Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10443 ggr
[Wraith]
11

Hur tackar man sin läkare?

Satt och tänkte på hur man tackar sin läkare?

Läkaren som jag haft nu är jag supernöjd med och vill såklart visa min uppskattning. Men hur gör man det? Ett tack räcker ju inte, men man vill ju heller inte kliva över några osynliga gränser, att klampa in med gärddtårta/blommor är nog heller ingen bra idé 😃

Hör kanske inte till normen att tacka sin läkare, då det bara "är deras jobb", men jag tror nog det hade varit kul för dem att för höra att man uppskattar det de gjort, speciellt om de gjort det "där extra".

Försökte leta på nätet om hur folk gör, men det verkar inte finnas så mycket om det, konstigt nog så jag tänkte "äh jag startar en tråd här" 😉

Eller är det kanske tabu att tacka för sig mer än ett ord? Hur tänker ni?

[rumelle]
0

Kan lova att en bukett fina blommor med ett tackkort kommer att uppskattas! Hembakat är inte heller fel. :)

Maria
7

Ett kort där du skriver ner vad du känner är säkert alltid välkommet.

Blommor till en mottagning är kanske inte så lämpligt.

/Maria

OlgaMaria
0

Skriv ett kort eller berätta när ni ses att du verkligen uppskattar din läkare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JoySurrender
6

Ett tack från en patient är väldigt uppskattat. Det händer ganska sällan - kanske för att många tänker som du att man "inte ska tacka". Det är klart att vi blir glada!

Ett fint kort värmer verkligen, men om du tvunget vill lägga ut pengar kan ett litet presentkort på blommor eller något annat vara en god idé. 

Själv blir jag jätteglad av choklad :)

JoySurrender, läkare

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

mongu
3

Jag brukar skriva julkort till mina läkare där jag tackar för all hjälp under det gångna året och allt stöd jag fått. Det är alltid uppskattat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Wraith]
1

Tack för tipsen, jag kommer absolut visa min uppskattning på något sätt, blir troligast friskförklarad inom kort. Tackkort kommer det bli, men även något mer; vilket jag får fundera på. God choklad, eller något annat gott, men tänk om läkaren inte gillar det eller är allergisk 😂Hmm svårt…

…min läkare kommer från australien, så jag funderade om man skulle göra någon koppling där. Men kommer inte på vad det skulle vara.

Halvdansken
1

Köp du en ask choklad. Om läkare är allergisk så ger han/hon det nog till sköterskorna. Hoppas jag, de har också hjälpt till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mogfarm
2

Jag har haft problem med mina ögon under en lång tid och verkligen kämpat faktiskt i nästan ett år för att få hjälp. För bara några veckor sen tog jag kontakt med en privat ögonklinik som utan krångel opererade båda ögonen vilket jag naturligtvis blev väldigt nöjd med. De var väldigt sympatiska också. Så i går åkte jag dit med en chokladkartong som jag hade slagit in som en julklapp och ett tackkort för att visa min uppskattning.

mariatingsund
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort glasprismor till sådana ändamål, i stället för en blomma, ryms i ett kuvert, och vissnar inte. Är bakteriefritt i vårdmiljö, kan hängas diskret i ett fönster och påminner läkaren om varenda dag att hon/han gör sitt jobb så bra. Ibland skrev jag texter till också, då blir det än mer personligt. Bifogar en bild så ni ser vad jag pratar om. Jag tycker att det är känsligt med hembakt eller choklad, det är inte alls säkert att det är önskvärt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[annajohannas]
1

Du kan skriva ett tackkort, och kanske ge din läkare en liten nalle, eller annat mjukisdjur. Vet en del läkare, som fått detta, har dessa på sina rum, så att andra patienter, kan se dem.

Tjeja
1

Det är tanken som uppskattas! Så något gott med ett tackkort gör jobbet rättvisa ska du se, även om just den godsaken inte är läkarens egen favorit! Det du får ge är nämligen en liten symbol och inget dyrt då det räknas som muta då rent lagligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TjockaBerta
1

När jag träffade en läkare jag var nöjd med sa jag till henne hur mycket jag uppskattade hennes engagemang och hur jag uppfattade hennes intresse för sina patienter. 

Helt otroligt att det finns såna läkare. Jag har träffat så många men det här är den enda som jag tycker är lämplig för sitt yrke av dem jag mött. Så då sa jag det till henne.

>>>Malum domesticum<<<

Tjeja
0

Det tror jag uppskattades väldigt mycket att du sade det! Skriv gärna ned det på ett kort och ge henne så har hon dina fina ord kvar att påminna sig med dagar hon behöver uppmuntran! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Wraith]
0

Ja det verkar som att det är sällsynt att hitta engagerade läkare. Nåja de är säkert fler än man vågar tro.

Tackar för alla tips:) Har inte tackat min läkare än, men det kommer.

tarotlasse
4

Alla uppskattar ett tack och förhöjer arbetets glädjen och stimulerar till utveckling.

Gäller alla yrkes grupper men inte minst läkare som mest för höra när ngn är missnöjd och inte får höra ngt när personer är nöjda.

Tacka kan man göra på många sätt  varför inte berätta för din läkare hur nöjd du är eller skicka ett mail eller bjuda på ngt gott till fikat mm.

Ett tack behöver inte vara ngt överdådigt det lilla och enkla kan bli väldigt uppskattat.

Varför inte ge dagens ros i din lokala dagstidning.

De flesta dagstidningar har den typen av annonser  i sina tidningar.

Lasse

Ove-D
0

Insändare i dagstidning är JÄTTEBRA! Blommor och nötter bör undvikas (det kan vara spår av nötter i choklad) på mottagningar.