Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: psykisk-hälsa-ohälsa
Läst 2265 ggr
Castiel.
0

Skriva brev innan möte?

Ja, som dom flesta nog vet så har jag lite problem med att öppna upp mig särskilt till en psykolog och jag ogillar när folk gräver för djupt i min historik, det är något jag helst undviker (anledningen varför jag inte går hos psykolog idag, också en anledning varför jag avslutar mina möten i förtid hos psykologen)

Men nu har tiden kommit ikapp mig och jag känner att jag MÅSTE få hjälp. Jag måste fejka min glädje varje dag och jag litar inte på min familj längre. Dom har nämligen sagt förut att jag bara är löjlig när jag säger att jag tror att jag har depression. Min stora syster är den enda som vet om att jag försökt begå självmord två gånger när jag var runt 15-16 år gammal. Men hon verkar ha förträngt det. 

Tror ni att det skulle gå att skriva ett brev till psykologen och ge den vid första mötet så jag slipper prata om det? Känner att det är lättare att skriva ner det än att prata om det.

❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
4

Jag tror att det är en alldeles utmärkt idé.

Däremot så är det ju bara början så att säga. Brevet kommer ju innebära att därifrån utgår samtal och eventuell behandling.

Brevet kommer att innebära att psykologen vill veta mer, behöver att gå vidare. Du kan ju inte bara skriva ett brev och sedan slippa prata mer. Då faller ju så att säga hela idén med att gå till en psykolog.

Däremot så är det en väldigt bra början. En bra inledning som gör att psykologen får reda på en del som du kanske inte hade kunnat delge om du skulle ta det verbalt.

Lycka till.

/Maria

Castiel.
0

Det var nästan det jag var rädd för, att jag ändå måste förklara grejer och berätta om alla hemskheter jag varit med om.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
1

#2 Det är ju det som är själva nyckeln till psykologisk behandling. Att få ur sig sitt "bagage" för att sedan kunna bearbeta.

Försök att inte fundera så mycket på själva mötet utan ta med dig ett brev och se hur resten utvecklar sig.

/Maria

Castiel.
0

Det är dock en grej som jag inte riktigt kan förklara, men efter varje samtal jag har med en psykolog eller kurator så får jag enorma skuldkänslor och ångest, och pga det så blir mitt bagage bara större och större efter varje samtal, så det känns lite som en ond cirkel som inte vill ta slut.

Maria
2

Berätta det i brevet eller inför mötet.

/Maria

hansson57
0

Det är jobbigt och känns ofta jobbigt under samtalen och efter. Ju flera gånger du går dit, ju lättare känns det.

Det är min upplevelse.

Jag har också provat på att gå på samtal, och inte känt att jag velat fortsätta, just på grund av att det kändes jobbigt.

Till slut, bestämde jag mig för att ta tag i det på allvar. Det är inget som jag har ångrat. Visst blev det många tårar. Ibland hade jag dåligt samvete när jag hade pratat om exempelvis mina föräldrar. Men det hjälpte och psykologen hade ju tystnadsplikt.

Skriv ditt brev och lämna.

Ge det hela en chans!

Lycka till.