Blånagel blir röd?
För drygt 1 1/2 månad sedan tappade jag en byrålåda på min stortå. Nageln fick en liten fläck som blev blå. Har inte tänkt mer på det förrän ikväll när jag såg att det blåa börjar bli rött. Har även under dagen och fortfarande en lätt obehagskänsla i/under den blå fläcken. Vill beskriva det som krypningar. Aldrig varit med om att blånagel övergått i rött. Suddig bild men man ser lite iaf.
MVH Erika :)

Kött och blod är rött. Inget att bry sig om. Nageln växer ut och blir fin igen.
Ja din fläck på nageln kommer säkert att skifta i både svart och brunt då koagulerat blod brukar ha en ganska dassig färg.
/Maria
Enligt min erfarenhet brukar blåmärken skifta från blått/lila till rött och sedan till gult/grönt så det är nog samma process med din nagel.
Jepp. Du kan göra hål på den med en uppvärmd nål om du vill men det har jag aldrig vågat. ghi! 😓

#4 Göra hål på blåmärke?
MVH Erika :)
Det gånger man eventuellt gör hål på en blå nagel med en uppvärmd nål är för att akut lätta på trycket när blodet blöder under nageln och det bultar så att säga. Det är inget man kan göra långt efteråt när blodet redan stelnat. Det är heller inget att rekommendera att göra själv då risken för infektion och annat är stor.
/Maria