Hormonsprial
Hej!
Jag har haft hormonspiral i ungefär ett år (satte in den i februari förra året) och sedan juldagen har jag upplevt ångestattacker (jobbigt med andning och så vidare som även ibland leder till att jag domnar bort i ansikte, händer och ben) och nu på senare tid har jag även upplevt lite smärta i nedre delen av magen (mest vänster sida)
Jag tycker verkligen om att ha hormonspiral då jag tycker det är otroligt smidigt att inte behöva tänka på piller och så vidare och ett stort plus är ju att jag inte haft någon mens på ungefär 9 månader.
Min fråga är alltså - har någon annan upplevt samma sorts biverkningar? Har läst lite om att man kan bli lite nedstämd och liknande! Jag vill helst inte behöva ta ut den men dessa ångestattacker har också bidragit till att jag fick ångestdämpande (Atarax utskrivet) och att jag därför fått ställa in min flytt till USA i April (måste nu vänta ett helt år) och det känns mer värt att känna mig frisk och utan ångestattacker än att slippa ta piller varje dag. Om ni haft dessa biverkningar - slutade de eller har de fortsatt?
Hade ditt problem varit orsakad av hormonspiralen så borde du fått detta tidigare. Skulle åkt och kollat detta hos gynekolog, och se så du inte har nån cysta eller liknade.
Det du har kan även vara stressrelaterat och att värken i magen kan orsakas av ibs. Låter betydligt mer som stress. Åk och ta prover hos läkare, sköldkörteln mm.
Men jag tror det är stress…
Hoppas det löser sig.
/Elisa
De flesta jag pratat med har sagt att det är stress men då har jag heller aldrig nämnt att jag har en hormonspiral. Kom in på tanken om att ångesten kunde vara relaterad till hormonspiralen efter att jag läst om att det är vanligt med nedstämdhet och så vidare.
Värken i magen känns mer som mensvärk men jag det kommer liksom ingen mens så jag antar att det är ifrån livmodern.
Jag upplevde inga ångestattacker, dock blev jag en hormonell b***ch , tappade sexlusten och hade svårt för orgasm..
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
När man googlar Mirena tillsammans med ångest på engelska så verkar det finnas jätte många som haft ångestattacker i samband med hormonspiral och deras ångest har kommit efter några månader. Kanske bäst att ringa UMO på måndag för att kolla om det kan ha något sammanhang och fråga om smärtan i nedre delen av magen.
Om man går in på Mirenas hemsida på engelska så kommer det upp väldigt många fler biverkningar än vad min gynekolog berättade för mig. Bland annat depressioner, insomnia, svårighet för orgasm, nervositet, emotionella störningar och så vidare. Det enda jag fick veta var positiva saker med spiralen!
Men det märkte du väl de första månaderna? Inte efter ett år?
Jag har haft min spiral i ett år och hade lite biverkning i början, men det försvann efter några månader.
IBS (stressad tjocktarm) kan kännas på samma ställe som mensvärk. Sen får man ju ibland lite mensvärk då och då iallafall. Men kolla på gyn. om du är osäker.
/Elisa
Jag hade spiralen i nästan ett år och kände av besvären hela tiden, och blödde oavbrutet de tre första månaderna.
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
Men då hade du det från början och det är ju mer logiskt. Att den skulle vara problemfri i över ett år och sen plötsligt ge ångest, det tror jag inte på.
/Elisa
Alla mediciner har biverkningar. Läs bara på antiinflammatorisk medicin som många äter. Vad de säger om hormonspiralen är att den "oftast" ger färre biverkningar än p-piller eller mini-piller mm.
/Elisa
Jag besökte ungdomsmottagningen igår och gjorde en gyn-undersökning! Allting stod rätt till och hon sa att hon aldrig hört talas om någon som fått ångest av hormonspiral.
Det där med IBS lät intressant då jag haft lite ont i magen till och från en tid plus denna ångesten då som alla tror har att göra med stress. Det lät som en rätt så logisk förklaring i alla fall! Läker denna "stress tarm" av sig själv?
Tack för svar!
IBS kan bli bättre med rätt mat och mindre stress. Men man blir sällan helt av med den. Man får bara lära sig leva med det. Mår man dåligt blir man sämre och mår man bättre mår magen bättre. 🙂
/Elisa