Får ingen hjälp på vc
Vad kan man göra när man inte får den hjälp man behöver på vårdcentralen? Då läkarna där är ett gäng idioter som har fått sitt läkarkort i någon slags flingpaket. Vad kan man göra när läkarna är sketna på vårdcentralen och man som patient inte får den hjälp man behöver, där de inte ens kollar upp en ordentligt utan kommer med flera kanske om vad det är och skickar runt en (som de även har hållit på med i flera månader utan att göra en ordentlig utredning, när även ens egen problem blir bara värre och värre), och de skickar då inte heller dit man verkligen behöver komma till. Ex vägrar skicka en till röntgen och skickar istället en till gymnast (flera gånger om), gymnast med träningar som man inte ens kan vara med på pga sitt problem utav smärta. Även hon på gymnasten tycker att han borde åka in på röntgen och även behövs bli ordentlig utredd, men det fattar inte läkarna på VC. Min sambo behöver verkligen hjälp, och jag försöker nu kolla runt på nätet, forum osv och försöker höra efter tips och råd. Vi har försökt med att få hjälp på vc här i byn, men det funkar inte. Även åkt in på akuten i grannstan för att försöka få hjälp efter det hade blivit värre, men där vi inte heller fick någon hjälp pga vi måste få remiss ifrån vc här, där min sambo inte får någon hjälp alls. - men även där på akuten tyckte de att han borde bli ordentligt utred för sin smärta. Men läkarna på vc gör inget, inte ett smack.
Att leva med smärta och med knäppgökar till läkare tar verkligen på krafterna, både psykiskt och fysiskt och min sambo är nästan redo att slänga in handduken, men det kan inte göra inte förrens han har blivit ordentligt utredd eftersom att det blir bara mer och mer och jag ser även att han är en hel del orolig över vad det kan vara. Och för mig att se på honom så här gör mig verkligen ledsen och frustrerad!
Kan han inte söka en annan vårdcentral?
/Maria
Man byter vårdcentral. Så där ska man inte behöva ha det.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Och känner de att de inte kan så ska de skicka remiss till någon som kan!
//Ida
Några alternativ:
1. Byt vårdcentral
2. Försök på er vårdcentral igen och igen tills de ger med sig
3. Gå till någon annan som kanske kan hjälpa. Kanske en osteopat om ni kan hitta någon någorlunda nära er. De brukar vara väldigt duktiga med smärta. Vart sitter smärtan förresten?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Smärtan började vid skulderbladen, men sitter numera över hela ryggen. Han har även tappat känseln på vissa ställen på ryggen. Även armar och händer har nu också börjat att domna bort. Och ja, han blir bara värre och värre. Vissa utav läkarna har inte ens kollat på honom som vi har varit till, utan skrivit ut en massa massa medicin bara eller skickat vidare till gymnast som inte alls funkar pga hans smärta, även där tycker dom att han borde åka in till röntgen och göra en ordentligt utredning. Även dom på akuten i Linköping tyckte också att en utredning, röntgen osv skulle behöva göras men att dom inte kunna göra så mycket där utav vi måste få hjälp/remiss från vc här i byn.
Vissa utav läkarna som vi har varit till i Åtvid har även gjort så att han har även fått dubbelt så ont och knappt kunnat röra sig efter, dom är inte så milda i hanteringen heller några utav dom.
Tyvärr så finns det bara en vårdcentral här i byn/stan. Kan man byta ändå?
Det är också som en boll, tennis boll eller något under skulderbladen med.
Ja du kan fritt byta vårdcentral, i alla fall inom länet. Hur det är utomläns vet jag inte.
//Ida
Märkligt att akuten inte kan skicka honom på en akutröntgen.
Åkt dit igen när han mår som sämst och försök stå på er.
På vissa ställen som kan man skicka egenremisser också. Försök att kolla upp detta.
/Maria
Har ni varit hos kiropraktor? Känner igen lite behandlingen hos VC jag gick såsmåningom till kiropraktorn som fixade allt på typ 20min, ångrar jag lät det gå rätt många månader innan jag vågade gå dit. Brukar kosta runt 500kr för en behandling, och det är det värt att bli av med smärta.
Finns även naprapater, osteopater mm. man får kanske testa sig fram till vad som passar för en själv.
Tyvärr är vanliga sjukvården rätt dålig på att bota ryggproblem.
#10 Bra sagt! Finns många därute som verkligen KAN ryggar.
Låter väldigt märkligt att det inte utreds när han har synlig knöl och känselbortfall.
På dom igen. Är det en tumör på ryggmärgen kan varje minut räknas.
Byt vårdcentral är det bästa rådet jag kan ge.
För ett par år sedan sökte jag för att jag hade börjat få jobbigt att andas ibland, var trött och blev yr när jag reste mig från sittande läge. Min gamla läkare gjorde en rutinundersökning, lyssnade på lungor, hjärta och tog blodtrycket. Ingen lunginflammation blev svaret. Jaha, men något var det ju… Nja kanske hade jag lite ångest anfall då och då tyckte han.
Så hem gick jag utan hjälp. Men det fortsatte och blev värre. Så jag sökte igen och då var det så pass illa att jag inte kunde ta mig från där jag bodde till VC (ca 500 m) utan att stanna tre gånger och hämta andan. Nej ingen lunginflammation då heller och så ville han skicka hem mig.
Då bytte jag VC och sökte på nytt. Där tog de mig på allvar och gjorde en omfattande undersökning. Det visade sig att jag hade enormt dåligt blodvärde (76 när det borde ligga runt 110-115) och att astma jag hade när jag var liten hade kommit tillbaka och jag reagerade på dammrika miljöer.
Den VC jag går till nu är helt underbara, de lyssnar, tar hand om en och det känns som de bryr sig. Läkaren ringer till och med en vecka eller två efter man varit där för att höra om medicinen hjälper eller om allt har gått bra.
#13 Underbart! Mår du bättre nu?
#14 Absolut. Miljöombyte och minskad stress gör min astma nästan helt symptomfri. Så från att ha gått från att använda Bricanyl och Pulmicort max dos varje dag till att använda Bricanyl vid behov, ca 3-4 gånger per år.
Mina blodvärden hålls noga koll på och jag ligger över 100 nu. De har även dragit igång en ordentlig utredning om varför mina blodvärden inte vill hålla sig uppe utan gärna vandrar nedåt med jämna mellanrum.
Jag har bytt vårdcentral några gånger nu, dels för att jag flyttat och dels för att jag inte varit nöjd med tidigare.. Den förra jag hade tog mig inte på allvar alls när jag sökte för knölar i armhålorna utan ordinerade bara penicillinkurer på penicillinkurer… När inte det hjälpte så sa dom att det inte fanns något att göra utan att jag fick stå ut med att ha knölar stora som studsbollar i armhålorna. Vid det här laget var jag redan enormt trött på dom så bytte vårdcentral och där fick jag hjälp direkt, den senaste knölen skar dom upp och tog odling på så det känns bra att dom faktiskt tog det på allvar och faktiskt vill utreda.. Dessutom är dom väldigt trevliga och dumförklarar en inte när man ringer utan har förståelse och det märks att dom vill hjälpa.
Instämmer med #10.
Naprapater och Kiropraktorer är väldigt duktiga på hur rygg och nacke fungerar. Ofta börjar de med att massera musklerna så att krampande och hopdragna muskler släpper. Då brukar också en del av smärtan släppa. Sedan är det lättare att se om felet är något de kan göra åt. Annars brukar de säga att man ska söka läkare. En del har t o m möjlighet att remittera till rätt läkare eller se till att man får kontakt med en läkare på annat sätt.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen