Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 6118 ggr
bellisan
0

hur mycket blod tar dom??

Någon som vet ungefär hur mycket blod dom tar när man ska kolla TSH-värdet eller vad det nu heter. Om det har något med vikten och längden att göra kan jag säga att jag väger 49 kg och är 169 cm lång

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Maria
0

Ett blodprov brukar vara på kanske 3-4 ml.

Jämför då att man tar 1/2 liter när man lämnar blod så det är bara pyttepyttemängd i ett sådant rör.

Ofta tar man några rör för det är kanske andra prover man ska kolla också men det blir man inte alls påverkad av.

När jag jobbat med forskningspatienter så tog vi mellan 11-18 rör som var 6-8 ml. Patienten fick inga förhållningsorder innan detta alls.

/Maria

mongu
1

Kan tillägga att av dessa ml blod kan det analyseras ett antal prover. Hur många beror bl.a. på vad läkaren har beställt men också om något prov kräver nån tillsats i röret.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#2 Ja, precis. Man kan ofta få ut ganska många värden av bara ett rör.

/Maria

bellisan
0

Tack då vet jag på ett ungefär hur mycket blod dom ska ta i från mig Är livrädd för att ta blodprov och tycker det gör jätte ont (i armvecket iallafall) :(

• Paul Walker
Ladydragon
0

#4 det finns Emla plåster att köpa på Apoteket som innehåller bedövningssalva som man kan sätta på innan man ska ta blodprov

DOCK kolla alltid sjukvårdspersonal/dom som ska ta provet om det är lämpligt att använda Emla…..

bellisan
0

#5 Gör det att den spänningen i armen försvinner? Om du förstår vad jag menar

• Paul Walker
Maria
0

#6 Spänningen i armen försvinner inte utan Emla bedövar skinnet/huden på själva stickstället.

/Maria