Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3842 ggr
ilenna90
2014-01-28 14:24
0

vinterkräksjuka

jag har mer eller mindre fobi för att spy och är livrädd för att få magsjuka. Inatt blev min syster sjuk, förmodligen vinterkräksjukan, och just nu mår jag mest illa av nervositet -.-

Finns det någon chans överhuvudtaget att klara sig ifrån vinterkräksjuka när smittan befinner sig i samma hus? Eller blir alltid ALLA i familjen sjuka?

För tydligen hjälper ju inte ens handsprit mot den där vidriga sjukdomen så vet inte alls vad jag kan göra för att förhindra att bli sjuk ._. (och om det ens är någon mening med att hoppas att man ska slippa.)

pernillaa
2014-01-28 14:33
0

Jag har själv också jättejättesvårt att spy och är jätterädd för det och åkte på vinterkräksjukan här tillsammans med resten av familjen i början av vintern och det är något av det värsta jag varit med om. Jag trodde jag skulle dö. Haha. Jag satt och slog omkring mig och dunkade knäna i golvet och liksom skrek ner i toaletten för att kunna få ut det som skulle ut. Lät nog som om jag skulle dö också.
Jag tror det är rätt liten chans att du klarar dig tyvärr eftersom smittan är luftburen. Men visst händer det att vissa klarar sig, det beror ju på hur man har det med immunförsvaret. Är du sån som åker på det som resten av familjen får eller? Sen är det inte säkert att vinterkräksjukan leder till att man spyr som en gris. Jag hade ju den oturen men min sambo hade andra vägen istället och mådde bara illa.
Försök istället fokusera på att se till att du får i dig tillräckligt med vätska och tänk dig kanske för vad du stoppar i dig. Lättsmält mat. ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

ilenna90
2014-01-28 14:38
0

åh fy vad hemskt ._.
Ja det känns ju mindre 'farligt' med den andra magsjukan som inte smittar i luften på samma sätt. (Gjorde misstaget att googla, som varje år det här händer, och påmindes om att viruset kan överleva i 14 dagar på ytor .___.)
Jag brukar i princip aldrig (peppar peppar!!) bli sjuk när dom andra i familjen blir det (klarade mig från magsjukan förra året när alla andra låg i den här hemma, men jag vet som sagt inte om det var vinterkräksjukan då..), det enda jag åker på är förkylningar. Så jag vill ju tro att jag har bra motståndskraft, men nu har jag alldeles nyss varit förkyld så då är väl säkert immunförsvaret mycket sämre.

Jo jag ska försöka med det, hittills har jag ju inte vågat äta nånting istället med rädsla för att illamåendet ska slå till då.. hemska, hemska sjukdom!!

OlgaMaria
2014-01-28 14:42
0

Du kan preppa dig med lite huskurer för att minska risken (något) för att bli sjuk. De jag känner till: Svälj ner 10 hela vitpepparkorn med ett glas vatten. Eller riv en vitlöksklyfta och svälj ner med lite olja eller vatten. Det är ganska kraftigt mot magvirus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ilenna90
2014-01-28 14:47
0

Jag hörde nånting om att dom kommit fram till att vitpepparkorn inte har någon effekt alls, men kanske ska testa vitlöksklyftan då!
Men det värsta är väl att jag förmodligen redan är smittad eftersom vinterkräksjukan smittar innan personen ifråga börjar må dåligt. Och då känns det ju inte så troligt att jag ska kunna stå emot ._____.
Det gör ju inte det hela bättre att jag har en blodsockersjukdom som gör att jag blir superdålig om jag inte äter ofta - och att då kanske bli tvungen att inte kunna äta på flera dagar.

*håller alla tummar som går*

OlgaMaria
2014-01-28 14:54
0

Det är perfekt att göra huskuren i det läge du är i nu. Kanske redan smittad men att det inte redan brutit ut. Då kan ju vitlöken (t ex) verka där den ska. Man hjälper kroppen att bekämpa, med det kanske inte skyddar mot att man blir sjuk, men det kan bli lite lindrigare.

Jag gjorde detta med vitlök för ett tag sen när hela familjen blev magsjuk. Jag blev också magsjuk men mycket lindrigare än min man. Kändes som att det gjorde lite nytta i alla fall. Speciellt kände jag att illamåendet gick ner ordentligt efter att jag svalt vitlöken. Men det räckte inte för att inte bli sjuk, men som sagt, det hjälpte säkert till ändå. Tog vitlök en gång till sen men då fick jag såna kväljningar så kunde inte ta fler gånger sen. Annars är det säkert bra att göra det fler gånger, om man klarar det.

Finns alltid någon som säger att det inte funkar. Vitpepparkorn har jag aldrig prövat själv men hört att det ska vara bra från många.

pernillaa
2014-01-28 14:56
0

Hade samma panik som du inatt. Min yngste son kräktes kaskader helt plötsligt inatt men det blev visst inte mer än så tack och lov. Han var blek och gnällde mycket men inga mer spyor. Tänkte att det vore en mardröm att få vinterkräksjukan IGEN.

Se till att handla hem det du tror kan hjälpa dig om du vill ha t.ex. dextrosol och suga på eller nå cola eller vad du nu vill ha. Blåbärssoppa är ju också bra. Bunkar upp redan nu ifall du blir sjuk så är det då ett orosmoment mindre.

ilenna90
2014-01-28 14:59
0

okej det var ju positivt att höra! (även om det såklart hade varit ännu bättre om det hindrat sjukdomen helt och hållet.)
Ska väl försöka få i mig någonting att äta samtidigt också, annars lär jag ju få ont i magen utav vitlöken istället haha.
Tack för tipset =)

Ladydragon
2014-01-28 15:14
1

Magsjuka är inte luftburen det är droppsmitta…..

tvätta händerna ordentligt med tvål o vatten och om du vill efteråt så använd ändå handsprit 

tvätta toalett och alla ytor som kan ha varit kontakt med kräk med klorin 

tvätta kläder sängkläder m.m i 90 grader 

håll dom sjuka ifrån köket….helst ska dom inte alls hantera mat då det är lätt att den sjuke smittar ner maten….

köp hem vätskeersättning det gör att man ändå mår lite bättre efteråt 

och sen är det bara o hålla tummarna typ det är verkligen skitsvårt o veta vem som blir sjuk o vem som inte blir det tyvärr 🤔

Ladydragon
2014-01-28 15:19
0

Hittade några bra länkar oxå

länk 1

länk 2

länk 3

ilenna90
2014-01-28 15:28
0

# 8
jo men det är väl lite samma sak? Att dropparna från kräket kan röra sig genom luften. Och även det där med att viruset kan överleva på ytor i upp till 2 veckor?
Jag tänkte köpa hem klorin också och göra rent toaletten uppe så att jag kan använda endast den.
Säkert en dum fråga men; jag behöver väl inte tvätta mina sängkläder? Eftersom jag inte är sjuk (än åtminstone.)

Kommer inte äta mat som någon annan frisk lagat heller, eftersom dom också lär vara smittade bara att det kanske inte brutit ut än, utan bara göra min egen.

jaa verkligen :/ hoppas ju som sagt bara på att det faktiskt finns undantag även när det gäller vinterkräksjukan; att Alla i familjen faktiskt inte behöver bli sjuka.

Shiet vad många det lär finnas som tycker man är helt störd som blir sånt här kontrollfreak när det gäller magsjuka haha, men man kan ju inte direkt hjälpa fobier :o

ilenna90
2014-01-28 15:30
0

# 6
nej vad hemskt! Men skönt får både dig och honom att det inte blev värre än så i alla fall då. Då finns det ju verkligen ingen måtta på jävligheten om man får hem samma vidriga sjukdom två gånger på kort tid.
Jaa det kanske kan vara smart att köpa hem sånt också, tack för tipsen :)

pernillaa
2014-01-28 16:10
0

Ja nu kräktes han igen helt plötsligt. Hade tur som hann få upp honom ur vagnen innan han kräktes. Spyan hamnade på garagegolvet som sen frös så var lite svårt att få bort. Får se om sambon säger något nu när han kör in bilen där om han känner någon kräk-lukt.
Sen kräktes han lite till när vi kommit in sen och jag klätt av honom ytterkläderna.
Vet inte riktigt vad det är vi har här. Får se vad det blir av det.

Portie
2014-01-28 23:06
0

Vissa har tur, andra har lite mindre tur. Jag har inte haft magsjuka sen jag var liten och då har familjen och vänner haft och jag är typ den enda som har klarat mig.. Hört att man kan vara resistent mot det i vuxen ålder men vet inte om det stämmer.

OlgaMaria
2014-01-29 08:42
0

#13 Det har nog att göra med tarmfloran. Du har nog en bra tarmflora som kan stå emot.

Min mamma är också sådär. Håller sig frisk från magsjuka när alla andra blir sjuka. Lyx! :)

Jag läste om en läkare som jobbade under första världskriget. Och han la märke till att en soldat, till skillnad från alla andra soldater runt honom, inte drabbades av någon magsjuka. Då bestämde sig läkaren för att undersöka hans avföring, och jämföra med andras. Han upptäckte att denna soldat hade en bakteriestam som de andra inte hade. Läkaren odlade vidare denna bakterie och gav vidare som probiotika. Googla Mutaflor så hittar man mer om det.

ilenna90
2014-01-29 13:23
0

# 13

åh skönt att höra :) jag hoppas verkligen att jag är en av dessa immuna! (hört något om att det är många med blodgrupp B som tycks vara det, men jag vet tyvärr inte vilken blodgrupp jag har.)
hoppas att jag har den sortens tarmflora som är bra också då :o

Ingen annan här hemma har blivit sjuk hittills och det känns ju inte så troligt att alla skulle ha klarat sig, så blir en till dag av oro-illamående.
Dessutom så fick min brorsa precis åka iväg och hämta sin flickvän som blivit sjuk.. Så vet inte ifall det är han som smittat henne innan han själv blivit sjuk, eller om det nu kommer komma hem ännu en smitta med honom..

åh vad jag skulle ha kunnat betala mycket för att få något supervaccin mot det här DDDDD:

[Buppie]
2014-02-04 12:37
0

Gör rent alla smittade ytor med klorin, tvätta händerna noga med tvål och vatten. Det smittar INTE innan det brutit ut. Det är droppsmitta, men nosar du i en "nylagd" spya så finns det viruspartiklar som du kan få in i nässlemhinnan och på så vis bli smittad.

ilenna90
2014-02-04 12:37
1

faktiskt så blev ingen mer i familjen sjuk (peppar, peppar)
så om det dyker upp fler oroliga i den här tråden så finns det i alla fall hopp! :)