Multivitamin
Jag funderar på om jag skulle behöva multivitamin. Håller på att bli bättre från anorexia. Pga av viktnedgång tappar jag MÄNGDER av hår. Nu äter jag rätt okej, 3 huvudmål och 3 mellanmål (äpple på ett mellis, apelsin på ett och 20 mandlar på ett). Försöker äta fullkorn, äter grönsaker men nästan bara broccoli och brysselkål för det är det vi har hemma. Äter både kött och fisk. Dricker mjölk till huvudmålen.
Lite rädd om jag verkligen får i mig av alla näringsämnen, tänker ju också på att jag läst att det finns mindre och mindre näring i maten pga allt besprutas och markerna är mindre näringsrika osv.
Behöver jag multivitamin eller gör det mer skada än nytta? Är detta tillskott bra? http://www.topformula.se/article/multivitamin__mineraler__topformula
Är lite rädd också om man kanske får i sig för mycket av något så att det blir skadligt, som exempelvis A-vitamin. I tillskottet är det ju 100% av RDI.
A-vitamin tror jag inte du behöver vara rädd för. Däremot tycker jag det är obehagligt att de har 100% RDI av koppar t ex i sådana preparat. För vissa kan det vara bra men för andra som har kopparrikt vatten eller kopparspiral kan det bli farligt.
Nässelpulver och Nyponpulver är annars jättebra tillskott fulla av naturliga vitaminer och mineraler.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
1. Nässelpulver har jag men det smakar vedervärdigt, kan inte få i mig det. Har testat att ha i det i apelsinjuice men det går inte heller.
Om man inte har kopparspiral är det farligt då?
Är det någon fara med E-vitamin? Tillsammans med mitt omega 3 så får jag i mig 21 mg i tillskott av E-vitamin samt att jag äter mycket mandlar.
Ja, det låter som att det kan bli för mycket om detta är på daglig basis.
Här kan du läsa mer om E-vitamin
#2 Nej, om du inte har kopparspiral är det troligen inte farligt. Man vet ju dock aldrig vilka tungmetaller man har i kroppen.