Bitit sönder mina läppar och kinder
Sen jag fyllde 13 har jag haft den fula ovanan att bita bort skinn från mina läppar och på insidan av mina kinder. Mina läppar svider konstant och även insidan av mina kinder svider till och från. Jag har försökt att sluta bita, men det går inte, jag är tvungen att bita mina läppar.
Mina läppar är rätt förstörda och jag har fått veta att dom aldrig kommer bli som dom var förut. Skinnet är väldigt ojämnt både på läpparna och på insidan av kinderna.
Tror ni att Lypsyl skulle fungera och försöka få läpparna att återhämta sig?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Har alltid en lypsyl i fickan/väskan så kör hårt på det. Vet att det kan vara svårt att sluta med "ovanor" tuggade naglar förut, men så bara en dag så bestämde jag mig för att sluta 👍
PL3! Är den bästa "läppsylen" som finns. Är precis som du, biter hela tiden på insidan utav mina kinder och så biter jag sönder mina läppar hela tiden. Men det är tack vare PL3 som de inte blivit "ärrade".
Lypsyl innehåller mineralolja som faktiskt torkar ut läpparna, vilket medför att man måste köpa mer.
Smörj med ett bivaxcerat istället, det är lätt att göra själv på tex rapsolja och bivax.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 ska se om dom har det på Apoteket! Vill verkligen inte ha ärrade läppar längre…
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
#4 Jag köper PL3 på Kicks vet inte om den finns någon annan stans. Har dock inte kollat.
Här kan man också köpa PL3!:
http://www.apotea.se/pl3-l%C3%A4ppcerat
25 kr och fri frakt dessutom :)
Jag kikade på ingedienserna på PL3 och se detta:
paraffinum liqudium- uttorkande mineralolja
paraffin- uttorkande mineralolja
cera microcristallina- ett vax tillverkat av råolja
lanolin- fårtalg
carnauba- palmvax
stearyl alcohol- mjukgörande alkohol
cetyl alcohol- mjukgörande alkohol
parfum
citric acid- konserveringsmedel_
allantoin- sammandragande ämne_
Det är en hel del där jag inte skulle vilja se i ett "vårdande" cerat, främst just dessa uttorkande mineraloljor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Jag har provat allt möjligt båda receptbelagda saker och ekologiska. Har fått utslag eller munsår utav allt utom PL3 därav att jag använder det som "vårdande" läppsyl. Rekommenderade den då jag precis som TS biter i kinderna så det är kvarvarande ärr och biter på läpparna utan att ens tänka på det. Då jag tycker att PL3 har hjälpt mig att återfukta läpparna och så det ligger som ett skyddande filter så man kan äta och dricka allt utan att det ska göra ont eller svida.
#8 Jag skulle gissa på att du blivit beroende av mineraloljor, därav utslagen ("utsättningssymtom"), inte pga de naturliga ceraten. Sedan kan man undra om det var naturliga ingredienser, eller om det bara var företagets reklamkampanj.
Kan du äta olja i maten och honung, så kommer inte eventuella eksem bero på oljan du väljer eller bivaxet.
#9 Får utslag runt munnen inte på själva läpparna. Vet inte vad det är som orsakar det med de andra sorters läppsyl. Använder PL3 och Sensai Kanebo läpp-primer och det funkar prima åt mig. Men sen så reagerar alla kroppar olika på olika saker.
Jag har liknande problem, men jag drar logg flaggorna istället. :-( Har ofta såriga läppar. Jag använder hudkrämen repair i kombination med bakteriedödande kräm. Funkar bra men läpparna blir "immuna" mot repair efter ett tag så då byter jag till ett stift baserat på bivax ett tag.
Jag använder bepanthen på mina läppar. Kan inte ha vanliga lypsyl eller läppbalsam mera just för att de gör mer skada än nytta.
Varje morgon fuktar jag en handduk och gnuggar försiktigt på mina läppar för att få bort den döda huden som jag annars drar i med tänderna. På det sättet slipper jag oftast sår.
Sen har jag försökt att använda så lite grejs på läpparna som möjligt dagtid så att de ska vänja sig av med allt skräp de fått utstå genom åren. Det är tradigt men blir bättre.
Jag köpte Eucerin Lip Active på Apoteket efter att jag pratade med en som jobbade där. Vet inte hur pass bra den är eftersom jag nyss börjat använda den, men det står på "burken" att den ska behandla torra och spruckna läppar.

Kokosfett är naturligt o bra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kokosfett/kokosolja var jättebra för mina läppar iaf! Men tyckte att läpparna blev torra snabbt igen.
Jag har till och från haft sådana problem, samt extremt torra läppar under förkylningar. Då använder jag ett läppcerat med apelsinsmak från Föllinge Nature of Sweden. Det mjukgör, smakar gott, och är inte skadligt, som så väldigt mågna andra cerat är. Ibland har jag även använt Försvarets Hudsalva, som också smakar gott och smörjer och mjukgör. Jag föredrar dock förstnämnda, eftersom det är godare och mjukgör bättre.
Har man väl fastnat i mineraloljeträsket är det svårt att komma ur det, tyvärr.
Även kokosfett är väldigt mjukgörande. Jag vet en som använder olivolja på torr hud. De mesta oljor fungerer bra, men som redan sagts är mineraloljor mer skadliga än de gör nytta…
Jag använder ett läppbalsam från Sierra Bees, tycker det har schysst innehåll: http://www.iherb.com/Sierra-Bees-Organic-Pomegranate-Beeswax-Lip-Balm-with-Vitamin-E-15-oz-4-25-g/45759#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=sierra&rc=68&sr=null&ic=12