Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 15375 ggr
Skitgalen
0

Klump i halsen, förkyld?

Igår kväll började jag känna en "klumpig" känsla i halsen, trodde det var slem eller liknande som inte ville åka ner, men idag har den här klumpen blivit större, rättare sagt den KÄNNS större. Det gör ont när jag sväljer, och jag kan hela tiden känna den, känns som att det spänner i halsen nästan och det sitter precis på struphuvudet. Jag har redan blivit testad för Struma och det är det inte. Är det så "enkelt" att det är förkylning på gång? För i vanliga fall när jag börjar känna av förkylning så får jag helt andra symtom… har även rätt svullna lymfkörtlar under käken och extremt ont i kroppen och öm på huden.

Maria
0

Förkylning, influensa eller något liknande låter det som.

Tycker mer eller mindre de flesta jag känner är mer eller mindre sjuka just nu.

/Maria

Skitgalen
0

Hoppas bara det inte är influensa… :'(

Lill-Kisse
0

Det kan vara halsfluss, som man kan bli lite febrig av också. Det går
oftast över på en vecka om man håller sig hemma och tar det lugnt. En del tycker att varmt te känns lindrande. Andra tar gärna lite kall glass, youghurt e dyl.

[Wraith]
0

Halsböld kan det ju även vara.

Skitgalen
0

Smärtan i halsen har blivit lite bättre, klumpen känns inte lika mycket längre. Däremot har körtlarna under käken blivit större och mer ömma och jag har fortfarande extremt och i huvudet och kroppen..

Denna kommentar har tagits bort.
Lill-Kisse
0

#5 Man brukar ha ont i både huvudet och kroppen vid influensa. De ömmande lymfkörtlarna under käken tyder på att kroppens försvar trätt in och jobbar mot infektionen. Vila och sov mycket.

Skitgalen
0

Febern verkar vara borta nu, känns lite bättre, men däremot är lymfkörteln på vänster sida fortfarande extremt svullen och öm, det ömmar även nedanför körteln utmed halsen.
Jag har ett sår på insidan av munnen, även på vänster sida, inne vid visdomständerna som man kan få om man legat och bitit i kinden på natten. Såret ser rätt inflammerat ut och värker jättemycket, kan det bero på det? Att det är inflammerat inne i munnen?
Jag har inte ont i visdomständerna, dom känns inte, men det är just det såret där i kinden som gör fruktansvärt ont och vill inte försvinna…

Maria
0

Det är inte ovanligt att man får sår i munnen när man är förkyld eller har någon infektion.  Afte är  blåsor som kan komma vid förkylning.

/Maria

Skitgalen
0

Jag har varit på Apoteket och köpt Aftex, har täckt över hela såret nu och det har bedövat smärtan lite grann… hoppas det går över snart för jag kan inte äta utan att jag biter i blåsan, och då blir det bara värre, den får aldrig en chans o läka 😕

Ladydragon
0

#10 är det Afte så brukar det ta 1-1½ vecka innan det har läkt 

fortsätt att smörja med Aftex som det står på förpackningen tills såret har försvunnit 

du kan prova att äta mjuk mat och även youghurt och liknande och se om det hjälper 

kamnske oxå skulle fråga hur ser såret ut är det gult/grönt så är det Afte…det börjar med en liten blåsa som man knappt brukar se eller känna och sen utvecklas till ett sår som är gult/grönt och gör rejält ont…själv har jag svimmat av att försöka borsta tänderna vid ett Afteutbrott då smärtan blev så intensiv

Skitgalen
0

#11 Har ingen aning om vad det är.. för i början var det bara ett vanligt sår eller så som kom efter att jag legat och bitit i kinden under natten, TROR JAG, sen blev det värre och såg riktigt köttigt och äckligt ut och nu när jag kollade så är det en liten vit prick där på som gör att det ser ut som en blåsa. Det är nog inte Afte då för det är inte gult eller grönt, men det gör ont så in i h-vete…

mongu
0

Det låter som en afte tycker jag. Det blir ofta med en vit prick på. Sen om du har svårt att låta bli det, vilket ju ofta sker oavsiktligt så blir det störning i läkningen.

Fortsätt med medel mot afte ett tag till för det tar ett tag att bli av med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!