Äta istället för godis?
Jag älskar mat och äter verkligen hela tiden. Jag har gaska "ful" hud och börjar bli lite besvärad nu, jag är inte full av finnar eller så men får ofta höra kritik om min hy som gör mig ledsen. Jag har hört att kolhydrater kan vara en stor orsak för akne och har bestämt mig för att försöka äta bättre. Är det någon som har tips på vad jag kan äta istället och hur jag bryter matlusten?
//Flöffo

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag brukar baka gott och byta ut vitt socker mot honung och vaniljsocker mot vaniljextrakt (osötat). Tycker det fungera mkt bra.
Okej, tack. 🙂
//Flöffo
Jag byter ut godis mot frukt. Det har gått förvånansvärt bra och nuförtiden tar jag hellre ett sött äpple än godis (fast en del slinker ner ändå 🤐)
Frukt och bär som redan nämnt, sen kan du ju göra "nyttigare" bakverk. T.ex. chokladbollar: http://kanslaostochkarlek.wordpress.com/tag/dadlar/ hghar själv gjort liknande i stavmixer, och haft i lite frusna hallon i (bollarna förvaras då i frysen, men tar fram några minuter innan ätdags så dom tinar). Supergott och man nöjer sig med mindre än det sockerbegär som godis/socker triggar igång!
Kan tipsa om det här goda receptet också: http://www.ptfia.se/lordagsgodis/glutenfria-karleksmums/
Egna godisremmar: http://kurera.se/goda-fruktremmar/
Om du googlar finns massvis med bra grejer. Behöver absolut inte vara tråkigt för att det ska vara nyttigt 😉
Jag gjorde lite härlig Nutella och hade på rostad smörgås igår. Jag tog hasselnötssmör (enbart rostade och malda hasselnötter, inget annat), honung och vaniljpulver. Sockerfritt, nyttigt, utan konstiga ämnen och sååå gott…
Tips ang honung - det sötar otroligt bra, och har ju även en egen smakkaraktär, ta därför inte så mkt!
Jag rekommenderar en sallad med ett paket färdigkokta linser och krossade linfrön. Jäkligt gott och dessutom den perfekta maten om man har acne. Och det kan du äta mycket av utan problem.
Jag har själv botat acne med kosten, och jag skrev följande inlägg i en tråd om acne:
Det är 4 saker som orsakar acne av alla dess olika slag;
1. Fabriksproducerat fett och omega-6. Margarin är t.ex. sånt fabriksproducerat onaturligt fett. När man köper fabriksprodukter (färdigmat, godis, choklad, kakor m.m.) och det står "vegetabilisk olja" eller "vegetabiliskt fett" under ingredienserna så är det också just sånt fabriksproducerat fett som är extremt ohälsosamt och som orsakar bl.a. acne. Dessa fetter försöker kroppen avverka, vilket sker via huden och håret. Resultatet förutom framtida hjärt-kärlsjukdomar och cancer är fet hy, acne och fett hår.
Sen är det alltså omega-6. Detta fett är fleromättat och därmed väldigt lättoxiderat. Och oxiderat fett fungerar på samma sätt i kroppen som fabriksfett, det utsöndras via huden/håret och man får fet hy, acne och fett hår. Omega-6 får vi i oss från oljor, nötter och frön, margarin (allt som vi brer på mackan som inte är Bregott är margarin. Becel är margarin. Lätta är margarin.), skräpmat, chips och friterat, oljor som man steker i, och ingredienserna "veg. olja" och "veg. fett". Alla dessa fetter måste man avstå från om man vill vara acnefri.
2. För mycket omega-6 och för lite omega-3. Dessa fettsyror är essentiella, alltså något vi måste äta. Och från dessa fettsyror bildar kroppen ämnen som reglerar inflammation. Från omega-6 bildas ämnen som ökar inflammationen och från omega-3 bildas ämnen som minskar inflammationen. Om man då äter för mycket omega-6 och för lite omega-3, då drabbas man lättare av inflammatoriska åkommor som t.ex. acne.
3. Socker och för mycket stärkelse. Bl.a. p.g.a. att det ökar inflammationen i kroppen.
4. D-vitaminbrist. Det gör huden slapp och mer känslig för
Så hur tar man denna info och sätter den i praktiken?
Jo man äter ingenting annat än grönsaker, linser/bönor och 2msk krossade linfrön, och tar tillskott av jod, selen och D-vitamin. Då får man i sig all näring kroppen behöver plus att man får perfekt omega-6-omega-3 balans (se punkt 2.). D-vitamin tar man 4000IE/dag. Och det är viktigt att man köper hela linfrön som man sedan krossar själv i en mortel.
#7 Det är inte rekommendabelt att äta mer än 1 tsk linfrö om dagen. För en del är t o m det för mkt.
#7 Tack så mycket. Ska testa linser. 🙂
//Flöffo
2-3msk/dag kan man äta utan risk.
#10 För folk med känslig mage är det på tok för mkt. Jag håller fast vid 1 tsk.
Jag gjorde en intressant liten minigegga igår kväll/natt när min mage kurrade och jag inte orkade laga mat. Någon msk havregryn, vaniljpulver, en stor rågad tsk carob och grädde. Eftersom carob har en rätt söt smak och grädde är så lent behövdes inget socker…
#12 Ja, bappelsiner är så goda den här årstiden.
Jag byter ut vanligt mjöl* mot fullkornsmjöl, majsmjöl, sojamjöl, hasselnötsmjöl, mandelmjöl osv och bakar scones o bröd. Det blir nyttigare (mer protein och mindre kolhydrater) och godare.
*Nu använder jag ju inte vanligt mjöl men ni förstår principen…