Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 4703 ggr
Revolt
0

akut. hjärnhinneinflammation?

Hej! Igår i skolan så kände jag mig febrig och hade en fruktansvärd huvudvärk så vid halv tio gick jag hem. Var lite småfebrig resten av dagen. Inatt kl 2 vaknade jag o mådde skit så jag tog temp o hade 38 graders feber. Tog en ipren och somnade om. Idag är jag hemma från skolan och mina föräldrar jobbar och hela morgonen har jag haft feber. (38 grader just nu) jag har lite ont i huvudet och är stel i nacken ich dessutom har jag ett väldigt illamående..jag känner mig väldigt febrig och matt Ligger i sängen nu och kan inte resa mig upp för då känns det sååå nära att jagbkommer spy. Jag gick och hämtade laddaren till min telefon som låg i ett annat rum nyss och jag typ gick såååå långsamt för det gjorde så ont i huvudet och jag lådde så illa. Jag är nu orolig att jag har hjärnhinneinflammation för symptomen verkar stämma. Varken mamma eller pappa svarar för de hör nog inte telefonerna på jobbet.. Jag läkan verkligen inte resa mig upp och börjar få lite panik! Ni somvhaft det hur köndes det för er?

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Tjeja
0

📱Ring genast sjukvårdsupplysningen och rådgör med dem så du får professionell råd/hjälp!

Tel Nr: 1177 (så kort och enkelt bara!)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Revolt
0

Jag ringde och de sa att jag omedelbart ska åka in till akuten. Har fått kontakt med pappa och han är påväg att hämta mig nu. Men jag har läst att man alltid tar ett ryggmärgsprov typ (har glömt vad det heter) och bag kommer verkligen inte klara det! Jag börjar typ gråta nu när jag bara tänker på det! Måste man göra ett sånt prov? :'( aja ska snart åka nu iaf, jag skriver sen hur det gick :(

Tjeja
0

Jättebra att du ringde direkt!! Duktig du är som tog tag i detta själv fast du är ensam hemma! 🌺 

Håller alla tummar och tår att det inte är så allvarligt som hjärnhinneinflammation!

Ryggmärgsprov kan vara skrämmande och obehagligt, men du kommer att klara det även om du blir tvungen att ta ett sådant prov! 

BAMSEKRAM och lycka till och framför allt

KRYA PÅ DIG!  🌺

Maria
0

Jag har tagit lumbalpunktion (som ryggmärgsprovet kallas) en massa gånger och det är inte så farligt som det låter. För det fösta så är det ingen märg man tar prov på utan den vätskan som flyter i ryggraden bl.a. Du kommer antingen att få sitta upp framåtlutad eller också ligga ner på sidan med knäna uppdragna för att räta ryggen så att säga. En fördel är att man inte ser vad de gör ;-) Jag hoppas det går bra och att du kryar på dig snabbt.

/Maria

Maria
0

Du får skriva och berätta hur det har gått för dig när du blir bättre.

/Maria

Tjeja
1

Hur går det och hur har det gått vännen? Tänker på dig!

Emma0909
0

Hej hur gick det ? hoppas det blev bra till slut och du får krya på dig :)

Revolt
1

Hej! Efter mitt senaste inlägg steg febern och jag mådde inte bra alls! Direkt när vi kom in på akuten så fick jag smärtstillande och fick ligga i ett rum..de gjorde massa tester o undersökte mig men hittade inget konstigt. Juste de tog blodprover oxå. Sen sa de att jag skulle göra en lumbalpunktion och jag vart rädd och började gråta o bad att få slippa det men jag var tvungen..jag fick emla-salva där de skulle sticka och så fick jag en sån där nål i armvecket med typ en kran.. Sen efter en timme kom det två tjejer som sa att jag skulle få lustgas o dd berättade hur det skulle gå till och hur jag skulle känna mig osv.. Sen rullade dom in min säng till ett rum där det var 3 läkare och 2 sjuksköterskor och jag fick en såndär klämma på fingret som går till en maskin. Så fick jag ett sånt skynke över mig med ett hål för där de skulle "jobba" och sen när jag fick syrgasmasken så bara "slocknade" jag liksom. Sen typ vaknade jag när jag inte hade någon mask längre. .jag hade syrgas, emlasalva och jag fick en bedövningsspruta i ryggen så jag kände ingenting alls :) antagligen så mycket åtgärder därför att jag var så himla orolig o rädd innan. Men proverna var utmärka och ingenting dåligt visade dom då ja de visste inte vad det var så jag fick åka hem sen. Fick citodon med mig hem. Inatt spydde jag och idag har jag så fruktansvärt ont i ryggen :( jag kan knappt gå och det gör jätteont att bara sitta upp..så jag ingen visste var det är för fel med mig så om det inte går över eller blir värre ska vi komma tillbaka!

Tjeja
1

Hej igen! Vad skönt att provtagni gen gick så bra ändå! Skönt också att det inte var hjärnhinneinflammation! Hoppas ryggontet går över snart och att hela du kryar på dig o mår bättre snart med! Du får fortsätta att uppdatera oss hur det går så vi får veta att du blir bra igen! Stor kram för ditt mod och kämparanda! Du tog dig ju igenom provet ändå!

Revolt
0

Tack så mycket :) På eftermiddagen samma dag jag skrev #8 så spydde jag under hela eftermiddagen o kvällen men sen igår kunde jag typ inte sitta upp, stå eller gå för då snurrade det i hela skallen men mot kvällen vart jag bättre och idag kan jag sitta, stå o gå o bara lite småyr men kan äta igen o mår rätt bra ändå! Tack hörni vad glad jag blir att ni brytt er om mig :)

Tjeja
0

Usch så jobbigt du har haft det då! Stackars! Men skönt att det har vänt nu så du är på bättringsvägen! Inte konstigt att du är och har varit yr så mycket som du verkar ha kräkts. Ingen näring har fått stanna kvar i kroppen. Eftersom de inte hittade något på proverna på sjukhuset har du nog hft något virus. Antagligen vinterkräksjukan kan man ju tro. Hur har din familj klarat sig? Ingen annan som varit krasslig i magen? Alla behöver ju inte reagera lika starkt o bli lika sjuka som du blev. Du verkar haft väldig otur som blev så dålig! Se till att unna dig gärna gott och sötsaker nu det lilla du får i dig så din kropp får tillbaka lite energi igen efter din sjukdom. En av de få gånger lite extra sötsaker verkligen är bra för kroppen är när man är eller varit magsjuk! :-) Så passa på att unna dig lite med gott samvete nu i jul! Hoppas du får en jättefin jul! Det är du extra värd efter din pärs de sista dagarna! Stor kram!

Gia91an
0

TS Måste säga att du var duktig som följde råden här trots att du var ensam hemma och så! Hoppas du blir bättre nu och får en riktigt mysig jul! :)

Revolt
0

Tack så mycket hörni vad glad jag blir! :)

Kan säga att jag ALDRIG vill må såhär igen! Värsta jag varit med om i mitt liv.

SimsBrooke
0

Jag beundrar dig som följde råden som skrevs =) Skönt att allt löste sig för dig och att det inte var hjärnhinneinflammation.

Krya på dig vännen och hoppas du mår bättre snart igen =) God fortsättning

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke