Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 2720 ggr
gickan87
0

Flera olika smärtor i foten

Har sedan en månad tillbaka flera olika smärtor i min högerfot. Oftast är det mot kvällningen när jag jobbat mycket (jobbar i butik där man i princip alltid är i rörelse, använder sköna promenadskor) När jag suttit still en stund börjar det ofta bränna ovanpå foten, hälen värker, mest i hålfoten där hälen slutar. Jag har även ont i trampdynan under hälen och kan ibland på morgonen känna att jag är svälld (känns som en liten kulle när jag går) Rör jag foten i sidled (t.ex om man trampar på en liten sten så foten viker sig lite men inte själva fotleden) så strålar en ilande smärta upp i benet. Fotleden svullnar också mot kvällningen. På morgonen är det ändå värst, fotleden är stel och smärtan i hälen vandrar upp i benet. Ofta så får jag stödja mig på någon möbel de första stegen då smärtan är enorm. Nån som har en aning om vad det kan vara? Vet att ni inte är några läkare men jag har "inte tid" att uppsöka vård i "onödan" :)

MVH Erika :)

VildaVittra
1

Låter som en rejäl släng av hälsporre, så det är doktorn efter helgen som gäller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

gickan87
0

Så det kan vara så illa? :/ Vad beror svullnaden i fotleden av då? Felbelastning?

MVH Erika :)

VildaVittra
0

#2 Ja, det är mycket möjligt att det är så då man gärna omedvetet försöker avlasta hälen.

Normalt sett är ju inte en hälsporre något stort problem, men just pga ditt arbete så hamnar det ju i en annan dager.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
0

Trots sköna promenadskor har du fått besvär av allt spring på jobbet. Tyvärr räcker det inte med sköna skor. De ska ge stöd på olika sätt och vara stötdämpande när man går på hårt underlag. Du behöver prova ut nya skor, kanske ett par olika för att växla emellan.

Naturligtvis ska du uppsöka läkare för diagnos och rådgivning.
Läs här om hälsporre: http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsporre/?ar=True

Ove-D
0

Jag har haft hälsporre på båda fötterna. Inläggen på apoteket hjälpte inte alls. Inte heller värktabletter. Det som hjälpte mig var att få sjukgymnastik, specialinlägg i skorna (på remiss) och låna en TENS-apparat från Habiliteringen. I förebyggande syfte har jag smörjt in fötterna med värmande liniment/Tigerbalsam. När jag haft ont så har jag masserat fötterna för att öka blodcirkulationen.

mongu
0

Använder du stödstrumpor när du har ett sånt jobb att du går och står mycket? Det kan förhindra att du svullnar. För svullnad i sig ger också värk.

Sen räcker det som sagt inte med sköna promenadskor utan du behöver ha skor som är uppbyggda ordentligt och ger ett bra stöd för din fot. 

Helst byta nån gång på dan särskilt om du har mycket besvär med dina fötter.

Men det låter faktiskt nu som att det skulle kunna va en hälsporre. Så kolla upp det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!