Illaluktande mun
För 3 dagar sedan insåg jag att jag inte använt tandtråd på ca 1 månad så tog fram tråden och började fixa. Och FY vad illa det började lukta, jag behövde inte ens andas genom näsan utan räckte med att andas in med munnen för att känna att det luktade illa. Blöda började det också göra. Idag, 3 dagar senare, fortsatte jag med tandtråden och luktade lika illa nu och blödde på ett ställe.. Kört listerna munskölj efter för att slippa känna smaken men den känns ändå..
Någon som har koll på lite olika anledningar varför det kan bli såhär? Brist på något, för mycket av något..? Inte ändrat mina vanor vad jag kan komma på.
Kan tillägga att jag borstar tänderna två gånger om dagen med eltandborste och tänderna har aldrig känts renare (på ytan i varje fall).
Dricker du mycket mjölk?
Min pappa får jätte illaluktande andedräkt när han dricker mjölk
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Att bara borsta tänderna på ytan brukar inte räcka för hålla tänderna rena och undvika inflammationer. Dina blödningar kan vara ett tecken på inflammation. Man behöver peta mellan tänderna med tandstickor och använda tandtråd också. Det är bra att du börjat med tandtråd nu, så får du säkert friskare tandkött och andedräkt så småningom.
Man kan få beläggningar på tungan också, som orsakar dålig andedräkt. Sådana beläggningar kan man skrapa bort.
Närjag slarvat sådär med tandtråden tar det ett tag innan det blir bra igen. Tandköttet blöder, är irriterat och jag känner själv hur det luktar sunk när jag varit där. Bara att fortsätta kämpa så försvinner det inom ett tag. Och nästa gång får det inte gå en månad mellan tandtrådsbesöken 😎