Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4398 ggr
Anna-hfg
0

Outhärdlig smärta

Jag har haft ont i min höft sedan feb/mars i olika vågor. Ibland har det varit småmolande andra gånger en riktig smärttopp. I maj gick jag till en sjukgymnast för hade jag gått till doktorn hade jag endast blivit ordinerad värktabletter . Sjukgymnasten gav mig två sessioner akupunktur varav den sista gjorde så fruktansvärt ont att jag skrek. Sedan dess har inte bara höften gjort ont utan jag har en krampaktig brännande smärta från höften ner till knäet, på baksidan av låret. Jag har ätit Diklofenak som jag fick magbränna av och nu äter jag tramadol och har precis höjt dosen. Men nu verkar inte ens det hjälpa. Jag funderar nu på om sjukgymnasten råkade sticka mig i ischiasnerven så det är därför jag har så outhärdligt ont. Vet någon om hur länge det i så fall dröjer innan nerven läker/ lugnar ner sig. Jag börjar få svårt att jobba på grund av värken.

Maria
2

Jag tycker du ska besöka en läkare. Kanske borde man röntga din höft?

/Maria

Anna-hfg
0

Den är röntgad och där var inget . Dr no 1 och nämnda sjukgymnast trodde höften var inflammerad slemsäckar men när jag inte fick hjälp utan bara skickades runt, fick medicin jag inte tålde och nämnda akupunktur som gjorde att jag fick krampsmärtan på baksidan av låret, bytte jag vårdcentral och den dr trodde att det var höftleden som det var fel på och jag fick tramadol, som inte hjälper. Det är moment 22.

OlgaMaria
0

Vet du / har du någon känsla av hur smärtan uppkommit? Två olika tips är att be doktor ge dig kortisonspruta i höften / kolla upp stötvågsbehandling (vissa sjukgymnaster ger det). Samt vinnlägg dig om att du har att göra med en duktig sjukgymnast (gärna OMT-utbildad) - en sådan borde inte ha problem att sätta rätt diagnos på dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lill-Kisse
0

Man brukar ha en känsla av vad det är som gör ont, om det kan vara nåt i leden som skaver, en sena som spänner eller lagt sig snett, en nerv i kläm, en inflammation eller annat. 
I vilket fall som helst brukar mjuk stretching vara bra. Sträck ut ditt ben i alla möjliga riktningar (även rakt ut i sidled) och håll en stund. För det behövs ingen sjukgymnast, utan går bra att göra själv stående och sittande. Känner du någon skillnad efter ett par veckor?

Medicinen Tramadol verkar farlig, bl a beroendeframkallande. Du ska inte öka dosen på eget bevåg. Hjälper den inte, så sluta med den. Misstänker du inflammation så finns det receptfria tabletter mot det.