Vatten eller tvål som gör huden torr?
Jag och en arbetskamrat hade en diskussion om vad det är som gör huden torr, vatten eller tvål.
Jag har hört att det är vattnet medans min arbetskamrat hävdade att det var tvålen.
Jag utesluter absolut inte att tvålen gör en torr, men jag tror inte att det är största boven.
Att vatten gör huden torr kan jag faktiskt köpa då jag nästan alltid bli torr och "fjällig" i ansiktet när jag sköljer av mig på kvällarna (med endast vatten)
Så, är det vattnet eller tvålen som gör att huden blir torr?
Tvål kan göra så att huden blir torr, jag hade en billig tvål säkert typ Ica's egna eller något sådant som gjorde att jag blev jätte torr, sedan bytte jag till Bodyshops tvål och då blev jag inte torr.
Så jag kan tro att tvålen kan göra en torr i hyn och är den största boven i dramat. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Mina händer blir torra av enbart vatten (självklart av tvål också) men resten av kroppen blir det av tvål.
Vatten torkar ut hud, så det är en stor bov. Om du bara skulle tvätta dina händer i rent vatten regelbundet så hade de nog blivit ganska torra. Tvål som återfuktande kan förhindra det, men som sagt det finns många olika typer tvålar, så det beror helt på vilken tvål du använder.
Det kan bero på vilken sorts tvål man har? vissa tvålar kan torka ut huden ,men det finns oxå tvålar som gör torr hud mjuk och fin. Mycket vatten torkar ju också ut huden,så ni har nog rätt båda två😉
~ mayolica ~

Tvål. Jag använder inte shampo, enbart vatten, och mitt hår blir inte torrt. Skulle tro att det är samma med huden.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja, båda är nog bidragande orsaker. Men jag tror ändå att vattnet är den största boven i dramat.
Tack för era svar och spekulationer 🙂
Jag tror tvålen är den största boven om man bortser från att vissa kan innehålla ingredienser som återfuktar. Väldigt många av de innehåller sulfater som torkar ut. Det tar längre tid att få händerna rena från fett med bara vatten än om man tar en liten klick tvål. Tvålen tvättar ju då bort inte bara fettet utan det naturliga fettet. Visst, vatten gör också det tillsammans med mekaniskt rörelse men tvålen är starkare.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag tror på vattnet. Tvättar händerna 20 gånger om dagen (har lite bakteriefobi) och ofta endast handflatorna med tvål om jag bara har rört något utomhus, etc. Blir ändå extremt torr på ovansidan av handen.. 😭
Jag är övertygad om att vattnet är en stor bov, MEN om du använder en tvål som torkar ut så är det nog en stor bov även det och tillsammans med vatten så blir det ännu värre. Har du en bra tvål som återfuktar så är tvålen knappast boven.
Jag gissar att det är tvålen som är boven. Och vad jag tror det är som påverkar så är det att man måste hitta en bra tvål som har b.la rätt ph-värde (tvålen får inte vara för basisk eller sur mot huden. sedan finns det ett ämne i nästan alla hygienartiklar som heter sodium/natrium laureth sulfate (det är det som skummar i tvål/shampoo/tandkräm) som irriterar/torkar ut huden. Alltså ska man försöka undvika det ämnet😉
Är det hela året som huden torkas ut eller bara vissa årstider?
För jag själv har torra händer på senhösten/vintern och våren, och nu går jag runt med en handkrämstub i jackan ifallatt🙂
Nej, vi pratade rent allmänt om vad som gör huden torr, vatten eller tvål. Men min hud blir tyvärr väldigt torr på vintern och jag får både torrsprickor på händerna och läpparna. Jobbigt, men så kan det vara. Denna vinter har det iallafall gått hyffsat då det inte varit så kallt. :-)
tvålen är fettlösande och det är ju fettet i huden som hindrar den från att torka så tvålen kan definitivt bidra till att göra huden torr, framförallt billig tvål som inte innehåller några hudvårdande ämnen.
vatten kan också göra huden torr, varmvatten mer än kallt vatten, så både tvål och rent vatten torkar ut huden.
Vatten löser inte fett, det gör däremot tvål, så det är definitivt tvålen som är boven.
Tvål kan innehålla en massa skräp som ger intrycket av att huden inte är torr, medan den faktiskt är det. Så när du tvättar ansiktet med bara vatten, lyckas du förmodligen skölja bort tvålrester/hudkräm osv som håller fnaset "ihopklibbat"
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 nu hänger jag inte riktigt med om det där med ansiktet? :-/ jag använder bara vatten i ansiktet.
#14 Du smörjer aldrig eller sminkar dig?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 nja, jag smörjer aldrig med använder maskara och eyeliner som tas bort med vatten samt oftast en sminkborttagningspad, med det är ju bara runt ögonen? Men ja, självklart kan det vara så :-)