Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 1120 ggr
rosablomma
0

Tips på bra mat/ vitamin/motion till 5 åring

Har en påg på 5år som blivit ganska rund under vintern. Han äter samma som alltid, kanske att middags portionen ökat något. Men han har liksom gått i ide nu under vintern. Vill inte vara ute osv. Detta har resulterar i att han gått upp 5-6kilo sedan i höstas. Det märks att han blivit påverkad av det, ansträng andning, mindre rörlig, kläderna sitter hårt i magen osv, känner att jag kan inte låta det vara längre. Så vill ha tips på bra frukost, lunch, mellanmål och middag. Även motion, roliga övningar osv. Finns det någon bra vitamin tablett för barn som kan vara bra att komplettera med? Tack för hand

Lill-Kisse
0

Brukar du inte gå ut om dagarna och ta barnet med dig? Förhoppningsvis finns det andra barn i närheten, som han kan leka med också. Då behöver du bara hålla uppsikt över dem.

Maria
1

Jag säger likadant. Lek är det bästa som finns för barn när det gäller att röra sig.

Går han inte på någon förskola eller annan aktivitet?

/Maria

mongu
0

Genom att låta barnet leka och va aktiv både ute och inne. Se över vad barnet äter och storlek på portioner.

Du ska inte påpeka för barnet att du minskar portionerna utan gör det genom att t.ex. ge mer sallad och grönsaker.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Wraith]
0

Se även till att du själv äter nyttig och god mat, utan att påpeka det för sonen. Barn tittar och lär sig, de följer sina föräldrars val ganska bra;)

Sen motion och lek är det bästa. Gör det till en vana att gå på promenader, gå till lekplatser, gör skattgömmor som han får leta efter med något roligt pris osv, men han måste verkligen röra på sig för att hitta den. Man kan ju även lägga till "hoppa hopprep 10-20 gånger" för nästa ledtråd eller likn.

Ge mycket frukt och grönt, då slipper du piller. Gör goda smothies med bär och frukt, låt han vara med och bestämma vad ni ska testa, så långt det går iaf;)

Geocaching kan kanske vara något för er båda? Om inte nu iaf när han blir lite äldre.

Om ni har snö, så skidor?
Om ingen snö så cykelturer?

Jätte bra att du tänker på hans hälsa innan det får gå för långt!

Näring
0

Grönsaker (framförallt gröna bladgrönsaker och broccoli), linser, bönor och linfrön. Helst bör det vara ekologiskt. Utöver detta bör man ta tillskott av jod, selen och på vintern även D-vit.

Det här är så nära vår naturliga föda man kan komma, och är även den näringsrikaste födan. Äter man såhär får man i sig all näring kroppen behöver. Man kan äta samma måltid frukost, lunch, middag om man vill. Själv äter jag till frukost oftast en soppa på grönsaker (ibland råa grönsaker) plus 1msk linfrön som jag mortlat. Till lunch och/eller middag äter jag samma sak fast jag lägger även till ett paket färdigkokta linser/bönor på tetra.

Sen är det också viktigt att man äter så lite som möjligt, och helst inget alls, av sådant som är onyttigt och skadligt och som gör att man blir sjuk och går upp i vikt; Socker, godis, chips, läsk, i princip allt som har en ingredienslista, oljor, margarin, skräpmat osv. Och även pasta, ris, potatis, bröd och andra stärkelserik mat, det är just socker och kolhydrater som gör att man går upp i vikt, och dessa är helt onödiga ur näringssynpunkt.

Jag förstår att många tycker detta är radikalt, men det är egentligen inget konstigt alls att äta vår naturliga hälsosamma, näringsrika föda och låta bli ohälsosam skräpmat. Det är då man mår som bäst och då fungerar kroppen optimalt och man håller sig frisk, välmående och smal🙂

Lycka till!