Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1655 ggr
Fjärilen10
2

Näthat på sociala medier!

Hej på er! Jag har väldigt länge funderat på varför det finns människor som skriver hatkommentarer på socialamedier t.ex. Facebook, Ask, Twitter & speciellt på Instagram. Jag själv tycker att det är så taskigt, omoget, mobbning och en kommentar kan ju faktiskt göra så enormt mycket. Tänk alla kändisar som får se hatkommentarer varje dag, hur skulle inte det kännas? Jag hade blitt helt knäckt. Jag själv är ju en tjej på 14 år, jag tycker verkligen att det borde finnas mucket mer vuxna ute på de populäraste medierna och verkligen på Instagram där man ser näthat på oerhört många bilder. Tycker så himla synd om alla som får sånna kommentarer av folk som inte kan visa lite respekt. Det fegaste är ju när man är anonym, egentligen går det aldrig att vara anonym helt & hållet! De flesta som skriver hatkommentarer vet väl oftast inte det. Jag tänkte att här på iFokus så finns det ju ändå en hel del vuxna vad jag har sätt och undrar ifall det är någon av er som har sätt taskiga saker ute på sociala medier? Med tanke på att det nästan bara är ungdomar som hänger på speciellt Instagram där jag aldrig har sätt någon vuxen som har sagt ifrån. Tänk vad mkt det hade påverkat om det fanns fler vuxna ute på nätet som lär de omogna ungdomarna vad som är rätt & fel på nätet. Vad jag har lärt mig så gäller lagarna även på nätet. Jag själv har försökt säga ifrån på vissa taskiga kommentarer men de bryr sig inte om vad man säger. Det är ju helt omöjligt att ta bort & polisanmäla var ända kommentar som är kränkande. Det är därimot lättare om ngn har skapat ett falskt konto, då är det bara att polisanmäla och blocka, i värsta fall blir ägaren av med kontot för alltid. Tycker ni att det borde finnas mer vuxna på nätet? Kanske har ni en helt annan åsikt än det jag har skrivit? Dela gärna med dig av dina tankar för jag tycker näthat måste få ett stopp!

Lill-Kisse
0

Du har många kloka synpunkter.
En fråga är om fler vuxna bör delta i olika sociala media för att säga ifrån och lära ut rätt och fel. Det är en god tanke. Jag kan bara tala om varför jag inte deltar.
1. Nyheter på TV och i tidningar räcker för mitt behov av att hålla mig uppdaterad om viktiga händelser. 
2. Kontakt med vänner och bekanta har jag personligen och via telefon, mail och Facebook.
3. Twitter, Instagram m fl är jag inte nyfiken på. Jag förstår inte vad det är för nytta med dem. Jag gör hellre något roligt med min tid. 
4. Jag undrar ibland varför folk trycker på Gilla-knappar eller skickar bilder överallt om inget särskilt alls. Det verkar onödigt.
5. Om det förekommer påhopp, otrevliga kommentarer o dyl någonstans så är det ingen bra miljö, utan något man bör undvika. Otrevliga människor vill jag inte umgås med.

Slutligen undrar jag varför du är med på Instagram när det förekommer så otrevliga saker som näthat där.

JontaK
4

Jag som vuxen (30+) kan konstatera att det tyvärr är precis lika vanligt med både nedsättande kommentarer och hot skrivna av vuxna människor. Dessa må generellt vara något mer sofistikerade än diton skrivna av ungdomar men de förekommer alltjämt ändå.

Fjärilen10
0

Jag är med på Instagram för att själv kunna lägga ut mina bilder men även för att kunna se vad mina kompisar lägger ut för fina bilder. Jag har aldrig fått ngn taskig kommentar men om man kollar på andras konton så ser man ju mer eller mindre kommentarer från oftast barn under 13 års ålder tråkigt nog. I och för sig så vet man ju aldrig om det är en vuxen bakom skärmen eller vad man ska säga. Jag tycker att man borde kunna lägga upp bilder man själv tycker är fina o även kunna få fina kommentarer och inte vakna upp till massa hat kommentarer som många gör, speciellt kändisar.

Lill-Kisse
0

#3 Jaha. Då är foton alltså ett intresse du har gemensamt med dina kompisar. Hoppas ni har ett trevligt utbyte med det.

Hur det är för kändisarna, får de väl sköta själva - eller hur? Det är frivilligt att exponera sig. Känns det otrevligt, kan man låta bli.

[Wraith]
0
Näring
0

Jag tror att det bästa man kan göra är att sluta ta åt sig. Det är fullt möjligt att lära sig att inte ta åt sig av andras kommentarer och åsikter. Vad andra säger, tycker och tänker är inget som påverkar oss egentligen. Det som gör att vi tar illa upp kan t.ex. vara dåligt självförtroende, irritation/ilska som vi har inom oss, eller andra problem som sitter hos oss själva, som gör att vi tar det personligt fast vi inte behöver. Problemet sitter alltid hos oss själva, inte hos dom som säger dumma saker.
Och anledningen till att människor är elaka beror på problem som sitter hos dom, ofta liknande problem som hos dom som tar åt sig. Är man nöjd med sig själv så är man inte elak mot andra heller.

Alla är unika och alla har rätt att vara den man är. Om vi bara har modet att vara oss själva och samtidigt är villkorslöst snäll och ger alla andra friheten att vara den dom är, då kommer vi få fler vänner som respekterar oss, än ovänner som säger dumma saker.

Och det gör ingenting om någon säger något taskigt eller har åsikter om oss, det kan vi bjuda dom på 😉

Fjärilen10
0

Jag tror att ju mer man tar åt sig ju mer tycker dem att det är roligare att trycka ner en.