Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4422 ggr
Karmatarerskanise
0

Vandrande utslag och klåda

Det startade för två år sedan med extremt kliande knottror på hela händerna. Röda sådana. Fick då salva att smörja med som hjälpte ytterst lite. Detra hölk på några månader. 

Sedan försvann dessa och jag började få rodnader av varierad storlek och form runt om på kroppen.  Iblabd liknar det rivmärken, ibland tryckmärken och ibland syns inget. Gemensamt är extrem klåda och värme på områdena. Ibland syns dom 10 minuter ibland flera timmar. De uppkommer på olika platser. Smalben, fötter, över och underarmar, mage och rygg. 

Senaste tiden har det ibland kommit under fötterna i form av svullnader i storlek med en femkrona vilket är mycket obehagligt att gå på. Varsr i timmar och syns knappt, men känns. Hsr även svullnat i sambabd med klåda på enstaka fingrar. Även detta är obehagligt och lite smärtsamt när man böjer på aktuellt finger.

Gick och kollade upp mig igår eftersom klådan numer kommer varje dag och är mentalt krävande. Den är extrem vissa dagar och får mig att gråta i ren frustration. 

Urinstickan visade inget

Blodsocker var bra

Kalium nivån bra

Kreatinin, njurar bra

Leverprover bra

TSH, T4, T3 bra

Allergiproverna tar längre tid att få svar på.

Nu undrar jag om någon här har varit med om något liknande? 

Är orolig att allergitestet inte visar något och att jag får leva med det här. Kan nämligen inte se något samband varken med föda eller saker som huden kommer i kontakt med.

Maria
0

Om det nu inte är allergi, kan du inte få någon remiss till en hudläkare? Det låter ju väldigt skumt.

/Maria

Karmatarerskanise
0

1 Det hoppas jag att jag får. 

Men det är skönt att det inte var levern eller njurarna.  Trodde det var dom det var fel på.

Maria
0

Ja, det förstår jag för det är man ju alltid lite orolig över.

Har själv nyss tagit leverprover då jag äter en hel del Citodon i perioder och det kan ju också ge klåda.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Äter själv inga mediciner. Har dock Nuvaring. Klåda finns inte bland biverkningar. 

Men har ändå försökt få tag på min gynekolog och väntar på att han ska ringa upp.

Verkar dock inte troligt eftersom jag haft ringarna mer än 5 år.

Maria
0

Usch, vad besvärligt. Klåda är mer jobbigt än man kan föreställa sig.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Ja det är fruktansvärt. Riktigt plågsamt faktiskt. 

Hoppas det visar på allergi så man kan utreda vad.

Karmatarerskanise
0

Suck! Alla allergitester var negativa. 

Har telefontid på fredag med en läkare. Ska be om vidare utredning för något är ju fel.. Blir så trött.

Maria
0

Vad jobbigt.

Även om det inte är kul att vara allergisk så är det ändå skönt att veta vad det är.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Ja för utan att veta vad jag får denna klåda från så kan jag inte bli bättre.

Åsa S
0

Läste precis en artikel om stress och det stod man kan få exem av stress så det kan ju vara något sånt med.

+Min sambo hade hemska nässelutslag då jag träffade honom, han fick dem i och med en traumatisk skilsmässa det var inte allergi enligt testerna, tog 2år år för utslagen att försvinna nästan helt så psyket kan ge symptom på kroppen.

Karmatarerskanise
0

Har inte märkt något samband med stress. Tänker att det borde bli värre när man är påtagligt stressad?  Mitt har ju blivit värre under dessa två år.