Rök ur skorsten
Ja då va jag i farten igen.
När man går i ett område tex. så är det ju folk som eldar i öppna spisar och dylikt, är det farligt att andas in den?
Och sen när jag kom hem så hade mitt fönster varit uppe en stund och de kanske kommit in lite sådan lukt oxå?
Nejdå det är inte farligt. På lång sikt om man utsattes för det i stor mängd hela tiden skulle det kunna fastna lite i lungorna (fast då får man nog sitta framför en rökig öppen spis timvis varje dag), men lite då och då är ingen fara.
Nej, det är INTE farligt.🙂
/Maria
Ok, för den känns rätt stark just då.
Du kan inte gå och vara rädd för sådana här saker för då kommer du knappast kunna leva ett normalt liv.
Skulle du inte kunna tänka dig att campa, grilla korv över öppen eld?
/Maria
De är sant tänkte på det sen också med korv å de.
🙂
/Maria
Jo det är faktiskt farligt och i vissa kommuner får man inte elda om inte vinden ligger åt rätt håll och man får inte elda för att värma upp utan endast myselda.
Jo i stor mängd är det farligt men som sagt det är tillåtet att myselda. Förr var det värre när man faktiskt eldade för att hålla bostaden varm. Det låg som ett sottäcke över städer på den tiden. Men man blir inte skadad av lite rök i liten dos.
/Maria
Enligt en del kommuner här så blir man det. Vi eldar för att hålla huset varmt och får göra detta hade vi bott i Olofströms kommun så hade vi inte fått göra detta. En kommun med 13.000 invånare mot Karlskronas drygt 60.000.
Men här handlar det ju om att gå förbi någonstans där man eldar eller att det eventuellt har kommit in lite röklukt i rummet.
Någon som är rädd för att gå i ett område där några eldar.
Det är garanterat inte farligt😉
/Maria
Det är de som bor där som far illa av att andra eldar. Miljöförbundet i Västra Blekinge har fastslagit detta så jag tror att det gäller de andra två kommunerna också. Precis som det gör i Ronneby på vissa håll.
Det har varit mycket skriverier om detta i lokaltidningen.
#9 Vad vill du visa med länken du lagt in? Kommer ju bara till kommunens hemsida.
Klart man far illa om man inandas FARLIG rök, kolla bara med rökare! Och det är ju skillnad på rök och rök, vad man eldar med och HUR man eldar. Här och i grannkommunerna är det på de flesta ställen ok om man har miljögodkända vedpannor.
Men det som trådskaparen frågar om är inget att oroa sig över.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Den stora risken är väl om folk eldar impregnerat trä osv, det innehåller massor av kemikalier som inte är bra för hälsan.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Det jag vill visa med länken är att det bor 13.000 personer där. Det de eldar är i kakelugn eller braskamin och det får de inte göra hur som helst. Däremot så få vi som bor i en mer tätbefolkad kommun, 60.0000 invånare, får elda precis så mycket som vi vill i våra kakelugnar vilket vi också gör.
Jo enligt vissa så är det störande med att elda på det sättet och enligt andra kommuner är det inte det.
Miljöförbundet Västra Blekinge är ett kommunalförbund bestående av kommunerna Olofström, Karlshamn och Sölvesborg. De är så små att de inte har en egen kommunal förvaltning för miljöändamål.
Kan vi släppa det här med vad kommuner tillåter eller inte?
Trådskaparen är rädd och orolig för tillfällig röklukt och det behöver han INTE vara.
/Maria
# 15 Jadå sajtvärden inga problem. Jag ville bara förklara😃
😉
/Maria
Om det är brasor med liksom gräs?
Nu kommer tilden mad Påskbrasor, Valborgsmässoeldar, folk kommer att lunta gammalt gräs och det är INTE farligt.
Det står ju t.om barnfamiljer vid Valborgsmässoeldar.
/Maria
#19 återigen uppstår det ett problem med "skräp" som eldas upp.
Plaster och Impregnerat trä med mera så att generellt säga att det INTE är farligt är fel. Det beror på vad man har stoppat i brasan så klart.
be inte om hjälp om du inte vill ha den