Förkyld jämt
Nu ligger jag i säng med förkylning igen. Ont i halsen, täppt i näsan, feber och allmänt slutkörd. Senaste gången jag var förkyld var mindre än 2 veckor sedan. Minst en gång i månaden får jag en rejäl förkylning nuförtiden och jag är less på det. Jag har varit till doktorn och fått medicin men jag känner inte att det hjälper ett dugg. Jag får skuldkänslor varje gång jag måste anmäla till jobbet att jag är sjuk.
Nu börjar jag fundera på varför jag är sjuk jämt. För lite mer än ett år sedan flyttade jag till Frankrike och jag jobbar i ett bageri, med försäljningen. Jag jobbar minst 8 timmar i streck varje dag, oftast 6 dagar i veckan, utan den minsta rast. Står upp hela tiden och får alltid stressa vid stängningsdags för att hinna stänga i tid. Annars får man stanna och jobba övertid utan extra betalning såklart.
Kan detta med jobbet ha något att göra med att jag är sjuk jämt? Det doktorn säger här är att det kan ha göra med att det är ett annat slags väder här än i Sverige. Det är fuktigare, alltså lättare för bakterier att röra sig runt och doktorn säger att jag nog inte är van vid bakterierna som finns här.
Men vad kan jag göra för att hålla mig frisk? Jag klär mig varmt, tar extra vitaminer nu efter att ha bett doktorn om det, men ändå blir jag sjuk. Jag hoppas jag kan få lite hjälp och tips…
Ja har inget svar men har själv samma problem jag har knappt vart frisk 1,5 vecka så kommer nästa sjukdom usch för sjukdomar ! / krya på dig ! :)

Självklart ska man ha raster under en arbetsdag, även i Frankrike. Dessutom ska du ha minst 30 minuter men helst en timme för lunch. Du behöver ju få i dig båda mat och vätska under arbetsdagen.
Har du pratat med din arbetsgivare om raster?
Stress kan väl absolut bidra till att kroppen inte orkar stå emot bobbor och du blir sjuk. Sen när man jobbar med försäljning så träffar man på massor av människor sm alla bär på olika bobbor. Har man låg motståndskraft då är det lätt att bli sjuk.
Sen låter ditt jobb ganska horribelt, förstår inte alls hur det kan få vara på det sättet.

mitt lilla hälsoknep är att så fort jag börjar känna mig förkyld.så dricker jag 2 eller 3 koppar svart starkt kaffe utan mjölk och ,jag är nästan aldrig förkyld, jag sitter nästan aldrig ner på jobbet och är ute mycket i jobbet

Blir du förkyld en gång i månaden, finns det nog skäl att undersöka om du är allergisk mot något. Alla tål inte att utsättas för mjöldamm varje dag. Det kan vara mycket påfrestande för luftrören.
Tack för alla tips och råd. Jo, nog är det inte de mest optimala arbetsförhållandena - långt ifrån. Jag har inte velat klaga om lunch och raster till arbetsgivaren eftersom jag gärna behåller mitt jobb, det är inte det lättaste att få tag på ett här och jag behöver min inkomst. Men jag kommer nog inte bli kvar på detta jobb så länge till, är verkligen less på arbetsförhållandena.
Det kan faktiskt hända att jag är allergisk mot mjöldamm, har en hel del andra allergier redan. Ska ta och kolla upp det. Jag ska testa tipset om kaffet, dock dricker jag inte kaffe så vi får se hur det går ;)
Stärk immunförsvaret genom att se över dina hälsovanor. Här är lite olika goda vanor som påverkar immunförsvaret på olika sätt.
Sluta stressa.
Pulshöjande motion i minst 45 min 5 dagar i veckan
Uteslut gluten, socker och margarin helt ur din kost.
Börja använda kokosolja som finns i glasburk i din matlagning (inte kokosfett som finns i de silvriga paketen i kyldisken). Att steka med, att baka med, osv osv. Extremt bra för immunförsvaret! :-)
Uteslut färdiglagad mat + mat med onödiga tillsatser (läs på etiketterna) Laga maten från grunden köp bara svenskt kött.
Välj ekologiska matvaror så långt som möjligt. Köp inte ens vindruvor då även ekologiska varianter innehåller gifter. (Värsta gifterna finns i icke-ekologiskt kaffe, potatis, bananer, paprika, spannmål)
Mycket grönsaker vid varje måltid (mörkgröna blad såsom spenad, ruccoloa osv. istället för ljusgrön isbergssallad = mer vitaminer och mineraler)
Ta dagliga tillskott av D-vitamin och Omega3 (om du inte äter fisk 2 gånger i veckan)
Sluta tillaga mat i tefonbelagda pannor. Byt till gjutjärn. Micra inte maten i plastlådor. Drick inte vatten ur plastflaskor. Tvätta alltid nyinköpta kläder innan du använder dem första gången. Sluta använd sköljmedel. (Alla dessa utsöndrar gifter som din kropp tar upp.)