Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 12802 ggr
sussa08
3

Vad kan dåligt immunförsvar bero på?

Hej på er! Jag har en liten undran ang immunförsvar, då jag tror det är det som är boven i dramat här… Det som det hela handlar om är att jag och min bror drar på oss alla förkylningar som vi kommer i kontakt med… Vi är båda ständigt sjuka och det är väldigt tröttsamt… Ni kan ju tro att våra arbetsgivare är lagom nöjda bland annat! Det är som att man tror att inbillar sig att man är sjuk, men det är inte klokt. Min pappa har en teori om att det är ett hus som vi båda bott i under 10 års tid, som min bror bor i nu, som orsakat denna vår olycka. Att det ska ha varit mögel/fukt eller liknande i huset som gjort något med vår hälsa. Däremot tycker jag att det vore konstigt att bara jag och min bror drabbats när 4 andra bott där samtidigt. Är det någon här som lider av ständigt nya förkylningar/hosta/halsont/öroninflammationer osv osv, som bara avlöser varandra? Har ni något svar på vad orsaken kan vara?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

OlgaMaria
0

Orsaker kan man bara spekulera i. 

Sen om det beror på möglet så är det kanske inte så konstigt att inte alla tagit skada på samma sätt. Vi är alla olika och immunförsvaret är väldigt komplext med många faktorer som spelar in.

Jag hade det i alla fall sådär när jag var yngre, med förkylningar som avlöste varann hela tiden. I dagsläget har jag ett bra immunförsvar. Jag har gjort flera förändringar men det som hjälpt immunförsvaret mest är nog att jag tar tillskott på D-vitamin sen 5 år tillbaka. Tar 5000 IE/dag under vinterhalvåret och lite mindre resten av året.

Finns massor att läsa på nätet om D-vitamin och immunförsvaret.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lill-Kisse
0

Jag tror mera på att nuvarande levnadsmönster och beteende är orsak till förkylningarna.
Tvätta händerna ordentligt före måltider och fika. Peta inte kring mun och näsa. Rör inte dörrhandtag och t ex stolpar på bussen utan handskar på händerna. Undvik närkontakt med småbarn, som ofta har baciller från dagis. Ha varmt och torrt på fötterna. Undvik drag.

Sheena
1

Sån där är min sambo också.. förkylning efter förkylning… efter förkylning. I början när vi träffades trodde jag bara han var en klenis som var bra på att klaga men jag har fått lära mig.. Han totaldäckar av lite feber, han klagar inte lika mycket längre men jag ser ju hur han helt går sönder av av en influensa. Till skillnad från mig som är förkyld en gång/ 10år..

Men.. har tjajat länge på honom om D-vitaminer men han har varit skeptisk, som mot allt annat hehe.. Men när de ändrade dos-råden i höstas gick han med på att prova så han har käkat 5000E om dagen nu ett par månader och tamejtusan har han inte varit piggare denna vintern än på mååånga år? Jomen visst!! 😃

Visst har snuvan kommit ändå men mer som hos vanligt folk, inga sängliggardagar bara pga l"lite rossel i halsen".

Så det kan ju vara värt att testa D-vitamin? Det har ju mkt med hela kroppens mående och just imunförsvar och sånt att göra och eftersom de nu höjd rekommendationerna så radikalt måste det ju betyda att det finns många som faktiskt legat på alldeles för låga nivåer tidigare.

Konstigt är bara tycker jag att efter otaliga samtal med 1177, besök på VC och företagshälsan osv så har sambon inte en enda gång fått tipset att testa D-vitamin. Det enda han fått höra är att ja, förkylningar får man allt leva med. Trist!

Lycka till du! Hoppas ni får må bättre snart, oavsett vad det beror på. Och bor ni i ett dåligt hus är det väl aldrig fel att kola upp fukt/mögel!!!

VildaVittra
0

Vad äter ni? Väljer ni ekologiskt? Är det något i matvanorna som skiljer sig från det som de "opåverkade" äter?

Sedan en iakttagelse jag gjort hos djur är att om de har mask, så har deras immunförsvar svårare att bekämpa infektioner. Mask syns ju inte alltid, så det kan ju vara värt att ni testar att avmaska er.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
0

#3 härligt att höra! Visst är det trist att sjukvården inte kommit med tipset, men generellt tipsar de aldrig om något som inte är behandling eller medicin inom högkostnadsskydd. Vissa kostråd kan de ju ge ibland, men tillskott från hälsokost tipsar de aldrig om. #4 Har du själv haft oupptäckt mask? Enligt hur jag förstått det så märks det om man har mask. Jag har haft springmask, och det gick inte att missa om man säger så. Djur, barn och gamla och typ förståndshandikappade kan missa det, men en vanlig vuxen märker om man har mask. Och sjukvårdens hållning är att man endast ska behandla om man sett maskar i avföringen.

VildaVittra
0

#5 Inte jag själv (vad jag vet, i och med att den ska vara oupptäckt), men det förekommer. Springmasken märks ju som du vet, men det finns andra som inte ger tydliga symtom.

http://www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/ST_lakare/Maskdiagnostik%20Janssen-Cilag%5B1%5D.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
0

Ok 😛

sussa08
0

Tack för alla svar!! Jag tar D-vitamin, samt att jag tar Mitt val Kvinna i doserna som står på burkarna.. Ingen skillnad.. Jag har testat allt möjligt utöver det som Blutsaft mm Jag "lider" av sömnsvårigheter också och läkare tror att jag är extra känslig för att bli smittad pga det, jag håller på att få hjälp med detta just nu med lite olika preparat och KBT. Men min bror har inga sömnsvårigheter och han är sjuk lika ofta som jag.. Vi bor ju inte tillsammans utan det är han som köpt vårat barndomshem och bor där nu.. Ang mask, kan mantesta det och gör man det då hos läkare? Jag äter inte ekologiskt, äter nog inte jättevarierat då fantasin sätter stopp men jag ska försöka få struktur på det genom att förbereda mer mat i förväg (då tiden inte räcker till för mig ;P) Min bror däremot äter dåligt, jag brukar laga mat till honom så att han får i sig något. Annars äter han bara lunch på jobbet :/

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

VildaVittra
0

#8 Ja, man kan testa mask på vårdcentralen. Där kan du också få kontakt med en dietist som kan titta på om kosthållningen behöver förändras.

sussa08
0

#9 Okej då ska jag kontakta min läkare :) Kan mask smitta från människa till djur och tvärt om? Tänkte om jag bör testa katterna, dock avmaskas dom regelbundet… men de kan ju i vissa fall behöva en längre behandlingsperiod…

VildaVittra
0

#10 Jag vet att springmask inte kan det (visserligen tillfälligt, men de kan inte föröka sig i fel värddjur), men hur det är med andra parasitarter lämnar jag osagt.

sussa08
0

#11 Springmask har jag inte, hade det som barn och vet exakt hur det känns ;) *usch*

OlgaMaria
0

#8 Vilken dos d-vitamin tar du?

Magnesium på kvällen kan hjälpa en att sova bättre.

sussa08
0

Jag tar en tablett som tuggas, som man ska ta en gång om dagen.

Tar den till middagen då den ska tas med mat tydligen och jag äter frukost på jobbet så det är smidigast så..

Jag har testat det mesta för sömnen utan resultat… För tillfället har jag fått lugnande medel som får mig att sova mer än mitt "normala" snitt på 3 timmar osammanhängande sömn. Tillsammans med det äter jag för närvarande antidepressiva pga stress…

Det är en liten ond cirkel för mig :P men jag har fått det förklarat på följande vis av psykologer;

Jag sover dåligt (har gjort så länge jag kan minnas) vilket gör att jag blir sjuk ofta, vilket gör att jag blir stressad (bland annat det) som gör att jag sover dåligt…

Så, vi jobbar med min stress, för att jag ska sova bättre, och förhoppningsvis bli friskare! Men har inte märkt något resultat på själva sjukdomsfrågan, jag är piggare och klarar av att tvinga mig själv att jobba trots att jag är sjuk, men jag blir sjuk lika ofta ändå.. Är även mindre stressad :P

Sheena
0

Kolla hur mycket d-vitamin som är i varje tablett, tar du enl instruktion på burken är risken att du får i dig alldeles för lite då de nyligen höjt rek. dos avsevärt.  Tex apotekets burk innehåller 10mikrogram=400 enheter per tablett. Som kvinna ska man nu ha i sig ca 2-4000 enheter, gamla rekommendationen var på bara ca 400-800enheter nånting (Minns inte exakt siffra där) Finns ju urkar med betydligt starkare tabletter också, 2000e per tabl.) så kolla vilken sort du har så de verkligen gör nån nytta om du ändå ska hålla på o äta d-vitaminerna. 😃

Kolla gärna på kostdoktorns hemsida, läsvärt om d-vitamin där..

OlgaMaria
1

Du skulle antagligen behöva 10000 IE d-vitamin per dag ett tag. Det bästa är att ta det på morgonen då man kan bli lite pigg av det. För vissa kan det störa nattsömnen om man tar det sent. Du kan ju ha en burk i väskan och ta på jobbet när du jobbar kanske.

VildaVittra
0

#16 Det var många gånger högre än rekommendationen, har du koll på var den toxiska nivån ligger?

sussa08
0

Jaså såpass! Då ska jag kolla vad det står på burken… Och sen köpa nya då de lär gå åt lite fortare om man ska ta så pass mycket mer ;P

OlgaMaria
0

#16 På kostdoktorns sida om d-vitamin (finns mycket forskning m.m. samlat där) kan man få en hint om nivåer. http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Man kan säga så att man vet inte så bra vilka nivåer som är toxiska, men att man kan ta ganska mycket mer än rekommenderad dos utan fara. 

Kroppen funkar så att man ska kunna lagra stora nivåer d-vitamin då det finns sol, och kunna spara detta under många månader då det är brist på sol. Så kroppen är inte alls främmande för att hantera stora nivåer d-vitamin. 15-30 minuter i stark sol ger t ex 10000 IE, och det borde få oss att förstå att den dosen inte är farlig. Vi är ju gjorda för att kunna vara i solen många timmar varje dag (det enda problemet är ju det tunna ozonskiktet idag men det är ju en annan historia).

#18 Ja, du kan köpa på nätet t ex - lättare att få tag på höga doser till bättre pris. Mina tabletter innehåller 5000IE styck. Tar två såna per dag.

VildaVittra
4

#19 Kostdoktorn är inte, namnet till trots, utbildad inom nutrition, utan allmänmedicin. Han väljer enbart att ta upp forskning som stödjer hans personliga åsikter om kost, inte det som säger emot. 

Man ska definitivt ta det som står på dylika sidor med en nypa salt.

OlgaMaria
0

#19 Kanske det. Han rekommenderar dock inte vanligen så höga doser som 10000 IE per dag, hans sida är ändå en god översikt över den kunskap som finns om d-vitamin. 

Jag har i alla fall mätt mina d-vitaminvärden nyligen och de ligger på en bra nivå. Då har jag tagit d-vitamin som tillskott sen 5 år tillbaka, och det senaste året höga doser. Har tagit 10000 IE per dag i ett halvår nu. Och som sagt, bra värden, inte för höga. :)

MolnBlomman
0

Har du sett över kosten och träningen?

Gluten, laktos, socker och spannmål triggar inflammationer i kroppen. 

Tränar du för lite så sänks försvaret. Samma sak om du tränar för mycket.

sussa08
0

Är känskig för laktos så  det utesluts ur min kost :) gluten har jag inte sett över, äter inte godis eller dricker läsk eller så mer än ett par gånger i månaden

Tränade 2 gånger i veckan och hade match varje helg när jag var yngre, det var ingen skillnad mot nu när jag tränar väldigt sporadiskt…

Försöker att träna när jag inte känner mig allt för sjuk vilket inte blir så ofta, har testat att träna trots det men då blir jag bara värre… Tränar då i form av promenader/crosstrainer samt lite styrka hemma.

Testat simning men det klarar inte mina ben av då knäna hoppar ur led av nån anledning :P

Ladydragon
0

#23 är man överrörlig så förvärras det tyvärr av att simma och vara i vatten om jag minns rätt så beror det på att man blir lätt i vatten och då är det ännu svårare att hålla lederna på rätt plats….

är själv överrörlig har väldigt ont av det har dock ingen diagnos på det och jag badar/simmar så lite som det bara går då det gör att smärtan i dom överrörliga lederna ökar nåt enormt

sussa08
0

#24 Ja det kan stämma, har fått veta att fästena för mina knäskålar sitter för löst och att min brosk är på tok för mjukt, så benen maler mot varandra istället, haft ont sen jag gick i årskurs 8… Men "hoppen" förklarades tydligen med just fästena!

Jag hänner mig alltid så dum när jag berättar saker om mig själv för det hänns som att det inte vart många rätt med mig ;P Och som att jag bara klagar!