Röda prickar/blåsor på tungan?
Jag har googlat om detta men har inte hittat något svar som passar mitt problem så därför undrar jag om det finns någon här som kan hjälpa.
Jag har i någon vecka haft små röda prickar/blåsor längst fram på min tunga, det känns mer som blåsor för det svider lite grann när något nuddar den delen av tungan, sen har även en del av känseln försvunnit därifrån och även smaken har förändrats. Vad kan det bero på? Jag känner mig frisk i övrigt, ingen förkylning eller nåt.
Ligger även vit beläggning på tungan, i mitten och längre bak, har även lite sämre andedräkt än vanligt…
Äter medicin för tillfället, Venlafaxin, Propavan och Imovane men jag tror inte det är pga dom för jag har ätit det länge och har aldrig fått såna symtom innan.
Jag har depression och ångestsjukdomar, konstant inre stress och oro, vet inte om det kan ha med det o göra.
Vit beläggning på tungan och dålig andedräkt låter som om det kan vara svamp.
/Maria
Kollade tungan nyss, hade ingen vit beläggning, tungan är svagt rosa men dom röda prickarna är kvar
Det kan vara brist på C-vitamin. Har du sämre andedräkt än vanligt så kan det vara svamp.
Men jag tar vitamintillskott varje dag så det knns inte som det kan va vitaminbrist.. jag tar sån "Mitt val" eller vad dom heter som innehåller alla vitaminer man behöver dagligen..
Man kan ju få blåsor i munnen och på tungan pga inflammation. Brukar du få blåsor i munhålan då och då?
Jag skulle tro att blåsorna/prickarna försvinner relativt fort.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ja fast inte såna jag har nu, det känns nästan mer som en brännskada ungefär, när man druckit något varmt och så bränner man sig på spetsen av tungan och tappar lite av känseln, eller förändrad känsel i alla fall, så känns det ungefär… som en brännskada
Har du inte bränt dig då? Jag tänkte också att det lät precis som brännskada men du nämnde inget om att du bränt dig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nej det är just det jag inte har, det är därför det är så märkligt :/
Låter som att det skulle kunna röra sig om en svampinfektion. Då brukar det kunna bli både vita beläggningar och röda prickar/fläckar samt att man kan få förändrad smak. Det bästa är att boka en tid hos tandläkaren, så att de kan undersöka och eventuellt skriva ut medicin. Svamp är lättbehandlat men medicin finns bara på recept.
Skrev i tidigare inlägg att jag inte har några vita beläggningar, det är bara blåsor/prickar

Du kan ha fått en lätt virusinfektion, som visar sig med dessa blåsor på tungspetsen. Det går nog över på ungefär samma tid som en vanlig förkylning, dvs ett par veckor.
C-citamin har en omsättning på 8 timmar i kroppen så det är inget som lagras såvida du inte äter något som är buffrat med kalcium då kan du också ta en lägre dos.