Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1174 ggr
jenniled
0

Oljudet vid mr-undersökningar

Tror ni det finns risk att få hörelskador av upprepade MR-undersökningar?

Det är ju ett väldigt högt ljud när man ligger inne i den där apparaten. Även fast man får ju hörselskydd så tjuuuuter det i mina öron så jag höll nästan på att trycka på larmet sista gången.

Jag har ju måstat göra 5 st mr inom loppet av 2 år nu och om 2 veckor ska jag göra en sjätte! Det är hjärna + hals-bröst-och länd-rygg så det tar ju ett tag med oljudet. Jag hade ringande i öonen ett tag efter sista gången. Kan det bli bestående då man upplever det vääldigt högt trots hörselskyddet?

Är det nån som gjort många mr här? Hur upplever ni det?

fidojunior
0

Jag har gjort MR en gång bara, min andra gång blir i sommar men jag tycker inte att det låter så högt. Visst högt, men inte så det gör ont. Man kan ju få lyssna på musik också om det kan underlätta. Jag som läser till röntgensjuksköterska har inte hört något om att det skulle skada öronen men det kanske kommer längre fram, däremot har det gjorts studier på att djur kan skada sin hörsel om jag inte minns fel.

Har du pratat med personalen om hur du upplever det?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Maria
1

Jag har gjort mängder med MR sedan 2005. Mellan 20-30 någonstans.

Jag brukar bli erbjuden både öronproppar och öronskydd + musik men jag nöjer mig med skyddet. Trots det så somnar jag nästan varje gång😉 Det tar ungefär 30-40 minuter.

Jag har inte upplevt något alls med hörseln men man kanske är olika känsliga?

Du kan väl fråga hur många decibel det faktiskt är?

/Maria

jenniled
0

#1 ja det har jag men dom ser mest frågande ut och säger att det måste ju göras. Vilket jag förstås förstår. Kanske jjag som har ovanligt känsliga öron. Jag tycker det låter som att de borrar i betong och att jag ligger med örat alldeles intill borren. Det skär liksom.

Maria
0

Jag tycker det låter som dunket av en fiskebåt🙂

/Maria

jenniled
0

#4 Det lät ju lindrigt🙂

TjockaBerta
0

Jag har gjort tre inom loppet av två månader och en datortomografi som lät likadant. Sen har jag gjort två tidigare. Jag har somnat vid två tillfällen.

>>>Malum domesticum<<<

jenniled
0

#6 nja datortomografi har jag med gjort men det låter ju knappt något alls. Lite surrande men långt ifrån mr-ljudet.

TjockaBerta
0

#7 Du kanske har rätt. Jag har som sagt inte funderat så mycket över ljudet

>>>Malum domesticum<<<

Maria
0

Datortomografi brukar vara som en ganska vid båge som åker över den kroppsdel som ska röntgas och det går ofta väldigt fort.

Jag kan inte heller minnas något ljud.

/Maria

[Thiah]
0

MR lät för mig som en borr men jag fick hörlurar som spelade upp nån radiokanal. Likt Maria så somnade jag ganska fort.