öm rygg
Jag gjorde illa ryggen ganska kraftigt då jag hoppade ner för en lutande ganska låg klippa.Då jag inte böjde på benen fick jag otroligt ont i ryggen.Vi sökte vår och dom sa att jag antagligen hade fått en regäl törn på mujkdelar och muskler i ryggen.Men dom var osäkra på att jag hoppade var orsaken,men annars viste dom vad det kunde vara.Efter en vecka mådde jag bättre,detta var i höstas.Men har enda sedan dess varit otroligt känslig i ryggen.Bland annat när jag står länge,sitter länge eller så vaknar jag bara med en smärta i ryggen. Är detta efter skadan eller bara dåliga rygg muskler (då jag inte tränar skäsilt mycket) Bör jag söka vård igen eller träna upp ryggen isåfall,hur ?
Bella Bengtsson
Jag skulle testa med ett besök hos en naprapat de brukar kunna det där med både rygg och muskler och vad man ska göra för att minska ner eller bli av med smärta.
För att få bästa rådet så sök sjukgymnast/naprapat i första hand. De kan ta reda på vad som händer i din rygg och hur du ska arbeta med det. Att bara köra på egen hand utan att veta egentligen vad man gör kan förvärra skadan.
Börja där är mitt råd, de kan även visa hur du ska träna rätt. Alla kan träna men träna rätt är svårare. De kan även skicka dig vidare till läkare om de tror att tex röntgen kan hjälpa
Alla mår dock bra av att träna upp ryggmusklerna och stabiliteten för att undvika skador. Men om man redan fått en skada så hade jag iaf velat få en undersökning innan jag börjar arbeta med träning på allvar.