Narkos+hosta
Hej hej ;) Idag var jag hos ortopeden för att göra ett mindre ingrepp. De var inte särskit noga med hur mycket jag vägde utan jag sa att jag inte visste och gissade på nåt. Under operationen fick jag både narkos, smärtstillande och bedövning. Precis när jag fick narkosen kändes det konstigt i halsen och det stack väldigt mycket på överkroppen. Nu efteråt har jag haft hosta hela dagen och har varit väldigt trött groggig även om jag sovit. Ska det vara så här när man tar narkos? Kan tillägga att jag är 14 år.
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
Om du får narkos, dvs de söver dig så du sover ordentligt så brukar de intubera dvs föra ner en slang till lungorna så de tar över andningen iaf så att de har koll på den då narkosen kan försämra musklerna som hjälper en att andas. Det kan irritera halsen och man kan bli hes och få hosta några dagar efteråt. Första dagen kan man även känna sig trött, groggy osv och det är helt normalt. Men jag funderar på om det är en sådan behandling du genomgått eller en lättare anestesi? Tror man kan söva med endast gas dvs man andas in genom en mask, det brukar man återhämta sig fortare ifrån, men man får nog räkna med att vänta 1 dag innan man är tillbaka helt.
Men när du skriver att det började sticka när de gav narkosen, så hade jag tolkat det som överkänslighet. Din kropp reagerade lite dåligt mot det. Så länge du inta har problem med andningen så kan du säkert avvakta någon dag. Du borde må betydligt bättre imorgon, då medicinerna lämnat kroppen.
Okej, tack så hemskt mycket för svar, vart lite orolig :) Dessutom fick jag inte andas genom en mask utan hon tog en spruta och kopplade det till en slang. :)
Då låter det som om du fick "riktig" narkos, man brukar dock ibland få andas genom mask även då (men då är det nog syrgas), som ett komplement, men det kan säkert skilja sig beroende på operation. Det har jag fått göra när jag opererats. Man får ju även muskelavslappnade då och då behöver de ta över andningen genom att intubera en och det kan irritera slemhinnorna i halsen som ger hosta och heshet.
Vart hes just efter och det höll väl i sig någon dag. Så länge det blir bättre för var dag så behöver man nog inte oroa sig, borde inte hålla i sig så länge.
Vi reagerar ju olika på mediciner.

Med spruta och slang förmodar jag att du menar att du fick sömnmedel genom en venkateter på handen eller i armvecket, eller hur?
Höll dom ingen mask alls framför ansiktet på dig? Man brukar få lite syrgas blandat med narkos.
Var det en mindre operation så är det inte säkert att du var intuberad alltså hade en tub ner i svalget för att andas bra. Däremot så användes säkert mask när du sov.
Att du kände så i halsen tror jag är att precis när de olika medicinerna började verka så upplevde du det som lite obehagligt.
Att du känt dig trött efteråt är inte så konstigt då det är flera olika läkemedel som du fick. Det går över men du ska självklart ta det lugnt och lyssna på din kropp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja hon gjorde i armvecket :) hostan har blivit bättre nu och jag känner mig lite piggare. Tack så mycket för ert stöd! Det var första gången jag har tagit narkos (vad jag minns iallafall) tack igen! :3
Jag kan berätta att jag blir groggy och supertrött i flera dagar efter en narkos så det är inget ovanligt. :)
Man får först snabb o korttidsverkande medel intravenöst. När man har somnat intuberas man.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.