Uppiggande samt mot förkylning
Haft ont i halsen nu i ca 1 vecka, trött i kroppen, frösen och inte alls pigg. Magen har krånglat till och från. ingen feber men feberkänsla. Förmodligen något virus.
Någon som har tips på något uppiggande man kan äta/dricka?
(obs! inte till exempel ingefära), är kräsen med mat/dryck 😉 Som är bra mot förkylning och så?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Allt med c-vitamin är kanon mot förkylning Frida :)
Mot magen kan det ju dock vara lite för surt om magen redan är i en känslig period.
#1 Min mage är upp & ner i perioder 😕
Vet inte riktigt vad med c-vitamin jag skulle äta, då jag är kräsen, mycket i fruktväg gillar jag att äta dock 🙂
Ja det är ett dilemma ibland tyvärr
#2 Ja jag vet inte vad du gillar, men citrusfrukter är ju bra mot förkylning. Typ apelsiner, cementiner och kiwi. En nyttig men god smoothie kan också vara bra både för mage och mot förkylningen. Kanske med lite jordgubbar, banan och/eller något annat smarrigt. 🙂
#3 Kiwi och clementin gillar jag 🙂
Svenska jordgubbar är svåra att få tag på nu 😕 Mest frysta utländska mm och det äter jag inte. (pga risk med bakterier och annat jag läst om)
Vad har man i smoothie? Vet att det finns olika recept men ett exempel på god? 🙂
Nej det har du rätt i, svenska jordgubbar är ju det bästa!
Jag vet inte riktigt, jag har ofta mycket frukt och bär hemma så jag tar typ vad jag har. Något så enkelt som naturell yoghurt, blåbär (jag har egenplockade i frysen så annat än frysta i affären är ju rätt svårt att få tag på också), sen gillar jag att ha i björnbär och det är ju supernyttigt, lite banan för konsistensens skull och om jag vill vara mindre nyttig, lite oboy pulver och en skvätt mjölk.
Tyvärr har jag inget fantastiskt recept eftersom jag som sagt ofta tar det som finns hemma. Kanske har någon något annat gott att dela med sig av 🙂
Vill man vara ambitiös och har många apelsiner kan man ju pressa egen juice, riktig vitaminkick haha! 😃
#5 Ja det är gott med egenpressad juice men jag måste ha utan fruktkött i så fall 😉 hehe. Ingen juciepress eller liknande hemma heller. Mixer har jag till att göra smoothie i så fall däremot 🙂