Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 18067 ggr
angest
17

Hälsokost mot ångest?

Finns det något preparat att köpa på hälsokosten som kan hjälpa mot ångest? Alternativt något receptfritt på apoteket?

Maria
5

Johannesört är väl det som ligger närmast till hands.

Bara för att det säljs receptfritt och i hälsokost så innebär det inte att det är helt ofarligt.

Det bästa är att rådgöra med läkare innan man självmedicinerar.

/Maria

[Vegg]
3

Valeriana forte är egentligen en sömntablett som är alternativmedicin på hälsokost, men i mindre dos så kan den även användas mot ångest.

Annars finns Johannesört man kan göra te av.

[tk1971]
2

Du kan ju testa Valerina. Mycket milt, funkar för en del.

[Vegg]
2

Oj, vi skrev samtidigt #1. Ja johannesört är ett bra alternativ.

Valerina Forte säljs förresten nu för tiden på Apoteket också.

angest
5

Är det någon som testat johannesört eller valeriana och kan säga hur ni upplevde det? om det hjälpte alltså

OlgaMaria
6

Höga doser D-vitamin

Magnesium

5-HTP

Kokosolja

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Vegg]
2

Jag har testat valeriana under en period när jag hade ångest (vilket för mig hjälpte!), har även en kompis som lider av ångest som slutat med receptbelagd medicin då valeriana var mer effektiv och dessutom inte gav henne några bieffekter. 😉

D-vitamin fungerar om man har brist, den vanligaste effekten av brist är att man känner sig deppig eller lättare får ångest. Kan vara så simpelt att man inte vistats tillräckligt ute i solen, finns även tabletter både kemiskt framställda på apoteket och naturliga på hälsokost även i flytande form.

Magnesium fattade jag det som var mer placebo när jag läste på om detta för några år sedan. Finns på tabletter också, osäker men kan nog finnas på flytande form, sett endast på hälsokost.

5-HTP är det viktigt att man inte blandar med andra tabletter som antidepp eller huvudvärkstabletter. Annars vill jag minnas att det är en naturlig produkt.

Vad är det med kokosolja #6?

#0. Är det bara ångest, eller har du andra symptom?

OlgaMaria
5

#7 Läs på om magnesium igen :) Magnesium används i hela kroppen när muskler och celler slappnar av. Brist leder till svårighet att slappna av. Stress och ångest leder till att stora mängder magnesium förbrukas så bristen kan bli ganska stor. Då kan ett tillskott göra en enorm skillnad. Kokosolja har många goda och läkande egenskaper, men framför allt behövs bra fett för att vår fettklump - hjärnan - ska fungera bra. Kokosolja verkar kunna motverka alzheimers och demens bland annat, men man har sett förbättringar i demens när man tillfört en kompott av olika fettsyror. Nu handlar det här inte om demens, men till viss del om hjärnan, och hjärnan behöver fett för att må bra.

Maria
4

#8 Forskningen spretar åt olika håll när det gäller vilket fett som är bäst.

Fleromättat fett (Omega-3) som finns i fisk bl.a ska också enligt viss forskning vara bra för demens. Kokosfett är ju mättat fett.

/Maria

[Vegg]
1

Vill inte säga för mycket för är det brist är det inte så bra att man försöker att fixa det på tillfälligt sätt, är det tillfälligt du har ångest eller har du det bara ibland eller perioder? I så fall rekommenderar jag att testa dig av läkefria medel som vi tipsat om, är det hela tiden eller alltid och beror på brist så rekommenderar jag att träffa en läkare som kan ta blodprov på dig, bara ringa till vårcentralen och berätta att du har ångest och tror du har brist på någon mineral/vitamin och då är det löst.

OlgaMaria
3

#9 Ja, det jag menade var att många olika sorters fett är bra för hjärnan. Den behöver fett helt enkelt. Omega 3 är också väldigt bra och kan också hjälpa mot psykiska besvär.

angest
3

Jag får attacker när jag får svårt att andas hyperventilerar, jag var 100 påatt nåt var fysiskt fel men läkare hittade inget och sa att det var ångest. Skrev ut tab men jag har inte ens hämtat ut. Jag är väldigt emot all medicin och vill hellre ta naturliga saker utan biverkningar.

angest
0

blodprover är tagna massor vet inte exakt vilka men Allt var bra sa dom bara

OlgaMaria
3

Har du något preventivmedel? Och tro mig, de kollar inte Allt. Däremot var allt de kollade bra :)

[Vegg]
2

Nej, läkare är duktiga att ge tabletter istället för att gå till botten med vart det ligger.

Sover du bra? Även brist på sömn kan ge panikångest. Om de inte hittade något på deras rutin för jag antar om du gav blodprov att de tittade upp allt kan det ligga något annat bakom.

Känns lite rörigt när det kommer så många förslag här kan jag tänka när jag läser igenom vad alla skrivit.

Men till en början så vill jag säga att ångest inte är något farligt även om det upplevs obehagligt.

Är det på grund av att du har mycket som händer runt dig kan det för många hjälpa att skriva av sig och sedan förstöra lappen genom att klippa sönder eller bränna (ha det under uppsikt!).

Mår du mycket dåligt över det och känner att du inte klarar av något längre är det viktigt att du söker hjälp. Det finns även en starthjälp av 1177 som de kallar för Mindfulness med massor av tips som man hjälpa din dag, men ta en sak i taget, inte bra att stressa upp sig på alla alternativ som vi skriver, vet själv hur det kan vara när man har ångest, att för många alternativ och återgärden ger mer ångest.

Maddie1970
2

Hej! Pga olika saker som hänt i livet så var det en period som var väldigt jobbig. Gick till läkare & fick lämna olika prover för att se om jag hade någon brist. Enligt dom hade jag inte det. Men eftersom dom inte kunde hjälpa mig med problemet jag sökte för så erbjöd dom mig antidepressiva mediciner. Jag frågade om dom trodde att jag var deprimerad,fick till svar: nej,du uppvisar inte sådana symtom men det kan ju vara värt att prova sådan medicin iallafall. Ilsk gick jag därifrån & började läsa på nätet i stället. Äntligen mår jag bra igen! 😃 

Ett tips är att gå in på http://femalebalanceshop.com/

Jag har fått mycket hjälp via dom. 

Lycka till!

OlgaMaria
0

Jag tycker det är fruktansvärt att vården så lättvindigt skriver ut ssri-preparat. De kan leda till allvarliga biverkningar och vara mycket svåra att sluta med. Tycker man borde få prova mycket annat först.

angest
1

Kan ni förklara vad 5-htp är för något. Jag googlade men förstår inte vad det är

OlgaMaria
0

mogfarm
0

Jag har provat Valeriana men det bet ärligt talat inte alls på mig. Jag tog Valeriana natt eftersom de borde vara starkare, och jag kunde ta 15-20 stycken på en gång, men kände knappt någon effekt alls.

angest
0

#20 tack, finns det på alla hälsokostaffärer att köpa? Kan man få biverkningar jag är rädd för allt sånt

#21 men oj 15-20 du borde ju blivit dålig då tänker jag.

Jag är inte van att ta några preparat alls så jag törs aldrig ta merän en tablett av nånting om jag måste.

Jag har inte tagit ngt än, det blev bättre ett tag men sedan sämre igen sista veckan.

Maria
1

#21 Bara för att det är ett Hälsokostpreparat så ska man inte överdosera.

/Maria

mogfarm
0

Nej, det har jag inte menat heller. Detta var när jag var ung. Jag provade förstås att bara ta en eller två först men sen tog jag fler. Jag blev inte dålig av det.

mogfarm
0

Jag tål i och för sig rätt mycket i sådana avseenden. Jag har blivit opererad i eftermiddags och fått ett narkotikaklassat lugnande medel som de ger rutinmässigt. Jag kände en viss effekt av det en stund men det var inga problem att gå till bussen direkt efter på sina högklackade kängor.

OlgaMaria
0

#22 Tror inte det finns på hälsokoster vanligtvis. Biverkningar skulle jag tro är ovanliga då 5-htp är en signalsubstans som finns naturligt i kroppen, alltså inget främmande ämne.