Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 42405 ggr
magdalenao
37

Känna pulsen i huvudet

Jag undrar om det är normalt att känna pulsen i huvudet? Jag hoppas ni förstår hur jag menar. Man kan ju ibland känna hur hjärtat slår i bröstet. Även i maggropen har jag känt pulsen ibland och nästan i halsen ibland. Men det här är alltså i huvudet. Bakhuvudet, och det känns som pulsen slår så väldigt hårt. Som om jag skulle ha ett hjärta i huvudet som slår väldigt hårt som sagt. Jag har känt såhär i ca 2 veckor och så gott som varje dag men inte exakt hela tiden. Man skulle ju kunna tro att det känns mer när pulsen är hög som när man tränar men det är tvärtom faktiskt. Det är ofta när jag ligger ner. Eller när jag sitter i en fåtölj och lutar huvudet mot ryggstödet. Den del av huvudet som vilar mot kudden/ryggstödet, där känner jag pulsen. Det gör inte ont som tur är men det känns obehagligt att känna pulsen så starkt i huvudet.

Har någon känt samma? Kan det vara symtom på något farligt? Tex att trycket är väldigt högt i blodkärlen och att det känns såhär före en hjärnblödning?

Maria
0

Det första du kan göra är att kolla vad ditt blodtryck är.

/Maria

magdalenao
1

131/89 och puls 100 var det just nu när jag kollade, efter att jag suttit 20 min i fåtöljen och vilat. 100 känns som lite hög vilopuls kanske.

Maria
1

Ja det ligger ju ganska högt. Det kan ju också bero på att du oroar dig.

Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de säger.

/Maria

Disturbed-Angel
2

Har du ont i huvudet? För då kan det vara migrän.

magdalenao
3

Ringde dit nu och tycker inte jag fick något direkt vettigt svar. När jag inte hade huvudvärk så verkar dom inte tycka att det var något att bry sig om. Avvakta sa dom eftersom jag inte ar ont. Och att pulsen nog är hög pga oro. Men jag är ju ingen orolig person alls, men såklart jag undrar varför det blivit såhär. Jag brukar verkligen inte känna min puls såhär och hur jag än slappnar av och vilar så får jag inte ner pulsen. När jag kollade igen nu så var pulsen 107!

Vad kan hög vilopuls bero på förutom dålig kondition?

Jag är inte jättetjock men har väl några kg för mkt (men har haft det länge) jag dricker inte kaffe, väldigt sällan alkohol och tycker inte jag stressar mycket.

Disturbed-Angel
6

Jag brukar känna pulsen i huvudet/nacken när jag är spänd eller förkyld. Så är det så att du har hög puls och kanske också blodtryck är det nog inget konstigt. Men det kan nog förvärras om du oroar dig. 

Du kan ju ta kontakt med din vårdcentral för att kolla pulsen och blodtrycket.

[Wraith]
1

Spänningar i nacken?

Prova så länge det känns ok att stretcha nacken och axlar, gör några gånger per dag i några dagar och se om det blir bättre? Men spänningar förklarar ju inte den höga pulsen, förutom oro som du säger att du inte tycker dig ha. Pulsen hade jag velat hålla koll på och se till att den går ner. Blodtrycket är inte speciellt högt heller, iaf inom gränser.

Så jag hade testat med att lösa upp ev spänningar i nacken/axlar och kollat värdena igen om någon vecka eller två. Försök även att tänka på kosten, tex järnbrist kan ge pulskänningar, men då mera i öronen.

Men om du inte haft hög puls tidigare så kan det absolut vara orsaken, det är ingen skyhög puls men det är inte bra att gå med så hög vilopuls under längre perioder. Mät vilopulsen olika tider under dagen, när du tar det lugnt och gärna när du nyss vaknat.