Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1990 ggr
Blanksteg
2013-12-14 21:12
0

Kallelsen - när får man den?

Hej!

Jag bad för en vecka sedan optikern om att få en remiss skickad till sjukhuset på grund av mina ögonbesvär som uppstått av linserna.

Jag har ännu inte fått kallelsen på posten. Hur lång tid brukar det ta?

Maria
2013-12-14 22:04
0

Vårdgarantin är på 3 månader men jag vet inte riktigt om det gäller även från en optiker.

Annars är det regel på att man ska bli kallad inom 3 månader efter att en remiss är skickad.

/Maria

Blanksteg
2013-12-14 22:27
0

Oj ok.. Har ingen lust alls att gå runt och vara orolig i upp till tre månader till. Får väl gå till Cityakuten igen…

Tack för svaret!

Maria
2013-12-15 08:26
0

#2 Har de ögonläkare på cityakuten? Annars är risken att du får en remiss från cityakuten till ögonläkaren.

/Maria

M A N I N A N
2013-12-15 08:35
0

Vårdgarantin är på UPP TILL tre månader. De prioriterar bland remisserna och det är alltså inte alls säkert att du måste vänta så länge. Ring till ögonmottagningen och fråga hur långa väntetider de har samt ta reda på om remissen överhuvudtaget har kommit fram. Det händer att de kommer bort, aldrig skickats, hamnar fel, och i dessa fall väntar man förgäves.

Blanksteg
2013-12-15 11:06
0

#3: Ja, de har en ögonmottagning. De sa att man kan få remiss dit till Cityakuten från vårdcentralen. Jag gick dit på drop-in, och fick vänta säkert 3 timmar på att få tid. Läkaren kunde inte se något fel, utan sa bara att jag skulle ta ögondroppar.  Hon rekommenderade Viscatears, och att jag skulle ta det en gång i halvtimmen. Men i bruksanvisningen står det att man ska ta det 3-4 gånger/dag eller vid behov. En gång i halvtimmen låter lite extremt… eller?

Men detta var för kanske 2,5 veckor sedan. Ögonen har blivit lite bättre sedan dess (då gjorde högra ögat ont ibland - sved inte -, båda ögonen var torra, men särskilt högra ögat kändes torrt, och för ca 2 veckor sedan så fick jag huvudvärk samtidigt som högra ögat värkte lite - har aldrig förr i mitt liv haft huvudvärk…). Nu känns båda ögonen torra emellanåt, och kan göra ont ibland, men inte alls ofta. 

#4: Ok! Ja, ska ringa dit på måndag och höra.

Maria
2013-12-15 13:11
1

Du ska följa läkarens rekommendation oavsett vad som står på burken.

/Maria

Blanksteg
2013-12-15 16:06
0

Ja, jag använde ögongelen många ggr om dagen efter besöket (använde ögondroppar före, men bara först när ögonen kändes torra, så fick på besöket reda på att jag använde dem fel). Men efter någon vecka eller så så kände jag att ögonen kändes bättre av att vara utan ögongelen. Nu så känns ögonen bara torra sent på kvällen och på morgonen när jag vaknar.

Blanksteg
2013-12-15 17:41
0

Det var först när jag sköljde ögonen med koksaltlösning som jag kände att ögonen verkligen kändes bättre. Det kändes mycket bättre än ögongel, och tror att det är koksaltlösningen som gjort att mina ögon blivit bättre. Men koksaltlösningen känns dock inte så fuktgivande, utan ögonen känns snarare smått torrare efter att jag haft i lösningen, trots att det står på förpackningen att den återfuktar ögonen.

Och nu när jag idag haft i ögongel lite mer än vad jag gjort de senaste dagarna (en gång på morgonen och en gång på kvällen) så känns ögonen lite irriterade igen, lite som att de värker. Dock inte så torra.

Blanksteg
2013-12-15 21:38
0

Hm.. nu efter att jag haft i ögongel igen så har jag en mörkare färgton i vänstra ögat än i högra. Märker när jag blundar med ena ögat och sedan med det andra att jag ser skarpare färger med högra ögat.