Extremt ont i magen! Hjälp.
Kan börja om från början, blev dunderförkyld för tre dagar sedan och fick samtidigt som det började extremt ont i öronen. Är ett tvättäkta öronbarn och har kronisk värk mm. mm. Hade så ont att jag bara låg och grät. Fick väldigt starka värktabletter och även 1g:s pencillin som jag har tagit. Nu har jag så extremt ont i magen så det finns inte. Trodde jag var hungrig och åt två rostade mackor vilket bara gjorde värken 10gånger värre. Finns det något man kan göra för att lindra värken? Vill inte ta fler värktabletter då jag tagit 14 panodil, två pronaxen supp, två värktabletter som jag inte komme ihåg vad dom heter men det var nått på t, det var vita små kapslar. Och sen pencillin också. Alltså sen jag blev sjuk. Inte på en dag. Jag tror jag avlider snart av värk så nån som har nått bra tips?
Det låter ju som magkatarr och vad jag brukar göra om jag inte har medicin hemma, är att dricka en hel liter filmjölk.
Bara en fråga med tanke på att du är förkyld, har du tagit noskapin/nipaxon?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hmm, har ingen filmjölk hemma, får be sambon köpa hem imorgon. Nej, det har jag inte tagit. Det vet jag inte ens vad det är?
Värktabletterna kan vara en anledning till magont, för mycket tabletter kan orsaka lever,njur och magsår
Från fass hemsida "Pronaxen ska inte användas av personer som har eller har haft återkommandemagsår eller tolvfingertarmsår, om du har fått magsår "
//Joanna
Om du har så ont i magen borde du ringa sjukvårdsrådgivningen. Tel: 1177 dom har öppet hela dygnet. Kanske blev det för mycket för magen med alla tabletter. Det enda jag kommer på annars är bananer, gärna lite omogna.
Jag tror att det beror på värktabletterna, brukar vara en flitig användare av panodil pga min värk i öronen men har aldrig ätit så här många och starka tabletter på så kort tid utan det brukar kanske bli 6-8panodil i veckan max. Får försöka sova och se om det går över, inte så stor ide att ringa sjukvårdsupplysningen tror jag inte för om dom säger att jag behöver åka in så har jag ingen som kan köra för dels sover sambon och sen står bilen i verkstaden 1 mil härifrån. :(
Men tänk om det är nåt allvarligt då?
Hoppas du är bättre i morgon. Hoppas det inte är magsår. Får du värre symtom - blödande magsår så måste du åka in.
Har för mej att vissa penicillin skall tas i samband med mat, annars kan man få ont i magen.
Ja, jag hoppas det med. Har jag fortfarande såhär ont imorgon så får jag ringa sambons far och fråga om han kan köra mig till sjukan. Jag har ju ätit ganska dåligt för jag har haft ont i halsen så det har mest bara blivit 2-3 rostmackor om dagen. Kanske därför magen är ledsen för den är tom på mat och full av massa piller istället. Är det nått allvarligt så får ambulansen komma och hämta mig för det enda vi har hemma är en cykel med punka och en avställd moppe och det är typ 1 1/2 mil till sjukhuset. Fast får hoppas att man slipper det. :)
Rostmackor är nog inte det bästa för magen. Är nog bättre med lite kokt ris, kokt potatis, fil eller yoghurt.
Nej, det är nog inte det men det var det enda vi hade hemma. Men jag ska fråga sambon om han kan köpa hem fil imorgon och försöka att låta bli rostmackorna.
Be honom köpa bananer också och ring och kolla om du behöver ta penicillinet ihop med mat. Kan nog passa med bananer och fil i så fall.
Okej, ska be om bananer också! :) ska ändå ringa till öron imorgon och be om en tid så då kan jag fråga samtidigt. Nu ska jag försöka sova, har lagt en kudde mot magen som jag la mot elementet en stund så jag hoppas det hjälper lite. Tack för alla tips. :)
Sjukvårdsupplysningen kan skicka en sjukresetaxi om man inte har möjlighet att ta sig till akuten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sitter här som ett stort frågetecken.
Inte ska man väl ta värktabletter vid öroninflammation? Du har ju fått penicillin mot det så vitt jag har förstått. Det ska hjälpa inom ett par dagar. Om inte, ska du uppsöka läkare igen.
För övrigt ska man inte ta flera olika sorters värktabletter samtidigt.
Jag har problem med mina öron sedan barnsben och har haft både benröta, polyper, hålighet i hörselgången mm. och opererat ett antal gånger. Jag har kronisk värk och kronisk öroninflammation. När jag får öroninflammation så får jag så ont att jag inte fungerar överhuvudtaget, jag klarar inte av att höra ljud eller något sånt. Så därför så får jag värktabletter, just dom här värktabletterna var starkare än jag är van vid men annars får jag värktabletter mot mina öron utskrivet av min läkare. Dels för att jag inte brukar kunna äta pencillin för om jag skulle äta det varje gång jag hade öroninflammation så skulle jag inte göra annat än att äta penicillinkurer hela tiden och dels för att ofta sitter min inflammation i hörselgångarna och då hjälper inte pencillin. Sen är det min läkare som sagt hur jag ska ta tabletterna och hur många jag ska ta. :)
Hur går det med magen idag? Hoppas du är bättre.
Undrar, får du alltid penicillinet i tablettform? Det finns ju, i alla fall en del penicillin som salva och som droppar som kan användas att droppas i öronen om det sitter i hörselgången.
Jag har teracortril (stav?) på recept hela tiden och det är det jag brukar få när jag har öroninflammation men nu hade jag på båda öronen och sen var det nått knas med trumhinnan så det var därför jag fick tabletter denna gången men har droppar hemma så jag ska ta dom istället nu eftersom jag fick så ont i magen. Magen känns lite bättre men har fortfarande ont. Vaknade inatt av att jag behövde spy och efter det så släppte den värsta smärtan. Nu har sambon kommit hem med både bananer och fil också så jag ska försöka äta lite och se om det hjälper. :)
#14 jodå man kan beöva smärtstillande när man har öroninflammation
har själv haft öroninflammation nyligen och jag hade fruktansvärt ont och även efter jag fick Pencillin så tog det några dagar innan smärtan lugnade ner sig
Men du avbryter väl inte med tabletterna? Du måste ju prata med läkaren först! Fråga om du kan ta både tabletter och droppar! Fråga om det är penicillintabletterna du får ont i magen av och vad du skall göra. Man skall inte bara avbryta en penicillinkur på egen hand.
Det var läkaren som sa att jag skulle avbryta. Eftersom jag mådde så dåligt av alla tabletter så sa han att jag skulle försöka låta bli alla tabletter och ta dropparna istället. Jag ska dit imorgon på morgonen och kolla öronen också för att se så allt ser ok ut.