Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1510 ggr
Ratlings
0

Diskbråck med ischias

Ja så ser prognosen ut. Eller det är det 2 läkare och en sjukgymnast misstänker, röntgen är bokad 19 feburari.. Är det någon här med den diagnosen? Hur lång tid tog det för er att läka?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Maria
0

Jag har inte haft det men min man har. Jag har för mig att det tog en 4-5 veckor innan han började bli bättre.

Viktigt är att röra på sig och försöka leva så normalt som möjligt men givetvis inte utmana smärtan för mycket.

/Maria

Ratlings
0

Jag har haft detta sedan september förra året och är inte bättre än. Röra på mig måste jag tack vare hundarna, men som du säger så undviker jag att utmana smärtan för mycket. Jag har också smärtstillande som gör att jag ens kommer igenom en dag. Men jag tycker det borde ge med sig nu!

// Lise

Maria
0

#2 Du får väl avvakta och se vad röntgen säger eftersom du inte har blivit bättre.

/Maria

[Wraith]
0

Träna på stabilitet.

Att du har varit aktiv men utan resultat visar att du inte har tränat rätt för din skada. Koncentrera dig på stabilitet i hela ryggen, arbeta med musklerna där så de orkar stödja området där skadan ligger. Var inte för rädd för smärtan, men respektera den.

Diskbråck kan läka bra på egen hand om den får rätt underhåll och självläkning är bättre än operation.

Läkningstiden på diskbråck brukar ligga på runt 1 år, från det jag läst. Men det kan skilja sig beroende på omfattning (hur många diskar som är involverade osv) och hur man tränar.

Ratlings
0

Ja läkaren säger allt från 4 veckor - 1 år eventuellt kan op bli aktuellt då jag har känselbortfall och nedsatta reflexer i vänsterben också..

// Lise

JoySurrender
1

Diskbråck läker på 1-2 år. Om man har smärtor som inte ens kan dämpas med morfinpreparat, eller stora bortfall / svaghet, så kan man behöva bli opererad.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan