Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 5033 ggr
Low
0

Hälsokost mot Hypotyreos?

Läkaren säger: du har absolut inte underfunktion i sköldkörteln!

Det hjälpte inte att jag visade en lista över symtom på Hypotyreos, där jag har 38 symtom av 45. 😕 Läkaren kunde inte hjälpa mig eftersom blodproven visade att sköldkörteln fungerade normalt. TSH var nämligen bra, men T3 och T4 var lågt (och det har det varit i snart två år).

Men jag har läst mycket på internet, om folk som får behandling trots att blodproven visat att de är friska. Det står t.ex. om flera som äter Levaxin trots att deras blodprov visat normala världen - och det har blivit deras räddning!

Jag önskar att det vore så i mitt fall också… Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Därav min fråga - finns det någonting jag åtminstone kan köpa på hälsobutiken? 😭

Det jag lider mest av är: kropp som går på lågvarv, frusenhet, förstoppning, låg ämnesomsättning, oförklarlig viktuppgång, trötthet, koncentrationssvårigheter, sömnstörningar, stelhet, ångest, nedstämdhet, irritabilitet, torr hud, torra naglar, håravfall, mörkare röst…

Listan kan göras ännu längre och jag kan inte heller rangordna problemen, för jag lider ganska rejält av alla symtom.

Jag fastar nu, för att få rensa mig och låta kroppen vila. Jag har inte ätit på fyra dagar. Vågen har jag slängt ut ur huset, så den frågar jag inte - men jag kan konstatera att byxorna är lika svåra att knäppa och ansiktet lika svullet. (Jag dricker tillräckligt!) Jag är inte ett dugg hungrig, det är hur enkelt som helst utan mat.

**Jag testade mina ketosticks för skojs skull.
De visade negativt. Hur är det möjligt?
**

Kramar till alla er hjälpsamma människor där ute

/24-årig kvinna

Maria
0

Jag tycker inte du ska fasta när du mår som du gör.

Sök hjälp igen. Byt läkare. Ibland tar det tid innan man kommer på vad som felas.

/Maria

Low
0

Men det är skönt att fasta. Då slipper jag känna mig förstoppad, jag får en annan typ av energi och jag sover bra. Det enda som är jobbigt är att jag saknar matlagning - det är ju dagens höjdpunkt! Jag ska köpa jod och selen i alla fall. Hoppas, hoppas, hoppas på att det hjälper…

Näring
0

Man kan ha hypotyroidism/hypotyreos utan att det syns på blodprov.
Och när läkarna kollar blodprov så kollar dom på TSH och T4, vilket är helt värdelöst och säger inte mycket. Det som är intressant är mängden fritt T3. Men man kan ha "bra" värden av både TSH, T4 och T3 men ändå ha hypotyroidism. Vid såna fall beror hypotyroidismen på endera att cellerna har en lägre känslighet för T3 (alltså behöver mer T3, och då hjälper det inte med "normala" nivåer), eller att konverteringen från T4 till T3 inte fungerar som den ska. Konverteringsproblematik ser man däremot på ett blodprov, har man en normal T4-nivå men låg T3-nivå, då har man konverteringsproblem.

De vanligaste orsakerna till hypotyroidism är jodbrist och selenbrist. Orsaken till låg känslighet på cellnivå är dock fortfarande okänt, det finns teorier om att det beror på kosten eller höga nivåer av olika gifter/tungmetaller. (Jod och selen avgiftar också kroppen från sådana ämnen)

Det avgörande är inte vad ett blodprov visar utan hur du känner dig! Det är bara du som vet om du är frisk eller inte! Om du har dessa symptom, ja då har du förmodligen hypotyroidism oavsett vad ett blodprov visar och oavsett vad en läkare säger! Det finns en stor chans att ens läkare inte känner till detta, och rent av säger att man är frisk, bara för att han/hon inte kan se något på blodprovet. Men det faktum att det inte syns något på blodprovet betyder inte att man är frisk utan att man fortfarande inte vet vad som orsakar ens symptom! De flesta läkare vet inte särskilt mycket och är inte särskilt intresserad av att läsa fakta/vetenskap. Man sväljer läkemedelspropaganda rakt av och sedan är nöjd. Man tror att blodprov är Guds egna ord, och finns det ingen medicin att skriva ut och få provision för så är man inte särskilt intresserad av att hjälpa någon.

Anledningen till att jag vet allt det här är för att jag själv har hypotyroidism och har första hands erfarenhet av läkarna/vården. Mina blodprov visade på normala T4- och TSH-nivåer men väldigt låga T3-nivåer. "Du är frisk som en nötkärna" sa min läkare! Vilken dåre! Han förstod inte att mina symptom var kvar även efter blodprovet. Och efter att inte blivit tagen på allvar och inte fått någon som helst hjälp av vården tog jag saken i egna händer. Efter massa läsning och efterforskning började jag med jodtillskott i form av lugols lösning och selentillskott. Efter det vart mina blodvärden kanonbra, min T3-nivå nästan fördubblades. Och jag blev avsevärt mycket bättre, dock inte helt bra. Alla symptom utom trötthet/"låghet" försvann. Men istället för att alltid vara "låg/nere" började det gå i vågor, det skiftade mellan att jag mådde hur bra som helst och hade jättemycket energi, och sedan vände ner och jag vart halvlåg (dock inte lika låg som innan).
Efter det har jag även lagt om kosten till att i princip bli vegan, jag äter bara kött/fisk/ägg om någon bjuder mig på mat. Men hemma äter jag bara gröna bladgrönsaker, vanliga grönsaker, linfrön, linser/bönor, frukt och några paranötter. Det här är i princip vad vi är gjord för att äta och är väldigt hälsosamt och näringsrikt. Och efter det har mina "nere-perioder" blivit allt kortare och mina bra perioder har blivit allt längre, och kanske blir jag helt bra så småningom. Men faktum är att jag mår så otroligt bra nu mot för innan (även under lågperioden) så jag är nöjd som det är, jag kan leva med korta perioder av att inte orka anstränga mig fysiskt till 100%.

Så jag skulle rekommendera att prova jodtillskott i form av Lugols lösning och selentillskott, och eventuellt prova lägga om kosten till mer grönsaker, linser/bönor, linfrön och frukt. Och eventuellt en mindre mängd kött/fisk/ägg. Ät inte så mycket bröd, pasta, ris, potatis, mjölprodukter och socker. Det är det som gör att man går upp i vikt och vi som har hypotyreos och låg ämnesomsättning tål mycket mindre socker och stärkelse innan vi går upp i vikt. Fasta är bra att göra ibland.

Sök lite på någon, eller en kombination av följande termer; hypothyroidism hypotyreos lugols lösning/solution iodine selenium "iodine deficiency" "selenium deficiency" jodbrist selenbrist m.m.

Lycka till och jag hoppas verkligen att du kan få må lika bra som jag!

Low
0

TACK för ditt långa svar! Och vad skönt att få bekräftat att jod och selen är ett viktigt tillskott, då känner jag mig tryggare när jag snart ska traska mot hälsokosten.

Jag informerade min läkare om all tvetydighet i blodprov som jag läst om. Tyvärr så blev han riktigt irriterad över det, som jag upplevde det åtminstone. Han sa att jag "skulle glömma allt som stod på internet" och att man "alltid skulle hitta massa propaganda!". Jag är nästan säker på att han till och med använde uttrycket "inte en chans" att man kan ha Hypotyreos när TSH var bra.

Han sa också att man absolut inte skrev ut Levaxin eller dylikt om blodproven var bra. "Det gör man i alla fall inte i Sverige".

(Dock så måste jag bara säga att jag absolut inte vill kasta ruttna tomater på min läkare. Det var mitt första besök hos honom, men han lyssnade på mig och gav engagerade svar. Jag gick nästan på det här med blodproven! 🤐)

Orsaken till mina symtom knöt han snarare till depression. Jag äter antidepressiva (Fluoxetin) idag. Jag började för sju år sedan, sedan hade jag ett uppehåll på fyra år men började igen i somras.

Mina tabletter har inte hjälpt någonting på mina tidigare nämnda symtom, mer än att jag inte har lika mycket ångest. (Samtidigt så har jag mer ångest eftersom jag gått upp i vikt.) Så läkaren tycker nog snarare att jag ska satsa på att få bukt på depressionen. Kanske till och med höjd dos Fluoxetin.

Men man vet ju inte vad som kommer först? 😕

- Är jag deprimerad för att jag har dålig sköldkörtelfunktion?
- Eller har jag symtom som visar på det, för att jag är deprimerad?

Jag vet att min depression kan skyllas helt på eventuell underfunktion i sköldkörteln… För jag har alltid haft en helt sjuk självbild. Åter igen, riktigt sjuk. Men jag känner mig ändå rätt glad liksom. Jag har lärt mig leva med det.

Det här är något annat… Det känns verkligen så.

decembercelsius
0

Hej. Jag har Hypotyreos. Det jag undrar är vilket värde ditt TSH ligger på?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Low
0

Hej! Det ligger på 1,5. Helt perfekt enligt läkaren!

decembercelsius
0

Okej! Man kan ha Hypotyreos typ 2 och det innebär att man inte kan se det på blodprover och går därför instället på symtom. Tycker du borde ta upp det för din läkare och lyssnar han/hon inte så borde du byta läkare.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Ladydragon
1

#2 om du har problem med förstoppning så borde du ta itu med detta ändra kosten dricka mer m.m det hjälper ju inte att sluta att äta…..

sen är det väl oxå så att är dina värden bra så får man väl inte sätta in behandling 🤔

Low
0

Precis, de får inte sätta in behandling.
Så jag förstår läkaren på den punkten.

Jag gillar att fasta, och det har dessutom en förbättrande effekt på min förstoppning i efterhand, så jag tänker fortsätta att ta mig en matpaus ett par gånger om året. Oavsett vad olika råd och rön säger 🙂 Jag mår bra av det! 👍