Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3762 ggr
grodan78
2013-09-12 11:17
0

Hur leva med smärta?

Har senaste månaden lidit av inflammation och värk i höfterna, bäckenet och ryggen. Är inne på andra dubbla maxdoskuren av antiinflammatoriska (först relifex, nu diklofenak) och har fått en kortisonspruta i ena höften. Den hjälpte något i 2-3 dagar sen återkom smärtan, dock inte lika starkt som innan.

Jag är otroligt trött och har ont i princip hela tiden även om graden av smärta varierar. Sover 10 timmar på natten och 1 på dagen och är ändå helt slut. Är deltidssjukskriven 50% men är även småbarnsförälder så jag kan inte ligga och vila dygnet runt direkt…

Trots att jag bara haft det här en månad så får jag krupp! Har börjat läsa att det ibland kan ta flera månader innan det blir bra, hjälp!! Hur ska jag stå ut?? Sen läser jag att det ibland kan bli kroniskt!

Finns det nån här som har tex höftinflammation och jobbar samtidigt?

Lathundarna
2013-09-13 20:00
0

Har du kollat upp smärthanteringskurser där du bor? Sjukgymnaster brukar kunna hålla såna med jämna mellanrum. Hoppas det blir bättre för dig snart 🌺

mariatingsund
2013-09-15 09:27
0

Jag är ingen kunnig person men själv har ont hela tiden. Jag ska idag göra en sån shot, och börja dricka. Du kan också testa redan nu, det kan inte vara annat än nyttigt.

3 hg ingefära, 1 dl socker, 75 cl vatten, 2 citroner

Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Koka vatten och ingefära i 30 minuter. Sila av och rör sedan i sockret. Låt svalna. Pressa citronerna och blanda saften med ingefärsavkoket. Häll på en flaska och förvara i kylskåp.
Receptet blir till ca 75 cl dricka som räcker i ca 2-3 veckor för en person om man dricker ett snapsglas fullt varje morgon.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Inkanyezi
2013-11-02 21:47
1

Min fru har under lång tid haft smärta i rygg och höfter, och hon har käkat piller i allt starkare doser och i stort sett kontinuerligt under några år.

De senaste dagarna har hon inte klagat alls över smärta, och hon är glad, blodtrycket har sjunkit och när jag frågar henne om smärtan säger hon att den är borta. Antagligen måste vi reglera blodtrycksmedicinen också nu, eftersom hon inte längre har lika högt som innan och det har gått ner väl långt.

Och vad är det som har hänt?

Jag skaffade en transkutan nervstimulator, och vi satte den på det som gjorde ont, och vips så var det borta. Borta! Jag hoppas att det varar, och att apparaten inte är alltför tillvänjande. Lindringen kommer redan efter ett par minuter, och efter några behandlingar har hon inte längre haft olidligt ont.

Det kan vara värt att prova. Apparaten finns för överkomligt pris på Clas Ohlson, och det har inte rapporterats några allvarliga biverkningar. Vi har bara kört några dagar, men det är mycket lovande. Från att ha varit praktiskt taget oförmögen till att göra många saker, är hon nu som jag ser det i stort sett återställd. Jag antar att vi får fortsätta behandla lite då och då, och än har vi bara tryckt på ganska låg effekt.

Clas Ohlson har också tillbehörssats som man byter med när batteri och häftämne tar slut efter ett tjugotal behandlingar. Priset för apparat och reservklibb för att fästa den är lägre än för värmeplåstren som hon tidigare ordinerades. Och den är mycket effektivare och bekvämare, eftersom man bara behöver bära den ungefär tjugo minuter på stället man behandlar.

Maria
2013-11-02 21:52
0

#3 Tens har använts i vården i många år och hjälper många med smärtproblematik.

Alltid bra att rådgöra med sin läkare eller sjukgymnast innan man börjar att använda den.

/Maria

[Mustangcab]
2013-11-02 22:36
0

Om du har inflammation i stora delar av kroppen måste det beror på något. Vad äter du för någon kost?

Lill-Kisse
2013-11-03 12:05
2

#5 Många inflammationer uppstår som en följd av skador (även små sådana), t ex bristningar i muskler, muskelfästen, senor efter hög eller långvarig belastning, statiska rörelser m m. Det skadade området kan bli skörare och tål sedan inte mycket förrän ny inflammation blossar upp. 

Dessutom verkar inflammationer följa med många reumatiska och likartade sjukdomar.

mongu
2013-11-03 14:04
2

# 3 TENS kan man få testa hos sjukgymnaster när man har mycket värk. Det går också att få det som hjälpmedel som man antingen får hyra eller låna av sjukgymnasten. 

Det är inte alla program på en TENS som är lämpligt för alla typer av smärta därför bör man tala med antingen sin läkare eller sjukgymnast innan man påbörjar en behandling.

# 5 Om man t.ex. har snedbelastat under en längre tid pga smärta på annat ställe kan det visa sig med inflammation och värk i andra områden.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

bandi43
2013-12-10 14:20
0

Har sedan 3månader fått utskrivet metadon för mina smärtor.80mg dag,men känner att varmt bad och bra massage hade varit till hjälp.Men till skillnad från tunga smärtstillande så kostar massage.Dock inte samma förmåga att skada en som piller.Och pengar har jag inte till att göra det.Finns inget annat sätt att få hjälp till detta :-(

Maria
2013-12-10 14:24
0

#8 Prata med din läkare/sjukgymnast.

/Maria

tlover
2013-12-10 14:26
0

Jag jobbar inte men har värk i div olika leder i kroppen för mig hjälper värme, ullkläder och glutensnål(/fri) kost med mycket grönsaker i (vitlök är tex e stapelvara i vårt hushåll, jag ensam äter nog nästan en halv vitlök/dag).

Ingen medicin jag har testat har hjälpt däremot har någorlunda glutenfri kost hjälpt mig jättemycket (jag är hittills nästan smärtfri, men det kan ju delvis bero på annat tex att jag lärt mig vad jag inte kan göra också och det har bara varit så i mindre än en månad).

Jag menar inte att glutenfri kost hjälper alla men tex mer grönsaker kan nog inte skada nån eller hur 😉

l'm back

mariatingsund
2013-12-11 14:37
0

Jag vill varna för mitt tidigare inlägg i denna tråd. Visserligen är jag dålig på att äta frukost, men ingefärskoket med citronsyran frätte ut min mage och skadade levern också. Dumt, självförvållat, men man lär sig… :/

hansson57
2013-12-12 20:24
0

Tur att jag har en känslig mage redan,  så jag inte testade inte ditt ihopkok!😉                        Man lär så länge man lever

mariatingsund
2013-12-13 10:52
0

ja, fast om man äter en riktig karlafrukost med bröd, bordsmargarin och pålägg, då kan inte hända mycket. Och jag gillade det verkligen, bara att jag fick för mycket syra även med kaffe och multivitaminer samtidigt också.