Antibiotika och biverkningar
Går på min andra antibiotika kur nu mot en trevlig urinvägsinfektion! Åt förra tis-lördag, alltså 5 dagar, och fick vara hemma pga biverkningarna (illamående, ont i magen, diarré..). Eftersom besvären var kvar pratade jag med en läkare idag igen och fick en ny antibiotika utskriven. Eftersom jag redan har varit borta från jobbet i 7 dagar kommer jag nu behöva intyg om biverkningarna fortsätter som de gjort idag. Han bad mig ringa honom om jag behöver vara hemma och måste ha intyg.
Då kommer ju min oro in. Tänk om jag inte får ett läkarintyg? Jag jobbar på ett hund-dagis och kan inte springa på toaletten stup i kvarten (promenader och liknande..). Vad gör jag då? Och hur gör man egentligen med läkarintyg? Får jag ett papper? Mejl? Kan någon hjälpa mig att stilla min oro?😕
Medarbetare på Skor iFokus
Googla alla naturliga botemedel du kan ta mot urinvägsinfektioner så du blir av med skiten. Äppelcidervinäger m.m.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
obs. Vad du än gör så avbryt inte antibiotika kuren. Det kan skapa antibiotika resistenta bakterier.
Du kommer garanterat få ett sjukintyg utskrivet om du har allvarliga problem pga sjukdom. Det brukar aldrig vara problem med det.
Du får ett papper, så får du helt enkelt visa det för den som frågar.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Skulle aldrig få för mig att avbryta en kur utan att en läkare sagt att det är ok, vågar inget annat! Men jag dricker mer än jag brukar, har nämligen läst att det är bra för att "skölja ur" allt. Och springer man och kissar hela tiden blir man mer törstig än vanligt ändå, haha
#2 Tack, det lugnade mig ganska mycket faktiskt!

Ört-te är bra att dricka också.
Självklart får du sjukintyg. Kan inte tänka mig annat.
Eftersom läkaren redan sagt att du kan ringa om du behöver intyg på att vara hemma längre så ska det nog inte vara några problem.
Håller med om att du ska INTE avbryta någon behandling du fått.
Som övriga har skrivit härinne så är det bra att dricka mycket.
Sedan är ett tips att alltid kissa efter samlag för att undvika urinvägsinfektion.. Det gäller både kvinnor och män men främst kvinnor. Då sköljer man ut eventuella bakterier ur "röret"
Nu kan man ju givetvis få infektion utan att ha sex också😉
/Maria
Läkaren har fullt på telefontid idag, och de vill att jag ska komma dit istället… Hade jag kunnat komma dit hade jag väl kunnat ta mig till jobbet också? Nåja… Så nu väntar jag på att de skulle ringa upp mig efter att ha pratat med läkaren! Tack för alla svar!
Risken är ju dock att det redan är resistenta bakterier. Ganska ovanligt att en urinvägsinfektion inte försvinner under en antibiotikakur, eller?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om du är dålig i magen, kan du ta hälsofil, eller ja faktiskt vanlig filmjölk, om du kan ta dessa i samband med din antibiotika. Jag vet att en del antibiotika kan ej tas i hop med mjölkprodukter. Men om det funkar med din medicin, så rekommenderar jag dig att ta den med lite fil, hälsofil eller proviva. Säger som de andra, drick mycket, så att du får ut bakterierna. I vissa fall när man får upprepade urinvägsinfektioner, så har det visat sig att i de flesta fall, så torkar man sig fel. Alltså bakifrån och fram, vilket medför att man får in coli bakterier i urinröret. Nu säger jag inte att du gör det, men en del har inte tänkt på att det torkar sig fel.
Krya på dig, och hoppas att du får rätsida på detta.
Det går fortfarande att behandla urinvägsinfektion även om bakterierna har "låg" resistens.
Helt resistenta bakterier när det gäller UVI har vi knappast i Sverige vad jag vet.
/Maria
Jag har fått mitt läkarintyg nu! Eller ja, jag väntar på att få det hem.
Jag har förmodligen torkat mig fel förut, utan att tänka på det! Min gissning till att det inte försvann är att det var en för kort kur (?) och att jag redan haft det ett tag men att det inte bröt ordentligt förrän nu.
Tack för alla tips! Försöker dricka mycket, och äta yoghurt med acidophilus (är laktosintolerant, så jag kan inte äta vad som helt heller) och ska be pappa köpa ört-te till mig ikväll för magens skull.
Det är skönt att det finns en sida som denna när man behöver lugnas lite och få tips! ❤️

Men idag brukar en kur vara 5 dagar för UVI. Det räcker som regel. Det är inte bra att behandla för länge heller.
Men man ska alltid göra som läkaren säger och avsluta den kur man fått.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag tillhör dem som alltid fick äta 3 kurer antibiotkia mot UVI. De skrev ut det svagaste först. Numera så får jag en antibiotika som hjälper med en gång och har sluppit problem med magen och blåsan.