Ögonsymptom
Hejsan! Är förövrigt alldeles ny på hälsa iFokus!
Jag har i några veckor haft symptom på ena ögat. Har snabbt fått grumlig syn och ser knappt text längre om jag håller för det "friska" ögat. Kan även urskilja en gulaktig kant i hörnet av synfältet och om jag tittar mot en helt vit bakgrund med det drabbade ögat ser jag en svagt grå, ganska stor ring som flyter uppåt. Det är inte som små svarta grumlingar för det har jag också sett förut utan denna fläck är nästan som en 10-krona. Ibland tonas den ut, men dyker upp efter varje blinknng.
Ska till ögonläkaren snart men är livrädd för starr eller liknande!!
Är ju dock ganska ung än, 23 år, men ganska närsynt…
Någon som känner igen sig???

Välkommen hit!
När ska du till ögonläkaren? Har du varit i kontakt med sjukvården och beskrivit dina ögonbesvär som dom är idag?
Jag tycker att med de symptom du har ska du söka akut och inte vänta. Det är mitt råd och vad jag själv skulle göra.
Ögon är känsliga och viktiga så hellre ett extra besök än att vänta.
Berätta gärna hur det går för dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag var hos optikern för några veckor sen. Han remiterade mig vidare till ögonläkare men fick inte tid förrän den 20:e.
Jag tyckte att det var långt fram och bråkade lite på dom om att få en tidigare tid men det blev först en 18:e. 😕

Ok men då har du varit i kontakt med nån i alla fall i detta fall en optiker. Dom kan ju bedöma om det är nåt du hade behövt åka in direkt med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nej det tyckte dom inte men man målar ju lätt upp massa sjukdomar i huvudet och operation i ögonen (även om det kanske inte ens behövs) låter ju riktigt otäckt!!

Helt klart så gör man det och man ska va vaksam på olika symptom från ögonen.
Men nu är det ju snart dags för ditt besök så hoppas jag att det är bra med dina ögon.
Ha en bra dag! Mongu.
Nu är läkarbesöket över och efter mötet med en brysk och lite småsur doktor fick jag veta att jag har en näthinneavlossning som måste opereras ganska snart men vet inte när. Har misstänkt detta väldigt länge så är inte direkt förvånad men samtidigt orolig för det kirurgiska ingrepp som jag ska behöva genomgå.

Det var tråkiga besked förstår jag. Hoppas att allt går bra med din operation.
Ha en bra dag! Mongu.
Oj, hoppas också att det går bra.
/Maria
I onsdags blev jag opererad och läkaren säger att chanserna för att synen ska bli bättre är rätt goda. Blev sövd för första gången vilket jag fasat för länge, men jag mådde inte så värst dåligt av det efteråt faktiskt.
Längtar till skavet och värken i ögat har försvunnit för det är ju rätt jobbigt dock.

Krya på dig och jag hoppas det blir bra.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag håller också tummarna.
/Maria
Hoppas också att det går bra!
Jag har också problem med mina ögon, sedan tre-fyra veckor (minst tre iaf) tillbaka. Ögonen blev irriterade en dag när jag satt i linserna, och sedan dess har blodkärlen varit extra synliga, det högra ögat har gjort ont (det vänstra också ibland, tror jag) och känns torrt. Gick till en ögonläkare efter en-två veckor som inte kunde se nåt fel, men ordinerade ögondroppar. Så har använt ögondroppar, som lett till att ögonen känts mindre torra, men de är fortf. irriterade. Blir dock väldigt nojig över att symptomen främst känns på högra ögat.
Nyligen har jag även börjat få dimmig syn på morgonen, som dock går över när jag blinkar flera gånger/gnuggar mig i ögonen. Och så har jag huvudvärk ibland (som jag, före detta problem uppstod, aldrig tidigare har haft i mitt liv - är 22).
Har varit hos optikern flera gånger så dem är väl trötta på mig just nu, haha. Men har fått ny linsvätska, som man inte kan vara allergisk mot. Men jag vågar ju inte sätta i linserna igen när ögonen fortf. är irriterade…
Jag har fått remiss till en annan ögonläkare nu iaf, och hoppas innerligt att läkaren lyckas se vad som är fel. Optikern blev förvånad, tror jag, över att jag ville gå till en ögonläkare, så optikern tycker väl inte att mitt problem är så farligt. Men med tanke på att det varit såhär i flera veckor så vill jag inte ta risken med att vänta och se. Orkar heller inte gå runt och vara nojig längre.
Åh, idag är mina ögon mycket bättre! Använde inte ögongelen igår kväll, utan koksaltlösning. Hade bara lite ont i ögonen i morse, men hade ingen dimsyn och ögonen känns inte jättetorra (bara lite, men tror det är pga. koksalten, då ögonen kändes extra torra när jag hade i det).
Förutom att ögonen fortfarande känns lite torra från koksaltet så känns ögonen som vanligt igen! :D Men ska ändå till läkaren och kolla.
Det är en svår form jag har och måste troligen göra om det igen…
Oj vad jobbigt. Har synen inte blivit bättre?
# 15 Nej tyvärr, snarare tvärtom. Men det beror helt på att jag inte gått till läkaren i tid.
Går man för länge riskerar det att bli bestående så jag hoppas att dom kan rädda den syn jag har kvar på det ögat.