Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 13549 ggr
RobinEH
1

Ont i magen, men vart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lyckades komma över en "fri" bild över magens olika "medicinska" indelningar (se nedan). Det är nämligen inte sällan som folk uttrycker att de har ont i magen och tror att detta är tillräckligt för att få hjälp med vad som kan vara problemet. Men som ni ser så är magen ett stort område som innehåller allt från tunntarm till lever. Att då kunna vara mer precis med vart smärtan faktiskt sitter underlättar för de som hjälper en. Nu måste man ju inte plugga in termerna, men det är kanske något man kan ha i åtanke. Eventuellt ladda ner bilden inför behov.

För er som vill ha en försvenskning:

Right hypochondriac region : Högra hypokondrium (-regionen)
Epigastric region : Epigastrium (-regionen)
Left hypochondriac region : Vänstra hypokondrium (-regionen)

Right lumbar region : Högra lumbarregionen
Umbilical region : "Navelregionen"
Left lumbar region : Vänstra lumbarregionen

Right iliac region : Högra tarmbensgropen (alt. iliacregionen)
Hypogastric region : Hypogastrium (-regionen)
Left iliac region : Vänstra tarmbensgropen (alt. iliacregionen)
----------------------------------------------------------
Right upper quadrant : Högra övre kvadranten
Left upper quadrant : Vänstra övre kvadranten
Right lower quadrant : Högra undre kvadranten
Left lower quadrant : Vänstra undre kvadranten

Självklart behöver man inte rabbla detta hos läkaren, men om man ex. söker hjälp på nätet eller talar med sjukvårdsupplysningen så underlättar det enormt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

JohannaEkroth
0

I min mormors journaler stod det "nere i högra flanken". Hennes tarmcancer började där.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
1

Det där med att tänka sig magen som en fyrkant är ett bra tips.

Blindtarmssmärta när det utvecklats helt sitter oftast i nedre högra delen (flanken)

/Maria

mongu
2

Tror att det räcker när man kommer till läkare att man visar så här startade det och här gör det ont. 

Många sjukdomar har så specifika symptom och läkarna är bra på att diagnosticera

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RobinEH
0

Absolut. Problemet är om du skall beskriva symptom via telefon till exempelvis sjukvårdsupplysningen eller om du frågar via nätet där ingen ser vart du pekar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa