Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1657 ggr
Maria
5

Totalt rökfria sjukhus

Sahlgrenska blir först ut i Sverige med totalt rökförbud inom området för både personal, patienter och allmänhet. Då ingår även Östra sjukhuset, Högsbo sjukhus och Mölndals sjukhus

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2293778-sjukhusen-i-goteborg-blir-helt-rokfria 

Jag som jobbar på Sahlgrenska ser med spänning fram emot hur det kommer att fungera.

/Maria

[Thiah]
1

🙂

mongu
0

Fast det har Skaraborgs Sjukhus redan. Det är rökfria sjukhus för alla. 

Eller menas det precis hela området? Skaraborgs Sjukhus har att alla måste gå en bra bit från ingångar osv om de vill röka. 

Personal måste byta om men så har det väl varit länge överallt hoppas jag i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
1

Jo, så har det varit på Sahlgrenska i många år när det gäller kläder och så har det funnits "rökkurar" på avskilda platser men det nya är nu att det är totalförbud inom hela sjukhusområdet för alla.

/Maria

mongu
0

Det finns inga rökkurer kvar sen länge på Skaraborgs Sjukhus. Från start 1974 så fanns ju t.o.m. rökrum på varje våningsplan. Det har ju tack och lov försvunnit.

Sist ut med det var faktiskt psykiatrin som hade sina kvar av nån anledning. Där satt i och för sig patienterna mycket och även personalen.

Efter det så blev det förbjudet att röka inomhus men då byggdes små rökrum/rökkur på en del innergårdar som fanns. De var enbart för patienterna inte personalen. 

Nu är dom borta sen ett bra tag också och det är rökfritt område runt hela sjukhuset så de som vill röka får gå en bra bit mot parkeringarna osv. 

Personalen får inte röka utan att byta om och stämpla ut. Vet ej om det hålls.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Oj, där ser man. Märkligt att Sahlgrenska går ut med att vara först med detta.

/Maria

mongu
0

Ja lite konstigt det är ju dessutom i samma region. För jag misstänker väl att man knappt kan neka om nån röker vid sin bil?

Det som är lite trist kan jag tycka är att alla tyvärr inte följer detta. Det händer att man ser de som går för nära sjukhuset. Gärna nära ingången vilket ju är bedrövligt för alla som mår dåligt av rök.

Ha en bra dag! Mongu.

mongu
0

Men egentligen står det väl ingenstans att de är först med detta? Eller är jag för trött?

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
1

Hittade denna länken där det står att det blir Sveriges första rökfria universitetssjukhus. Lite vilseledande med andra ord eftersom det uppenbarligen finns andra fast de inte är universitetssjukhus.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/sahlgrenska-infor-totalforbud-mot-rokning/

/Maria

mongu
0

Det var skillnad våra är bara vanliga sjukhus, länssjukhus.

Ha en bra dag! Mongu.

Chestnut
0

#4 Det finns visst rökkurer kvar på SkaS. Skillnaden är att de är belägna ett tjugotal till femtiotal meter från själva byggnaden och alltså inte som de gamla rökrummen som inte används längre. Inom SkaS får sjukvårdspersonal röka på raster etc om de byter om till privata kläder och tar bort ID-brickor osv. Detta kommer vad jag förstår inte att vara tillåtet inom SU alls.

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

Nu får ju personal röka på raster i de kurer som finns förutsatt att man har privata kläder.

Skillnaden nu är att rökkurerna försvinner men det måste ju vara fullt tillåtet att röka utanför sjukhusets område på raster och det är inte särskilt långt till gångtunneln som går till "hållplatsen vid stora entrén så jag gissar att många kommer att röka där.

Det är ganska korta avstånd för att komma utanför "tomten så att säga.

Jag tror det blir lite längre på Östra, Mölndal och Högsbo.

/Maria

[Mustangcab]
0

Här är det inte rökfritt utan tobaksfritt som gäller.😃

Maria
0

Snus har jag inte hört något prat om på Sahlgrenska.

/Maria

mongu
0

# 10 Var ligger dom rökkurerna på Skas?

Ha en bra dag! Mongu.

Chestnut
0

På KSS t ex vid dammen utanför ingången.

Med vänliga hälsningar
Chess