bero på?

Maria
1

Har du fått en rejäl smäll på hälen så är det inte konstigt att det gör ont.

Ge det lite tid och se om det blir bättre.

/Maria

Moast
0

#1 okej! Läste på vårdguiden att man skulle ta kontakt med läkare om man misstänker en skadad hälsena. Finns det någon möjlighet att det skulle kunna vara det?

Maria
0

Det är jättesvårt att svara på men fick du själva smällen på hälsenan eller själva hälbenet?

Hälsena är ju väldigt stark och skadas oftast när man vrickar foten snarare än en smäll men du ska givetvis vara uppmärksam.

Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

/Maria

Moast
0

#okej, jag fick smällen precis där hälbenet slutar, men jag ringer dem. Tack så mycket för dina snabba svar!;)