Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: psykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1417 ggr
[imtoofabuloustofitin]
1

Hur ska jag bearbeta sorgen?

Jag har under en längre tid varit i djup depression och den växer sig starkare och starkare. Varje dag går jag och längtar efter döden, varje natt hoppas jag på att jag aldrig ska vakna igen. Mitt psykiska tillstånd är under all kritik, problemet är att jag inte vet hur jag ska ändra på vissa delar av det. Hur ska jag bearbeta sorgen? Jag har psykolog redan, men har inte kunnat få svar på vissa frågor helt så därför frågar jag här med. Hur kan jag bearbeta en sorg som är så stor, den växer, när jag trodde jag var påväg att bli hel och att jag fått min räddning så blev det tvärtom, det gav mig en känsla av att allt skulle bli bra för att sedan bryta ned mig totalt hårdare än någonsin.

Maria
0

Sorg är ju väldigt speciellt och alla människor reagerar olika. Man går i regel igenom vissa faser men det behöver inte alls vara efter "skolboken" utan man kan ex. drabbas långt efter "händelsen" eller vad det nu handlar om….

Fortsätt att prata med din psykolog. Ta upp de frågor igen som du känner att du inte fått svar på.

Har du hamnat i en djup depression så kanske du t.om behöver medicineras tillsammans med behandling hos psykolog.

/Maria

[imtoofabuloustofitin]
0

Jag förstår att en psykolog kan ge mig svar på vissa frågor bättre än här kanske, kanske är jag som formulerar frågorna fel till psykologen. Jag tänkte lite om någon kunde hjälpa här, kanske någon som själv varit deprimerad, hur hen har tagit sig igenom det.

OlgaMaria
1

#2 Depression är ju också något som sitter i kroppen, och inte bara i "själen". 

Jag har varit väldigt deprimerad tidigare i mitt liv. Numera håller jag mig ifrån socker och säd för det gör mig väldigt instabil i mitt psyke. Mjölk kan också påverka vissa personer väldigt negativt.

Kosttillskott jag rekommenderar: B-vitaminkomplex, D-vitamin, magnesium, omega 3 och kokosolja. 

Vid stress och ångest förlorar vi mycket näringsämnen, framför allt b-vitaminer och magnesium så det är väldigt bra att fylla på med. Magnesium kan man ta flera gånger om dagen om man klarar det då det är väldigt lugnande. Men blir man för trött av det tar man det bara på kvällen. D-vitamin har en stark koppling till depression och är det tillskott jag håller hårdast på att ta själv - har tagit det sen 2009. Omega 3 och kokosolja ger värdefull näring till hjärnan som är hårt belastad vid depression, sorg m.m.

Vid psykisk ohälsa som inte går över finns garanterat obalanser i näringsstatus. Det blir en ond cirkel där de jobbiga känslorna från början satte press på kroppens energidepåer, men i förlängningen blir det näringsbristen som leder till psykisk ohälsa.

Försök jobba vidare med psykolog och dina känslor, men försök också stötta din kropp. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lol V Stein
0

Depression är en ond cirkel där tankar, beteende och känslor förstärker varandra och är därför svår att bryta. Men det går. Jag tycker att KBT har bra handlingsplaner för att bryta depression, och i jämförande studier så har man funnit att KBT är lika effektivt som antidepressiv medicin men utan biverkningarna. 

Mycket kort så går det ut på att man med hjälp av ändrat beteende kan ändra sina tankar och känslor och på så sätt hitta en väg ut ur depressionen och tillbaka till ett normalt liv. Man kommer bara att förstärka depressionen med ältande och inaktivitet, så KBT vill att man försöker få in mer positiva element i sitt liv, tex träffa en vän, ta en promenad eller vad man nu gillar. Genom att göra dessa saker så får man positiv förstärkning och man kan orka göra fler saker och få ännu mer positiv input. Till slut kan man komma ur sin depression och då tex ha ork att ta tag i det utlösande problemet och bearbeta detta, tex i ditt fall din sorg. Du kan läsa mer ingående om hur KBT fungerar tex här: http://www.internetpsykiatri.se/documents/Depression%20modul%201.pdf